Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#409 Op een rotgans en Op een rups (3)

Op een rotgans
Een boze Rotgans op Schiphol,
die had zijn buik er goed van vol.
Hij riep: 'k sta uren in de rij,
gaat er hier plots geen vlucht voor mij."
De Rotgans sloeg met veel gemok,
zijn vleugels uit en hij vertrok.

-------------------------------

Op een rotgans

Een Rotgans liep boos op Schiphol,
hij had er zijn buik goed van vol.
Hij riep: "uren sta ik in de rij,
nu gaat er geen vlucht meer voor mij."
Onder luid gegak en gemok,
klapwiekte hij flink en vertrok.

Op een rups

Een kleine rups uit Terwispel,
zei: "ik zit niet goed in mijn vel."
Kreeg eetbuien en een psychose,
en deed daarna metamorfose.
Tevreden vliegt hij nu daarginder,
hij bleek geen rups, hij was een vlinder.

--------------------------------------------------

Op een Rotgans

Een Russische Rotgans op Schiphol,
die had er zijn buik goed van vol.
Hij riep: “ ’k sta uren hier in de rij,
nu gaat er geen vlucht meer voor mij.
Met stampij, gegak en gemok,
sloeg hij zijn vleugels uit en vertrok.


Op een rups

Een kleine rups uit Terwispel,
zei: “ik zit niet zo goed in mijn vel."
Na eetbuien en een psychose,
kreeg hij een metamorfose.
Tevreden vliegt hij nu daarginder,
hij bleek geen rups maar een vlinder.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Meri,

Een gans die alle chaos bij de vliegtuigmaatschappij zat is en liever op eigen wieken vertrekt en een rups die zich ontpopt als vlinder. Dat zijn zeker goede vondsten waar je iets moois van kan maken.

Ik begrijp uit een reactie van jou elders dat je je erg verdiept hebt in mijn uitleg over metrum. Het spijt me dan ook zeer te moeten zeggen dat je deze ambacht nog niet onder de knie hebt. De rijmen kloppen, maar het metrum loopt helaas niet zoals het zou moeten lopen. Lees mijn aanwijzingen dus nog eens goed door en kijk dan nog eens goed naar je verzen. Denk erom dat metrum draait om de regelmatige afwisseling tussen beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen.

Succes!

De dichtcoach

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Musonius.... en ik ploeter door. 

Denk erom dat metrum draait om de regelmatige afwisseling tussen beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen.

Ik weet werkelijk niet hoe ik dit voor mekaar krijg. Opgeven zit niet in mijn aard, dus ik ga er 't weekend nog es voor zitten. 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, zou de nacht wonderen doen? Hoop dat je de moeite wilt nemen nog eens te lezen. Ik denk steeds dat ik het begrijp. pom POM 4x per regel = 8 lettergrepen waarbij de klemtoon op de 2e, 4e, 6e en 8e lettergreep moet liggen. Ik denk dus dat ik het snap, alleen of ik het ook doe? Iets aangepast...

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

8 lettergrepen bij mannelijk (of staand) rijm
9 lettergrepen bij vrouwelijk (of lopend) rijm

Helaas, Meri, het klopt nog niet. Je hebt goed begrepen dat de klemtonen rusten op de even lettergrepen, maar je past de theorie niet in praktijk toe. Kun je de lettergrepen die volgens jou beklemtoond zijn vet maken?

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Musonius

@Musonius; dankjewel. Maar.... wat een rot gans! Er kopt inderdaad dan helemaal niets meer van als ik het vet maak. Ik heb nog een poging gedaan, maar ook die is niet kloppend. Ik heb nu heel veel voorbeelden opgezocht en ik vind het super leuk. Blijkbaar ligt mijn talent hier niet. En toch ga ik er beter in worden, ik ga studeren op dichten en rijm en metrum en.... ooit gaat het wat worden.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zie je, zo kom je er wel. Alleen is de eerste regel naar mijn mening te verdelen in amfibrachen en ik heb ook zo mijn bedenkingen bij regel vier.
Nu is de eerste regel eenvoudig te wijzigen in  'Een boze rotgans op Schiphol'. Regel vier mag je zelf doen.