Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#409 Op een bromvlieg

 

Een vette bromvlieg uit Schagen
Was niet in staat een helm te dragen
‘Het past niet,’ zei hij met een snik
‘Te nauw, of is mijn hoofd te dik?’
En stil zitten of lopen vond hij niets
Dus nam hij voortaan maar de fiets.

 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Op een brommer hoor je inderdaad een helm te dragen, op een fiets nog niet(s).  Schagen is toch waar die makelaar van Martine Bijl woonde?  GG

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik zie het ook wel in komische zin voor me. 😀

Volgens ben je qua metrum ook in de limerickval gelopen en ben je jambes met een amfibrachys (leve Google) in zin 1 aan het mengen.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton,

Als je de vlieg uit Terhagen laat komen, is het metrisch beter. Je moet ook nog sleutelen aan de vijfde regel.

Mooie vondst en goed vormgegeven. Wat wel jammer is, is dat de grap al snel gemaakt is, zodat de laatste verzen weinig meer toevoegen. Het kabbelt verder in plaats van dat het naar een climax toewerkt.
Kortom: een redelijk geslaagd gedicht, maar er is meer van te maken.

De dichtcoach

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, dankjewel. Mijn eerste gedachte was dat de bromvlieg op een brommer bromde, gek genoeg vond ik het geen type om te vliegen. Gevalletje vliegangst, misschien?  

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, dankjewel. Je haalt onbedoeld slechte herinneringen naar boven aan mijn Nederlandse lessen op de HBS; bij gedichten ging het over dit soort termen of over wat inmiddels lang geleden gestorven dichters wel niet bedoeld zouden hebben. Ik, simpele ziel, vond echter iets mooi of niet.   

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, dankjewel. Ik ben niet van het dichten, maar wilde me niet onbetuigd laten en had een - vond ik zelf - aardige inval; een bromvlieg op een brommer. Je complimenten neem ik mee, ik koester ze en herlees ze ter opbeuring op minder goede momenten.

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton, ik weet niet zeker of ik Jaap Fischer gekend heb (voor mijn tijd?) maar als bard moet hij bij Musonius  zo te horen zonder twijfel op zijn playlist voorkomen. 
 

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Schmetterling: Jaap Fischer is geboren in 1938, zong begin jaren zestig als student nogal aparte liedjes (o.a. over de rust die hij zocht in een doodskist en over het leven en de dood van een cipier), veelal met humor. Heel bekend is hij niet geworden. Martine Bijl (1948) was veelzijdiger; zangeres, actrice, pannellid en presentatrice op tv.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben opgegroeid met de liedjes van Jaap Fischer en Martine Bijl en zeker schatplichtig aan hun werk. Martine is ons helaas ontvallen, maar Jaap - nu Joop Visser - treedt nog op. Ik heb hem een paar keer in het theater gezien.