Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#409 Op een slang (versie 2)

 

tweede poging

In Haarlem woonde eens een slang,
Die sputterde: ik ben zo bang
Dat ik niet ben wie ik moet zijn
Mijn keel is droog, mijn tong doet pijn.
Al vond zijn ma het ongepast,
Hij kwam als tuinslang uit de kast.

 

 

 

 

In Haarlem woonde eens een slang,
Die klaagde al zijn leven lang.
Hij wilde niet graag binnen zijn,
Zijn mooie vel deed dan zo’n pijn.
Toen hij genoeg had van die last,
Kwam hij als tuinslang uit de kast.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, leuk. De clou komt wel een beetje 'uit de kast' vallen voor mij. Als je een kleine hint vooraf kan geven, vind ik hem helemaal af. Het metrum klopt naar mijn idee ook, behalve bij de laatste regel heb ik in eerste instantie de neiging om 'kwam' te beklemtonen. Daar mag de dichtcoach zich over buigen. 😀

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria,

Rijm en metrum kloppen, ik heb ook zeker geen moeite met 'Kwam hij', want dit kan zowel jambisch als trocheïsch gelezen worden.

De vondst is mooi, maar komt door de uitwerking niet tot zijn recht; de opbouw verdient meer aandacht. De sommige regels zijn irrelevant of komen over als opvulsel. Gebruik de dichtregels om wat meer verhaal te vertellen.

De dichtcoach

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke, dank voor het lezen en je reactie. Ik heb een tweede poging gedaan.
@Musonius, bedankt voor je feedback. Ik heb een tweede poging gedaan, met meer 'verhaal' erin. Lijkt dit er beter op?

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tweede versie vind ik een verbetering.

Het puzzelen is nu juist zo leuk om te doen en het maken van dit soort gedichtjes geeft me meer voldoening dan het invullen van cryptogrammen.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Maria Fransisca, de tweede poging is meer dan geslaagd. De droge keel en tong zijn al goede aanwijzingen van wat gaat komen. Goed gedaan.