Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#407 Geen woord Frans

Daar sta je dan in de schaduw

op het schoolplein heel alleen.

Verbaasd en een beetje treurig

je bedoelde het niet gemeen.

 

Even zitten op een bankje

slokje water en weer door.

Goed voorbeeld doet volgen,

was te scherp voor een gevoelig oor.

 

Daags na de wijze woorden

op het plein te worden begroet,

Met woorden en een dreiging

dat is wat men kennelijk doet.

 

Nu is het mij wel duidelijk,

ik zat fout en studeerde "hard".

Morgen loop ik naar die knakker,

en schreeuw "un vrai connard".

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Darkvalley, ik herken het rijmschema 🌝  Het leest lekker, maar ik kan nog niet goed ontdekken waar het over gaat. Iets met pesten of gepest worden, denk ik.

Verbaast = verbaasd

Voor'n = voor 'n  of voor een

Duid'lijk --> waarom niet gewoon duidelijk?

Hard rijmt fonetisch niet op connard

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Darkvalley,

Het spijt me, ik heb je gedicht een aantal keer gelezen, maar ik begrijp ook niet goed waar het over gaat. En een protestsong moet nu juist weinig te raden overlaten.

De dichtcoach

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik krijg de vinger er ook niet goed op. Pesten denk ik ook aan. Misschien niet echt een protestsong, maar wel een lied om over na te denken.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ha Fief, Gi en Dichtcoach Musonius.

Dank je wel voor de reacties!

 

Inspiratie heb ik van een recent incident op het schoolplein. In dit geval voor mij persoonlijk.

Een kind had mijn kind een duw gegeven in de gang na de bel (mijn zoon, 2 groepen lager, knalde tegen de kapstok aan en had pijn) De andere jongen liep langs toen ik aan mijn zoon vroeg wat er is gebeurd. Zijn directe en zeer felle uitleg, moet je maar niet voor mijn voeten lopen.

In plaats van in gesprek te gaan en meteen de situatie uit te praten dat ongelukjes kunnen gebeuren en even sorry tegen elkaar te zeggen, besloot de moeder met haar kind weg te fietsen en te roepen dat ik me niet moet aanstellen.

Mijn opmerking naar haar: goed voorbeeld doet volgen: het gedrag van de moeder beschijvend waarmee ik het gedrag van het kind volkomen snap, resulteerde een paar dagen later dat de vader van het kind me opwachtte op het schoolplein.

Hij zou me wel een lesje leren als ik ooit nog eens iets tegen zijn vrouw zou zeggen. Mijn perceptie van goed voorbeeld is anders dan het gedrag van de hele familie. Maar bezien vanuit hun kant denk ik dat ze altijd dit als (goede) voorbeeld hebben gekregen. Dat dreigen met fysiek geweld en schelden de manier is om door het leven te gaan om je zin te krijgen. 

Dit bizarre voorval was de inspiratie voor het lied maar inderdaad niet eenvoudig genoeg te begrijpen als strijdlied. Helaas, poging gefaald. Omdat kennelijk mijn perceptie wat goed en fout voorbeeld verkeerd is, is de studie frans op zijn plaats om mijn gedrag bij te stellen. De laatste strofe dan ook expres niet laten rijmen.

De taalvoutjes ga ik verbeteren. Dank je voor het aangeven. (mijn disdlexiedinges is soms lastig)! (en wees niet bang, ik hou niet van geweld en zal de cursus Frans dan ook niet afmaken :)