Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#407 - Doe wat je wil (v2)

[Aangezien Tony Coppo geen rijmsels produceert, een bijdrage van Antonia Coppa deze keer]

 

Ik geef geen moer

Wat er in je bijbel staat geschreven

Ben ik een hoer?

Ik kies zelf of ik leven wil geven

 

Ik geef geen zak

Jij denkt dat god iedere vrucht wil zien 

Dat hel losbrak

Het is mijn jeugd die ik totaal verdien

 

Wil je zo graag

De beslissing van vrouwen ontnemen

Begin vandaag

Fix eerst je eigen kloteproblemen

 

Doe wat je wil

Probeer mijn rechten niet te beperken

Ik neem de pil

Ik wil eerst nog aan mijn toekomst werken

 

 

 

 

---- v1 ---

Ik geef geen moer

Wat er in je bijbel staat geschreven

Al ben ik een hoer

Ik kies zelf of ik leven wil geven

 

Ik geef geen zak

Dat jij denkt dat god elke vrucht wil zien 

Dat hel losbrak

Dat ik kies en mijn eigen jeugd verdien

 

Wil je zo graag

De beslissing van vrouwen ontnemen

Begin vandaag

Kijk maar naar je erectieproblemen

 

Doe wat je wil

Probeer mijn rechten niet te beperken

Ik neem de pil

Ik wil eerst nog aan mijn toekomst werken

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony - pardon: Antonia,

Wat een mooie vorm, door de korte verzen af te wisselen met wat langere, lijkt het lied te dansen. Deze vorm verdient het echter dat het metrisch kloppend wordt gemaakt, dus probeer van de even regels een zuiver jambische pentameter te maken, dat zal de vorm zeker een meerwaarde geven.

Taaltechnisch klopt het niet overal. Nu krijg je bij een protestsong wat meer vrijheden; direct uit het hart, spreektaal en het hoeft niet zo gestileerd als bij gedichten en chansons, maar maak het niet te bont.

Bij het voorlaatste couplet moest ik even nadenken over wat je precies wilde zeggen met erectieproblemen. Ik denk nu dat je wil zeggen dat de aangesprokene zich met zijn eigen lichaam moet bemoeien, maar onder de pro-lifebeweging en hogerechters zitten ook vrouwen. Dit couplet vind ik niet zo sterk.

Kun je hiermee verder?

De dichtcoach

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Antonia, stevige taal, ik vind de ongelijke zinnen mooi gevonden. Boosheid in de korte zin, en een beetje uitleg in de lange zin. Meestal. Derde regel: hel->het? of de hel?
Dit actuele onderwerp ontbrak nog in mijn rijtje. 
 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Antonia, een bijzondere vorm van protest. Origineel en het bekt lekker. Verder reikt mijn wetenschap van dichten niet. Je zult het ermee moeten doen. 

 

Ik geef geen moer

Wat er in je bijbel staat geschreven

Ik geef geen moer om wat ... ( idem bij het volgende couplet), maar blijkbaar valt dit onder dichterlijke vrijheid.

 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

(hier Antonia)

@Mus: dank voor je reactie, of ik veel kan met je tips weet ik niet, ik probeerde het, maar faalde ongetwijfeld. Kwestie van het jambische pentameter idee te leren. Ik zette de DUMs in het vet, klopt dit? en welke kloppen niet? 

Ik denk dat het metrisch min of meer klopt? (waar niet?) en corrigeerde ook de erectieproblemen.

@Fief: die om kreeg ik er niet in

@MF: dat hel losbrak, tja ...

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tja, Tony, als je het zó noteert, lijkt het te kloppen, maar je legt de klemtonen wel heel vreemd.
Neem nu deze zin:

Wat er in je bijbel staat geschreven

Hier leg je de klemtonen allemaal verkeerd. Wie zegt er nu bij-BEL?
Het metrum is hier overduidelijk niet jambisch, maar trocheïsch:

WAT er IN je BIJ-bel staat ge-SCHRE-ven

Om deze regel om te zetten in een kloppende jambische pentameter, is slechts één woordje extra nodig:

Om WAT er IN je BIJ-bel staat ge-SCHRE-ven

Bij het metrisch maken van een gedicht, gaat het niet om het tellen van het aantal lettergrepen (zoals bij een haiku), maar om de afwisseling tussen beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen. Je telt dan ook niet het aantal lettergrepen, maar het aantal versvoeten, de kleinste metrische eenheid waar je een gedicht kunt opdelen.
Een jambische versvoet bestaat uit een onbeklemtoonde lettergreep, gevolgd door een beklemtoonde: pom POM, in de dichtkunst schematisch weergegeven als v - waarbij de v staat voor een daling (onbeklemtoonde lettergreep) en de - voor een heffing (beklemtoonde lettergreep).
Een jambische vijfvoeter (pentameter) ziet er dan als volgt schematisch uit:

v - / v - / v - / v - / v - / (v)

/ = maatstreep

de v tussen haakje heeft te maken met hoe je het gedicht eindigt; met mannelijk rijm (beklemtoond, zoal bij GRAAG / van - DAAG) of met vrouwelijk rijm (beklemtoonde lettergreep, gevolgd door een onbeklemtoonde, zoals bij be - PER - ken / WER - ken)

Kun je het nog volgen?

Zorg bij het dichten ervoor dat het taalkundig wel klopt, een zin als

Ik geef geen zak dat jij denkt dat god elke vrucht wil zien dat hel losbrak dat ik kies en mijn eigen jeugd verdien.

verdient geen schoonheidsprijs.

Kun je verder met deze informatie?