Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#407 Ooit

 

Amerika, thuis van de dapperen
En mensen respectvol en vrij.
Je sterren en strepen die wapperen,
We voelden ons veilig daarbij.

Maar, waarom die nare berichten
Over gekken die wapens bezitten,
die ze zomaar op kinderen richten
Terwijl die gewoon op school zitten

En waarom is Trump niet te stoppen?
Die mensen dwingt stemmen te scoren,
Omdat hij het niet kan verkroppen,
Dat hij het van Joe heeft verloren.

Democraten en Republikeinen,
Die twee worden nooit goede vrienden
Ze zien elkaar liever verdwijnen
Krijgt het volk dan wat het verdiende?

Ach, waar is de droom toch gebleven
Van Laura, haar pa en haar ma.
Een droom van gelukkig te leven,
Gezegend, in Amerika.

Amerika, thuis van de dapperen
En mensen respectvol en vrij.
Je sterren en strepen die wapperen,
Ooit voelden we ons veilig daarbij.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca, ja die American dream is helaas al lang een nightmare geworden. Rijmen ligt jou wel zo te lezen. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Lekker korte zinnen, maakt het afgebeten in de cadans. Past mooi bij het thema. Ik weet alleen even niet zo snel wie Laura is. Soms struikelde het rijm een beetje,  bezitten en zitten bijvoorbeeld. Maar goed thema, fijn geschreven.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Maria Fransisca, je eerste strofe vind ik geweldig, ik kan het zo zingen. Ook de verwijzing naar het Amerikaanse volkslied en de herhaling op het einde vind ik heel goed gevonden. Wie Laura is, dat intrigeert mij ook.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria,

Mooi gedaan. Mooi om een land/natie aan te spreken. Ook ik zit mij af te vragen wie Laura is, dus dat couplet is wat raadselachtig. Het eerste couplet laten terugkeren op het eind, maakt het rond en is een goede afsluiter.

In het tweede couplet staan twee rijkrijmen (berichten/richten, bezitten/zitten) en dat is minder fraai.

Je zou nog wat kunnen sleutelen aan het metrum om het overal goed kloppend te krijgen, maar al met al goed gedaan.

De dichtcoach

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, ik vind het mooi gedaan. Je moet van een zekere leeftijd zijn om Laura Ingals te snappen. Je zou dat couplet ook moeiteloos weg kunnen laten.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, dank voor je reactie. Rijmen vind ik erg leuk, wat niet wil zeggen dat ik het makkelijk vind of dat ik er goed in ben...
@Hadeke, mooi dat je het thema goed vindt en het fijn geschreven vindt. Laura Ingalls beschreef haar eigen jeugd, ze leefde van 1867-1957. De boeken zijn rond 1935 geschreven. Ze zijn verfilmd: de serie van 'Het kleine huis op de prairie'.Voor meer info: Google. Ik heb zelf ook de malle rijmwoorden in het tweede couplet proberen weg te krijgen, maar niks lukte. Ik ga er nog eens over nadenken.
@Emily, dank voor je enthousiaste reactie. En fijn dat je enkele kleine stukjes van het volkslied herkent.
@Musonius, wat een mooie reactie, van jou telt het dubbel voor mij. Ik ben me van de rijkrijmen (vond het eigenlijk een beetje grappig dat ze zo dicht bij elkaar staan) en metrumspanningen bewust, maar ik had er even geen oplossing voor. Ik denk er nog over verder.
@Fief, dank voor je fijne reactie. Ik heb Laura Ingalls er met opzet ingeschreven, omdat het wat diepte geeft. Qua verleden, omdat mijn andere onderwerpen meer in het heden plaatsvinden. Ik wilde teruggrijpen op het verleden, toen alles nog 'goed' was. Bovendien, sinds wanneer tellen oude boeken, klassiekers, niet meer mee? Wie ze niet kent, heeft nu weer wat geleerd ;-)
@Meri, dankjewel.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb Laura Ingalls er met opzet ingeschreven, omdat het wat diepte geeft. Qua verleden, omdat mijn andere onderwerpen meer in het heden plaatsvinden. Ik wilde teruggrijpen op het verleden, toen alles nog 'goed' was. Bovendien, sinds wanneer tellen oude boeken, klassiekers, niet meer mee? Wie ze niet kent, heeft nu weer wat geleerd ;-)

Dat klopt en iedereen begrijpt nu waar het over gaat door de uitleg in de reacties. Dus op dit forum werkt dat wel, maar als je dat couplet leest zonder dat je bij de schrijver om uitleg kunt vragen, schiet je je doel voorbij. Dan kun jij wel diepgang willen, maar als de lezer het niet snapt, haakt hij af. Met alleen "Laura" kunnen ze het ook niet opzoeken. Je zou er bijvoorbeeld nog haar achternaam bij kunnen zetten.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, je hebt gelijk, het is onduidelijk. De achternaam erin zetten is dodelijk voor het metrum, dus ik laat het maar even zo. Ik probeerde even uit wat Google met Laura doet. Als je intypt: ‘Laura geschiedenis Amerika’, vind je haar wel, tot mijn verbazing.