Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 407  De brave stijfburgerlijken

 

In tweeduizend en vijf, het is best lang geleden
Een politieke rel, die werd toen nipt vermeden
Een Belg die dacht ik ga wat doen aan ’t Nederlands blazoen
Een stijve hark, Harry Potter, zo noemde hij JeePeeBee

Nee, dat viel echt niet mee!

         Refrein : Waarom bestaan er grenzen? Ze zijn er om te overschrijden
                        Regeltjes zijn er voor de neven, probeer ze altijd te vermijden

Naar Brussel uit den Haag, soms stijfjes maar heel graag
komen zij op bezoek, met muisjes of een koek
Wat vinden zij het fijn, om bij den Belg te zijn
Een zakske friet, pintje of cervela zonder vel
Dat lusten zij echt wel!

Refrein

Het liefst voor niet veel geld, maken zij veel kabaal
Zeer spaarzaam in ‘t vertier, twee rietjes en één bier
Het Zilvermeer in Mol, wordt de Costa del Sol
Lawaaierig, poep op de stoep, het antwoord op uw vraag?
Wij zien ze echt héél graag!

Refrein

Hartstikke is hun woord en leuk hoort er ook bij
Kroketje uit de muur, dat is beslist niet duur
Het hoeft toch geen betoog, de Moerdijk is niet hoog,
Goedkope grond, belastingvrij, wat wil je nu nog meer?
Zij komen echt steeds weer !

Refrein

Soms zijn ze zeer galant, dan spreken zij ook Frans
Ze vinden dat héél chique, dat kan in den Belgique
d’Ardennen of de Kust, Bruksel is ook een must
Barak Friture, Manneke Pis, maar ook de wijde zee
Dat werd een echt Weecee !

Elk liedje heeft een end, dat zal nooit anders zijn
Zing daarom al te gaar nog éénmaal ons refrein: ...

 

P.S.: Moge de SOL redactie mij genadig zijn en mij niet voor eeuwig verbannen, maar dit protestliedje moest ik eindelijk kwijt, tot spijt van wij het benijdt (Vlaamse uitdrukking). Alle gelijkenissen met bestaande personen of toestanden berusten op louter toeval. 

 

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi, of de SOL redactie genadig is, weet ik niet, maar jij bent het niet bepaald! Daar zal je ook wel redenen toe hebben, het zit je hoog. Wat boosheid al niet een inspiratiebron kan zijn! Ik begrijp de titel en het eerste deel niet heel goed. Verder heb je een beeldend betoog gehouden, met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca, het is om eerlijk te zijn een eerder geschreven en voor deze gelegenheid herwerkte karnavalschlager. Voor de titel en eerste alinea moet je terug naar 2005 (dat staat er toch) om het te begrijpen.  Toen had een Belgische minister de toenmalige premier van Nederland zo genoemd.  Onze premier heeft een rel toen net kunnen voorkomen.  

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je moet ff Google aanzwengelen en in Balkenende de tovenaarsleerling zien, om je lied te plaatsen. De VeeBee kan ik nog niet plaatsen. Die wetenschap is wel nodig om een en ander te begrijpen en dat vind ik een beetje jammer. Een protestlied begrijp ik graag direct.

Desalniettemin wel van je creativiteit genoten. Sommige passages lopen voor mijn gevoel wat moeizaam, maar dat laat ik met liefde aan de dichtcoach over.

O ja, de titel is van een Brel niveau!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, je hebt gelijk, ik vermoed dat ik dacht dat het Van Balkenende was, vandaar de VeeBee. Fout dus.  Ik heb er JeePeeBee van gemaakt. Tof dat je de Burgerij (Les Bourgeois) van Brel herkende.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Emily, op karnaval wordt tegen veel geprotesteerd en wordt er veel op de korrel genomen. In die zin vond ik dat het hier kon meedingen. Net als Hadeke ben je een crack in het googelen. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi,

Tja, als je teksten hergebruikt, kunnen ze inmiddels gedateerd zijn en ze moeten maar net kloppen met de opdracht. In dit geval klopt het niet helemaal, want de opdracht was om iemand aan te spreken.

De dichtcoach

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, ik kan mij indenken dat er velen zijn die zich niet aangesproken (willen) voelen. Buiten de gedateerde inleiding die de titel moet vergoelijken is de rest nog steeds actueel. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, over de vorm kan ik geen mening geven. Het is op rijm. Iets actuelers zou leuker zijn geweest. Er zijn vast meer Nederlandse pijnpunten te vinden. Misschien zelfs ook wel een aantal Vlaamse.

Karnaval is overigens de oude spelling. Ik zag dat je het in je reacties gebruikte.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Carnaval, karneval, karnaval, het is allemaal correct al naargelang de feesttent waarin men zich bevindt. 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, ik kan het wel waarderen, al mis ik het protest wel. Er zitten wel plezierige stukken in. Maar ja, ik ben een huis tuin en keuken schrijfster 😉

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Meri, dank voor de waardering. Ik dacht dat het duidelijk was dat ik hier tegen een bepaalde groep van NL-ers protesteer, die zich nogal aanstellerig (en meestal luidruchtig) gedraagt als ze ons landje aandoen. De uitzonderingen , bijvoorbeeld zij die bescheiden schrijven in hun huis, tuin of keuken ;-)bevestigen gelukkig de regel.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Les Flamandes is Brel, die door Hadeke reeds vernoemd werd en een groter compliment kan ik niet krijgen dan dat men na iets van mij te lezen aan Brel denkt. Freek de Jonge kan ik meestal wel smaken maar dit lied is wat mij betreft een van zijn dieptepunten.