Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 407 Fils à papa

Wat denk je nu van mij papa? 
Kijk nu, jouw zoon, zo knap en flink
Hoe stuurvast reeds, ja wat een bink
Eenieder gaapt ons nu al na.

Wacht tot ik groter ben en sterk
Dan mag jij voortaan met mij mee
En koop ik zelf een dure slee
Je kan vast raden van welk merk

Of mama ook mee mag met ons?
Wat vind je zelf nou van die vraag?
Rijden we dan niet veel te traag?
Wij zijn de ware compagnons

Jouw grootbedrijf, beste papa
Wordt straks door mij geleid nietwaar?
Iets meer gestroomlijnd weliswaar
Dat komt vast in de media

Of er nog plaats is voor de rest?
Nee, voor mij hoeft het niet perse
Ze kunnen nu al niet meer mee
Ik ben de man, dat weet je best.


 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Schmetterling, omarmend rijm, prachtig. Mijn lievelings. Volgens mij heb je het metrum ook aardig kloppend kunnen krijgen, maar daar kan de coach zeker meer over zeggen. Ik weet niet of ik hier nu ergens boosheid of irritatie of protest moet herkennen? Het is vooral ironisch/sarcastisch denk ik. Heb je een speciaal persoon in gedachten? Ik ben er niet zo goed in, ik volg het nieuws beperkt. Met plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het rijke arrogante jongetje. Mooi gedaan. Het is voor mij ook niet direct een protestlied, maar zeker wel een irritatielied.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Schmetterling, een fils à papa is zeker een ergerlijk persoon, maar in dit gedicht schrijft de fils à papa zelf in de ik-persoon. Hoe kan het dan een protestlied zijn? Hoewel, nu ik erover nadenk, als ik er een achtergrondkoortje bij denk, dat zingt van “ohlala, hij is een fils à papa”, dan kan het wel. 😊

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling,

Je lied loopt en rijmt uitstekend. Knap gedaan. Ik zou het echter niet onder de protestliederen willen scharen, het is meer een spotlied. Daarbij wordt de aangesprokene ook niet aangeklaagd, dus niet helemaal conform de opdracht.
Niettemin heeft het een mooi lied opgeleverd.

De dichtcoach

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Maria Fransisca: dank je voor de omarming. Het is beslist ironisch bedoeld, maar een specifieke persoon heb ik niet op het oog. Wat hun vaders als echte ondernemers moeizaam opbouwden wordt later veelal door verwende zoontjes om zeep geholpen. Dat is het onderliggende protest. 
@ Hadeke: het is inderdaad de bedoeling de omhoog gevallen persoontjes te irriteren, die alles in de schoot geworpen krijgen zonder er iets voor te moeten doen. Ze hierover 'aanspreken' is boter aan de galg, ze met de vinger wijzen kan wel en dat voelt voor mij aan als een aanklacht.
@ Emily: grandioos dat koortje op de achtergrond.
@ Musonius: dank je voor het compliment. Zoals in de bovenstaande commentaar al aan bod kwam, vind ik wel dat er iemand aangeklaagd wordt, maar akkoord dat het meer een spotlied is.