Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 404 Teamleader of Cheerleader

 

“OK, Ludwig,  wij doen een rollenspel. Jij komt bij mij op gesprek en ik deel  je  daarna mee wat jouw zwakke en sterke punten zijn. Dat kan je helpen om mee te dingen naar die promotie in jouw bedrijf.”
“Akkoord,  Schmetty,  maar mondje dicht over de resultaten.”
“Daar gaan we:  waarom denk je voor de functie van teamleader in aanmerking te komen?”
“Ik ben al een aardig aantal jaren in dienst en wil vooruit in het leven.”
“Jij wilt vooruit, maar wil men ook met jou vooruit in dit bedrijf?”
“Dat durf ik hopen.  Ik behaalde altijd al de beste resultaten binnen mijn  groep.”
“Je hebt het over jouw groep. Ken je veel collega’s en wat weet je over hen?”
“Alleen Hendrik ken ik goed, met hem speel ik wel eens padel.  De anderen kunnen mij niet veel schelen.  Ik denk wel dat ze naar mij opkijken.”
“Het woord teamleader omvat het geven van leiding.  Kan je een groep leiden, Ludwig?”
“Met mijn anciënniteit, ja hoor! Ik weet wel zeker dat ze allemaal naar mij zullen luisteren.”
“Een lange staat van dienst hebben, gaat over kwantiteit, niet noodzakelijk over kwaliteit.”
“Zullen wij eerst een koffietje nemen, Schmetty?”
“Zeker, Ludwig, even de tijd nemen voor een korte break. Wat doe jij zoal tijdens de koffiepauzes?”
“Wat een vraag, koffie drinken natuurlijk, cappuccino geniet mijn voorkeur, met een koekje erbij.”
“Praat je dan wel eens met de anderen?”
“Neen, geen tijd voor. Hoogstens met Hendrik om af te spreken voor de volgende match.”
“Ken je de CEO  en weet je waar het bedrijf voor staat?”
“De CEO? Ja, wie kent die niet?  Dat is die kerel met zijn Porsche, toch? Waar het bedrijf voor staat? Zoveel mogelijk producten aan de man brengen en daar ben ik goed in, al zeg ik het zelf.”
“Ken je nog andere leidinggevenden en zo ja wie?”
“Grace van de boekhouding, wat een kanjer.  Zij gaat het ver schoppen en staat op het punt om financieel directeur te worden.  Onze marketingdirecteur, Johan, die ken ik natuurlijk ook , dat is de baas van onze afdeling.  Hij feliciteerde mij onlangs nog met mijn goede resultaten.”
“Zo, ik denk dat wij dit gesprek kunnen beëindigen.”
“Nu al?”
“Je hoort nog van ons.”

“En Schmetterlich, wat vind je ervan?”
“Het is Schmetterling, je hebt je niveau van incompetentie bereikt, Ludwig.”
“Wat betekent dat nou weer?”

 

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, die Ludwig valt mooi door de mand. Slinkse manier om een sollicitatiegesprek te houden. Goed gevonden. Het karakter van Ludwig komt goed naar voren.

Ok --> Oké of OK.

welke jouw zwakke en sterke punten zijn ---> welke = wat

Een lange staat van dienst hebben gaat over kwantiteit ---> tussen hebben en gaat hoort een komma.

Hoogstens met Hendrik een afspraak maken voor de volgende match.”  ---> deze zin loopt niet lekker. Hoogstens met Hendrik om een afspraak te maken voor de volgende match.”

Schmetterlich  ---> met opzet fout geschreven?

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik neem zeker aan dat dat met opzet fout is geschreven. Het versterkt meteen die misplaatst amicale afkorting die Ludwig eerder gebruikte. Het karakter is onmiskenbaar tot zijn recht gekomen, maar vraag ik me dan irritant weer af: musschien te sterk? Zo naief kan Ludwig toch ook weer niet zijn? Ongeacht die overweging een lekker stuk.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief, ik heb de tekst wat bijgewerkt, maar moest opletten dat ik binnen de woordenlimiet bleef.
@Sakura, Ludwig is helaas zo naïef, of hij een lekker stuk is laat ik in het midden. :-)

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, de aanvulling op "Schmetterlich" maakt het verhaal af. 

Ik vond de volgende zin nog:
Wat doe jij zoal op het bedrijf tijdens de koffiepauzes?  
Moet het niet "binnen het bedrijf" of "in het bedrijf" zijn?

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Schmetty, goed verhaal! 😜 Die Ludwig is een behoorlijk zelfvoldane kwast met een ietsiepietse te weinig zelfkennis (of -reflectie).
Ik heb aarzeling bij de titel die je koos; 'cheerleader' zie ik niet terug in je verhaal en is voor mij ook niet het tegenovergestelde van een 'teamleader'.
Wat betreft de zin over wat hij doet tijdens de koffiepauzes; ik denk dat het nader specificeren van de locatie (op dan wel binnen het bedrijf) niet nodig is; uit de context blijkt dit genoegzaam.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Ton, voor mij ligt de tegenstelling hierin: terwijl een teamleader zijn team leiding geeft, staat een cheerleader maar wat te roepen aan de kant.  Ik zou de titel ook kunnen wijzigen in 'De Promotiekans' bijvoorbeeld. Ik heb jouw raad opgevolgd en de zin van de koffiepauzes (cfr. Fief) aangepast. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me aan bij de enthousiaste reacties. Mooi hoe je dit verhaal in een dialoog hebt vormgegeven.

Net als Tom sluit ik me aan bij zijn twijfel over de titel. Na het lezen van je reactie zou je misschien voor: Aanmoedigen-of iets dergelijks- kunnen kiezen.

Graag gelezen. 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Schmetterling, die Ludwig is me er eentje. Erg blij met zichzelf, dat heb je goed gedaan. Leuk, die dialoog als nep-sollicitatie. Vooral de zin 'ik denk wel dat ze tegen me opkijken' vond ik treffend. De titel begreep ik pas na je uitleg. Verder een goed verhaal, het karakter komt goed uit de verf. Ik heb het met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Maria Fransisca bedankt voor je reactie. Zoals ik hierboven reeds aangaf wacht ik het verdict af van de coach om de titel eventueel aan te passen. Ik ben nog maar enkele maanden lid van het forum. Is het normaal dat sommige coaches niet of zo laat van zich laten horen? 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Schmetterling, 

Bedankt voor de mooie en creatieve invulling van deze opdracht, leuk om te zien welke draai jij eraan hebt gegeven. Sterk dat je met slechts een dialoog dit personage zo hebt kunnen neerzetten, dat heb ik nog niet eerder voorbij zien komen op deze manier. Wat betreft de titel zou ik er eerder 'Teamleider?' van maken, dat insinueert denk ik goed dat Ludwig denkt dat hij daar enorm geschikt voor is, terwijl dat duidelijk niet zo is. Ook het einde vind ik goed gevonden, dat geeft nog eens weer hoe erg Ludwig in zijn eigen bubbel leeft. 

Goed gedaan!

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Rachel, je had het zeker te druk maar beter laat dan nooit. Dank voor je fijne commentaar. Ik laat de titel maar voor wat hij waard is. Jouw suggestie kan natuurlijk, maar dan zou ik er van maken: 'Ludwig, teamleader?'