Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#403 De onnatuurlijke natuurlijkheid

Bomen staan hier gegroepeerd bij elkaar, zoals bij ons de buffels dat ook doen. Overal met een afstandje ertussen en gaten, waardoor de prooien zich als lemmingen voelen. Ik beperk me tot de bosbessen, een van de weinige fruitsoorten die hier aanwezig zijn. Een vegetariër van mijn soort is als een chimpansee die het bos verlaat om bij ons op de savanne te gaan leven. Maar mijn maag voelt aan alsof de matriarcholifant er een paar keer flink op gestampt heeft. Het zal het weer hier wel zijn, of de zich eindeloos herhalende vraag wat ik hier uberhaupt doe. Het is als gestoofde stokpaardjes terwijl je eigenlijk op een gnoe had gerekend.

‘Kijk pap, een lijger,’ hoor ik een jongetje zeggen. Ik zou hem met mijn gebrul mijn ware aard kunnen laten zien, maar hier ben ik gewoon een schattig diertje dat je eventueel illegaal mee naar huis kan nemen. Mensenvlees is sowieso voor mij alsof je een Boeing verwachte en een van die stuntvliegtuigjes krijgt die bij ons wel eens overvliegen. Laatst had ik een hap uit het been genomen van een meisje dat uit de pickup truck was gevallen (of misschien was ze gewoon gesprongen, whatever). Mijn darmen reageerden alsof de matriarch gelijk de hele kudde heeft aangespoord om er de platvoeten overeen te laten walsen.

‘Niet aanraken jongen, dat doe je in de dierentuin ook niet,’ zijn de verstandige woorden van pap. Ik ben allang blij dat hij niet naar zijn jachtgeweer grijpt, zoals de vader van dat meisje destijds. Dat is eigenlijk vals spelen. Hulpmiddelen inzetten om natuurlijke processen te bestrijden is hetzelfde als tijdens voetbal een hekwerk voor het doel zetten. Sowieso apart dat je dwars door het leefgebied van wilde beesten zoals ons rijd en dan verbaasd bent dat je aangevallen word. Als ik onze eigen matriarch Mina uit haar slaap haal weet ik ook wel dat ik een krab voor mijn kop krijg. Misschien moet ik hier maar een tijdje blijven. De zaken lijken hier op onnatuurlijke wijze uiteindelijk natuurlijker te verlopen.

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Marc Hostwriters:

Een paar keer gelezen en ik blijf alsnog verward achter. Gaat het hier daadwerkelijk om een ‘lijger’ (kruising leeuw-tijger)? Dan heeft hij/zij/het een vreemd dieet, knabbelend op bosbessen. Ik vermoed een lijgerwelp misschien, maar die nemen dan weer geen hap uit meisjesbenen en kunnen ook nog niet echt brullen. De beeldspraak en metaforen lopen uiteen van savannetaferelen tot stuntvliegtuigjes en voetbaldoelen. De laatste zin licht eigenlijk een tip van de sluier: De zaken lijken hier inderdaad op onnatuurlijke wijze uiteindelijk natuurlijker te verlopen. Even letten op de vervoegingen: Sowieso apart dat je dwars door het leefgebied van wilde beesten zoals ons rijd en dan verbaasd bent dat je aangevallen word. Aan rijdt en wordt ontbreekt een ‘t’. Bevreemdend verhaal.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik ervaar dezelfde verwarring en gedachten als Marc, wat er dan weer wel voor zorgt dat ik het meerdere keren heb gelezen. Qua taal goed stuk, qua verhaal verdwaal ik.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Mili Hostwriters:

Bomen staan hier gegroepeerd bij elkaar > dubbelop, vind je niet?

verwachte > verwachtte

uberhaupt > überhaupt

pickup > pick-up

komma tussen twee werkwoorden

Zo is er wel meer, Virtuoso, je bent wel slordig geweest in de uitwerking. Maar we waren hier niet voor taalvouten, alleen ik kan zo weinig zinnigs bedenken. Ik volg je helaas niet. Een volgende keer vast stukken beter, zoals in het verleden, weet je nog?

Dank voor je verhaal.

 

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Virtuosuo. Ik ben niet zo van het nog een keer uitleggen wat de schrijver bedoelt. Daarom vraag ik het: Is het zo dat je de HP ( in dit geval de HD = hoofddier) zelf ook een metafoor laat zijn? Alles wat dit HD denkt en eet en alles wat hij / zij denkt en eet gaat over maatschappelijke vraagstukken? Hij/zij is wel/niet vegetarisch. Hij /zij is een transgender? Zoiets? Ik vind het een bijzonder verhaal dat tot nadenken stemt. Dank.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ MarcHostwriters

Dank voor de constructieve feedback. Hoewel ik geen fan ben van als schrijver je verhaal uitleggen kan ik wel even toelichten dat het om een leeuw gaat (lijger is onmogelijk, die komen niet in het wild voor namelijk). Alleen heeft de jongen te veel Youtube-lijgerfilmpjes gezien en ziet dus een lijger in alles wat erop lijkt.

En tja dat bevreemdende; hoort dat niet een beetje bij de opdracht? Als de opdracht is om vooral zoveel mogelijk beeldspraak erin te stoppen, wordt het volgens mij snel bevreemdend...

@ Hadeke

Dankjewel. Mijn doel was eigenlijk ook vooral om een beetje met taal te spelen (zoals de opdracht vermeldt), minder om echt een goedlopend verhaal te schrijven.

@ MiliHostwriters

Dankjewel voor de taalaanmerkingen. Ik heb het misschien toch wat te veel afgeraffeld, en had het nog wel even door mogen lezen. Dat het moeilijk te volgen is, is lastiger te verhelpen. Zoals ik al zei ligt dit ook wel een beetje aan de opdracht.

Knap trouwens dat je nog oude teksten van me herinnert, ik weet nog wel dat je vroeger zeer actief was op het forum. Leuk om te zien dat je promotie hebt gemaakt tot hostwriter.

@Carneli

Dankjewel voor je feedback. Goede vragen, alleen is het issue wel een beetje dat als ik ze ga beantwoorden ik de betekenis van de tekst eigenlijk ook aan het onthullen ben. Ik kan wel zeggen dat ik aan een maatschappelijk betrokken HP zat te denken, maar dat ik hier verder niet zo diep over na heb gedacht. De metafoor hier is vooral de vertrouwelijke savanne van HP, vandaar ook dat de vergelijkingen hier vaak in zijn/haar hoofd over gaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosuo, je verhaal gelezen en herlezen. Was ook ietwat in verwarring, wellicht doordat ik niet goed uit de voeten kon met je HP, maar uiteindelijk vind ik het toch een mooi beeldend verhaal. De metafoor van het voetbaldoel spreekt mij het meeste aan.