Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#403 - Mili's senang

Met ogen alsof Lois Lane voor het eerst in Clark Superman herkent, staart Mili naar mijn kruis.

‘Wat een kanjer,’ zegt ze met een stem die trilt met stembanden die tien jaar non-stop Veuve Clicquot zopen en er sinds gisteren nergens nog wat te scoren valt. Een ontwenningstremor die harder schudt dan toen ze de wasmachine startte en er een jarretelle in de motor vastzat.

Ik wend mijn blik van haar naar mijn kruis en lach paars alsof de Joker zijn haar groen verfde en voor het eerst in de spiegel keek. Mijn ogen sperren zich wijd en aanschouwen een grootmeesterlijk wonderwerk. Ik voel meer verbazing dan Johannes die al zijn Bijbelpassages opschreef en merkte dat zijn Bic nog driekwart vol was. Economisch zeer interessant spul.

‘Dat deed ie nog nooit,’ stotter ik. Ik stotter nooit. Stotteren is voor puberjongens die door de rondborstigste juf betrapt worden op boezemstaren en met een kneitergele pussende kop hun schoolagenda op de lessenaar deponeren. Voor een aanmerking, een laatste waarschuwing voordat ze straf van de directrice ontvangen. Zo voel ik me nu ook. Mijn wangen kleuren radijs.

‘Je hoeft je er niet voor te schamen,’ zegt Mili, legt haar hand erop en streelt de haartjes die een koninklijk eendendonzen kussen vormen. Vreest ze door de magie betoverd te worden. In een kikker?

‘Dat beest heeft geen fatsoen,’ fluister ik en duw de Cockapoo weg.

De hond trippelt met een knoert naar Mili’s pump. Het leder glimt alsof ik het met een zachte tandenborstel de hele nacht opblonk.

‘Af,’ zegt Mili als een militair op rust in een Berlijnse dark room.

Ik knik, zucht en kruip in mijn bench. 

Mijn Cockapoo gromt.

Mili lijkt tevreden.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Commentaar Marc Hostwriters: 
Eerlijk is eerlijk: wij wilden geamuseerd worden en Tony is daar met verve in geslaagd. Hier vormen de metaforen geen bruggetjes tussen de verhalende zinnen maar is het andersom. Er zitten enkele … euh … tot de verbeelding sprekende exemplaren bij, en dat is nou net wat een metafoor moet doen: tot de verbeelding spreken. Hoewel het wat lastig lezen is als je in een deuk ligt, heb ik hier erg van genoten. De beginzin zet meteen de toon en daar kun je je meer dan één beeld bij voorstellen, of hoe een kruis een Superman kan herbergen …
Net zoals in de opdracht van onze hand eerder dit jaar, kijk ik meer naar het inhoudelijke terwijl Mili daarbovenop haar arendsblik laat dwalen over het taaltechnische.
Of Mili tevreden is moet nog blijken ;)

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je dan toch over de top gaat, doe het met verve. Geslaagd. Het wordt wel een beetje opeenstapelerig van vergelijkingen daarmee, maar ze zijn wel leuk. Ik ben vooral gecharmeerd van die Johannes met een Bic pen. Daar houd ik van.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal, Tony. Met plezier gelezen. 

die door de rondborstigste juf betrapt werden  ---> werden moet volgens mij worden zijn.

een Koninklijk eendendonzen kussen ---> koninklijk hoeft niet met een hoofdletter, tenzij het in een titel genoemd wordt (Zijne Koninklijke Majesteit)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja, lekker over the top en consequent doorgezet. Teveel, te vaak, te overdreven en 'te' waar 'te' op zijn plaats is.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Marc: dankje voor je deuk. Ben benieuwd of Mili tevreden is.

@Sakura: vond ik zelf ook een grappige :)

@Fief: dankje, ik corrigeerde het!

@Hadeke: Te leuk, dank!

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Commentaar Mili Hostwriters:

Tony, ik zou radijsjes met je willen eten die ik uit mijn pumps serveer. Niet voordat ik een bad zou nemen in Veuve Clicquot en met mijn lege Inferno Golden Rollerpen een kruisje op je voorhoofd zet.

Kussen kan ik je niet, je bent mijn kikker niet. 

Wel wil ik je ooit eens in mijn boudoir ontvangen.  De reden? Je bent een verrukkelijke schrijver.

PS Poets je dan wel je tanden?

te scoren viel > valt               

Koninklijk behoeft niet ook nog eens een hoofdletter (zie dat je dit al veranderd hebt)

Kan de 2e keer paars in ‘paarse kop’ kneitergeel worden gezien de pussende puistenkopjes?

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hou op zich van het woord alsof maar geen overdosis graag. Ben ijverig op zoek naar het voltooid deelwoord van het werkwoord 'boezemstaren'. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, ik ben jaloers op je fantasie en creativiteit. Heel knap bij elkaar bedacht. 
Wel heb je erg veel metaforen gebruikt, waardoor het verhaal telkens weer over een drempeltje moet worden getild. (Hé, een metafoor.) De vaart gaat er wat uit, ook doordat je metaforen vrij lange beschrijvingen zijn.
Verder met plezier gelezen.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Tony, wat een verhaal. Iedereen hierboven is lyrisch. Ik ook. En ik ben verward. Na  4 x lezen begrijp ik nog steeds niet of het over een hond, twee honden of een hond als metafoor voor een man gaat? Sorry. Je blijft natuurlijk wel een van mijn favorieten. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Mili: dankje, ik poets mijn tanden nooit, hoe kan je anders echt proeven? Ik paste de paarse kop aan (al vond ik die wel grappig dubbel)

Erg bedankt voor de mooie woorden! Bloos.

@Annabe: dank! ik heb er een paar weggewerkt, voor jou.

@Gi: er een paar weggewerkt, oh en dat is makkelijk: hij boezemstaart, hij boezemstaarde, hij heeft serieus geboezemstaard

@MF: dankje, was natuurlijk de opdracht... en opdrachten volg ik blindelings, als een tamme hond.

@Carneli: Dankje! Is elke man niet de hond van een vrouw? En schuilt in elk kruis geen grommende Cockapoo? En als die driftig staat, dan moet die in de bench. Ik denk dat het niet veel duidelijker kon? :D

 

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, ontzettend creatief en uiterst vermakelijk, ik lag dubbel en genoot met volle teugen. Ik schaar me achter de overige loftuitingen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtig. Erg gelachen om sommige over-de-topvergelijkingen. Met veel plezier gelezen.

  • Met ogen alsof Lois Lane ... > Moet dit niet zijn: Met een blik ...?
  • Mijn ogen sperren zich wijd > Wijd lijkt mij overbodig.