Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 401 Waarom niet?

Waarom niet?


Els kijkt naar het boekje in haar handen. Het heeft een zachte blauwe kaft en de rug is beschadigd. Dat was altijd al zo en ook zaten er sommige pagina’s los. Met witte letters staat op de voorkant: dagboek van anne frank, met zwarte letters daaronder: het achterhuis, zonder hoofdletters. Ze bladert er voorzichtig in en nog steeds begrijpt ze niet waarom haar tante dit boekje decennia geleden aan haar gaf. Ze zei dat ze het niet meer nodig had. Er zat en zit geen briefje in. Toch is er een boodschap voor Els. Tenminste, dat voelt zij zo. Te jong om zelf de oorlog te hebben meegemaakt maar oud genoeg om de verhalen van overlevenden gehoord te hebben. Veel verhalen vanuit veel perspectieven. Een oorlog met veel gezichten waarin wreedheid, onwetendheid en moed hand in hand gaan, net als bij zoveel oorlogen.  

      
Els,                                                                                                                              Je wilde altijd al over  de Tweede Wereldoorlog schrijven. Eigenlijk niet alleen over die oorlogsjaren maar meer over je vader, zijn levensverhaal waarin deze oorlog een onlosmakelijk onderdeel van was. Denk je dat zijn verhaal niet de moeite waard is om verteld te worden? Denk je dat er al teveel verhalen over de Tweede Wereldoorlog geschreven zijn? Je kan er toch een levensverhaal van maken waar de oorlog een onderdeel van is?  Waarom begin je daar niet aan?


Ja, waarom eigenlijk niet?
 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Leeuwin, mooi verhaal. Graag gelezen.

... waarom haar tante dit boekje decennia geleden aan haar gegeven heeft. ---> heeft gegeven leest passief. Mooier vind ik:  ... waarom haar tante haar dit boekje decennia geleden gaf.

Te jong om zelf de oorlog niet te hebben meegemaakt  ---> "niet" mag weg. 

Er zat en zit geen briefje in. ---> de opdracht was het vinden van een briefje. De cursieve tekst zou een bericht van je tante kunnen zijn dat ze in het boek heeft achtergelaten. Zou ik persoonlijk mooier vinden en dan zou voor mij de zin op het einde meer betekenis hebben.

Je wilde er altijd al over schrijven, over de Tweede Wereldoorlog.  ---> vlotter leest het voor mijn gevoel: Je wilde altijd al over de Tweede Wereldoorlog schrijven.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Leeuwin, ik las je verhaal twee keer en blijf, met de opdracht in mijn achterhoofd, met een vraagteken achter. Het gegeven is op zich mooi, je zou het volgens mij iets kunnen ombouwen om dichter bij de opdracht te komen. Bijv. dat Els het boekje nu (al dan niet per post) ontvangt van haar tante, die haar met dat briefje aanspoort om ook over de oorlog te schrijven.
Ik onderschrijf de suggesties van Fief.

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief en Ton, bedankt voor jullie reacties.

@Fief, Ik heb jouw suggesties ter harte genomen en veranderingen aangebracht.

Verder ben ik inderdaad van de opdracht afgedwaald en heb hem misschien te vrij geïnterpreteerd. Goed om daar een volgende keer rekening mee te houden. Ik zal kijken of ik het verhaal nog kan ombouwen.