Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#401 een bakvisbriefje

 

‘Pappa stuurde behendig de bolide tussen de andere wachtende auto’s voor Malory Towers. Nog voordat de auto helemaal stilstond sprong Pitty met een hupje van de treeplank tussen de lachende meisjes. Ze zwaaide naar Alice en riep naar haar beste vriendin Sally: kun je het geloven…derde klassers zijn we nu. Niet meer die ukkies. Ondertussen liep Mamzelle DuPont met een misprijzende blik op haar gezicht tussen de valiesjes en lacrosse-sticks die de drommen meisjes achteloos hadden laten vallen. Mamzelle DuPont was lang en mager en slechtgehumeurd, het tegenoverstelde van de gezellige dikke Mamzelle LaCroix.’

Ik was dertien en had de hele reeks Pitty kostschoolboekjes verstopt achter een knieschot op zolder, beschaamd dat ik – als kersvers middelbare schoolleerlinge- verzot was op ouderwetse meisjesboeken.  Jan Wolkers moest ik lezen van mezelf. En Hermans. Dat ik er nog geen jota van snapte, nam ik voor lief. Zo verliefd was ik op Jochem uit Havo 2. Tevergeefs, want met Jochem is het nooit wat geworden.  

Nog eenmaal een rondje door ons ouderlijk huis. Vandaag is het de laatste dag dat dit huis nog ons familiebezit is, want over een uur zitten we bij de notaris. Voor de zekerheid check ik nog even de kasten op zolder. Terwijl ik blij verrast het stapeltje Pitty’s op Kostschool door mijn handen laat glijden, valt er een briefje met een Holly Hobby-opdruk uit. Ik zie in mijn paarse schoolse handschrift: ‘Ik beloof dat ik altijd blijf lezen’. En aan die belofte heb ik me gehouden.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh, dat stuk uit ‘Pitty’ was een instant flashback voor me, heerlijk! Die boekjes zou ik graag nog eens herlezen. 
 

Voor de rest ook graag gelezen. 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Helemaal lief, wel een beetje jammer (en dat is dus - ik zeg het er maar bij - compliment) dat je veel ruimte uitbesteedt aan het citaat waardoor het huis wat kaal blijft.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marianne, ik ken de serie niet, maar ik kan me voorstellen dat dit een guilty pleasure was. In die zin graag gelezen.
Ik sluit me aan bij Sakura over de opmerking over het citaat. Het vinden van het briefje hangt er nu op het einde als een los draadje onder. Het citaat heeft voor mij weinig meerwaarde voor het verhaal. Het zijn toch bijna 100 van de 250 woorden die je zelf niet verzonnen hebt. Woorden die je had kunnen gebruiken voor meer aankleding van het verhaal. Iets over het huis, zoals Sakura voorstelt, of waarom je die boeken zo leuk vond.

ons familiebezit is want over een uur  ---> achter "is" hoort een komma

door mijn handen laat glijden valt er een briefje --> achter glijden idem

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk om op die leeftijd te denken dat je Wolkers moet lezen en toch ruiterlijk toegaf dat je verzot was op ouderwetse meisjesboeken. "Mamzelle" heb ik nog nooit zo geschreven zien staan, maar ik vind het heel leuk.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Dank je Fief, Fijn dat je scherp meeleest. Ik heb de foutjes verbeterd. Overigens heb ik de hele tekst over Pitty verzonnen, ik herinnerde me opeens hoe de boekjes begonnen met de beschrijving van de ouders, de koffers en de meisjes die aankomen op de eerste schooldag van het trimester. Dat je het opvat als een citaat, beschouw ik als compliment!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Marianne, dat heb je dan inderdaad knap gedaan. Toch voegt het voor mij niets toe. Het gaat bij deze opdracht om het vinden van het briefje en wat je ermee doet. Dat komt voor mij te summier aan bod.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marianne, de titel dekt de lading! Je leeft je goed in in de leeftijdscategorie (2e alinea). De serie zegt me niets, maar ik heb daar wel een voorstelling bij. Dat je het 'citaat' zelf bedacht hebt, vind ik een groot pluspunt; het komt levensecht over.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Marianne, 

Ik had moeite met de eerste erg lange quote/uitspraak.  Ook weet ik niets van Pitty, maar dat is mijn probleem. Door mijn probleem snap ik niets van het verhaal, buiten dat je je schaamt om iets te lezen, dat je verliefd bent op een Jochem (ik ben me bewust dat dit een verwijzing is naar iets van Pitty) en dat je jezelf belooft te blijven lezen. 

Ignoreer deze reactie, maar ik wou toch reageren, al is het maar dat ik het GG heb (al begrijp ik het niet, en dat ligt aan mij)

 

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ken de boekjes niet, maar kan me voorstellen dat het een feest is om ze terug te vinden. De tekst op het briefje kan misschien nog wat spannender, iets dat vragen oproept. Maar daar moet je als schrijver van houden. Yvette 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Marianne, Pitty! Toen ik die naam las ging er een wereld voor me open. Ik heb ze allemaal gelezen. En Holly Hobby, ook al iets uit die tijd. Leuk om daar nog eens aan herinnerd te worden. Het citaat leek echt uit een boek te komen, knap gedaan. Ja, het briefje krijgt wat weinig aandacht, ach, dat is dan maar zo. Wat erop staat vind ik wel leuk: doordat je zoveel plezier had met deze meisjesboeken, beloofde je jezelf om te blijven lezen. Leuk gevonden!