Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#400 Schemertijd

Schermertijd

'Kom binnen,' zeg ik. 'Zal ik de jassen aanpakken?'
Mijn baas heeft besloten bij al zijn werknemers langs te gaan. Mijn hart klopt in mijn keel. Ik ontvang niet graag bezoek.
'Graag,' zegt meneer van Geelkerken. 'Mag ik u aan mijn vrouw voorstellen?'
'Dag mevrouw,' zeg ik en schud haar hand. 'Welkom in ons huis. Dit is mijn echtgenote Jannie.'
'Fijn u te ontmoeten,' zegt mevrouw van Geelkerken tegen mij en mijn vrouw 
Ik ga hen voor naar de huiskamer. De gordijnen zijn al gesloten, zoals gebruikelijk. Meneer en mevrouw van Geelkerken mogen ook in het donker over straat.
'Bovendien kennen ze me, maak je niet ongerust,' zegt hij.
Ik maak me wel ongerust, niet om hen. Mijn vrouw is zwanger en de toekomst ligt niet alleen in onze handen.
'Zwanger?' vraagt mevrouw van Geelkerken.
'Ja,' antwoordt mijn vrouw.
'O, hoor je dat Anton. Wat leuk. Dat is moedig, zeker in deze tijd.'
'Dat is groots nieuws,' beaamt meneer van Geelkerken. 'Kom morgen maar even naar mijn kantoor, dan regelen we wat.'
'Dankuwel,' zeg ik, mijn hart raast door.
'Laten we hopen dat de verschrikkelijke gewelddadigheden nu stoppen en het rijk snel naar vrede komt,' zegt meneer van Geelkerken.
'Zeker,' zegt mijn vrouw en ik knik met haar mee.
We bespreken onze dagelijkse besognes. Het weer, de voedselschaarste, de bonnen. Laat in de avond nemen we afscheid.
'Nou, tot morgen dan,' zegt meneer van Geelkerken.
'Tot morgen,' zeg ik.
'Ik heb nog wel wat kleertjes,' zegt mevrouw van Geelkerken tegen mijn vrouw. 'Kom gerust eens langs. Dag hoor. Dank voor de gastvrijheid.'
Zodra de deur dichtslaat ren ik naar boven, schuif de kast opzij en klop op de houten wand.
'Het is weer veilig,' zeg ik zo beheerst mogelijk.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Na wat opzoekingen blijkt dat een C. van Geelkerken te maken had met de nazi's en fascisten maar er bestaat ook vandaag nog een man die dezelfde naam en de voornaam Anton draagt.  Hopelijk vindt hij het niet erg dat hij in dit stukje deze zeer bedenkelijke rol toebedeeld krijgt. Wiens gewelddadigheden die moeten stoppen hier bedoeld worden ligt voor de hand. Een intrigerende bijdrage, Hadeke.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor de reacties.

@Gi, zoals ze zeggen: Er bestaan meer hondjes die Fikkie heten. De naam is een samentrekking van de oprichters van de nsb. Voornaam van de één, achternaam van de ander. Verder een fictief personage, dus in dit verhaal geen politicus.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

de deur dichtslaaT. Mooi verhaaltje, waar de setting er langzaamaan inkomt en daardoor de onrust begrijpelijk wordt.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, een mooi verhaal over een geheim dat je op 5 mei plaatst. Sterke opbouw naar de clou op het eind. Klein zeurtje; bij 'meneer van Geelkerken' is het Van (ook bij zijn vrouw, trouwens ...)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal. Aan het einde wordt duidelijk waarom de man gespannen is. Ken je de thesaurus van emoties? Dat is een hulpmiddel om emoties nog sterker naar voren te laten komen. Het is wel in het Engels: The emotion thesaurus: a Writer's guide to character expression van Angela Ackerman & Becaa Puglisi.