Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#400 - De bal rolt

Julia rollebolde over het plein waar de frituurlucht van Freeks kraam smout geurde als een walm die het groepje laatstejaars lokte. Ze checkten, met een bek vol speeksel, in hun buidel of ze de vereiste vier euro vijfentwintig bezaten. 

‘Ik investeerde mijn laatste euro in crypto,’ zei een slungelige lang blond kerel met een beugel.
‘Doldwaze beslissingen,’ zei een knapperd die op Justin Bieber leek. ‘Ik ben platzak.’
‘Vijftien euro,’ zei Jos, ‘ik trakteer.’ Zijn vrienden klapten de handen. 

Julia zag Jos eerst in de krant. Haar vader had met zijn foto voor haar neus gewapperd en luid geschreeuwd: ‘Meiske, als je deze duivel tegenkomt, blijf ver weg, ‘t is Satans zoon.’ Wat Jos uitgespookt had, wist ze niet. Toen ze hem voor het eerst zag, trok een rilling door haar rug naar haar kruis. Niet de gewaarwording die ze ervoer bij het stiekem Stephen King lezen, eerder een indruk alsof zij echt bestond, een prikkel die haar diepe zijn raakte. Sindsdien merkte ze dat haar voetbal vaker naar Jos rolde, als was het een metalen bol die Jos' magneet niet kon weerstaan.

‘Freek, doe drie zakken van die bollen,’ zei Jos en wees naar Freeks uithangbord waar een wulpse boerendochter de kwaliteit aanprees door een zak gefrituurd lekkers in de boezem te klemmen, met bloemsuiker op alle bergen.

Julia nam een aanloopje, trapte op de voetbal met als doel de vuilnisemmer, de bal raakte de rand en sprong naar links, naar Freeks oliebollenkraam.

Op het moment dat Freek de laatste zak in Jos’ pollen duwde, knalde haar bal tegen Jos’ achterhoofd. Jos schrok, de oliebollenzakken vielen uit zijn handen en de bollen rolden elk een andere kant op, als stootte een onzichtbare keu een openingschot op een driehoek snookerballen. 

‘Gatverdamme,’ schreeuwde hij. ‘Welke kut deed dit?’

Julia toonde haar geheim niet.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, amusant verhaal. Vage titel, verder met plezier gelezen.

rolde een rilling door haar rug naar haar kruis  ---> door haar rug of over haar rug? Bij rollen denk ik eerder over of langs haar rug. Wellicht trok een rilling door haar rug?

die Jos magneet niet kon weerstaan. ---> bedoel je hier de magneet van Jos? Dan moet het Jos' magneet zijn.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Tony, leuk verhaal in je herkenbare stijl. Leest prettig. Julia kan de verkering wel vergeten nu denk ik, of misschien is dit juist de gelegenheid waardoor ze elkaar diep in de ogen kijken. Dat zou ik wel willen weten.

De titel zal met het nummer van de opdracht te maken hebben denk ik.

GG

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Tony, je maakt me nieuwsgierig naar Jos en naar hoe het afloopt, dat lijkt mij dus een goed geslaagd verhaal. :-) De titel snap ik alleen niet zo goed.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: dankje, titel aangepast, alsook de twee opmerkingen

@Taco: titel aangepast, had indd te doen met de limiet en de opdrachtnummer

@Debby: dankje, titel aangepast.

@Sakura: dank, vond ik ook :)

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Graag en met plezier gelezen. De laatste zin is wat expliciet, ik zou meer richting het zwijgen van haar gaan. Gewoon: Julia zweeg.

In de tweede zin zou ik een komma zetten na 'speeksel', nu lijkt het alsof ze hun speekselrijke monden in de buidel stoppen.

Eens met Sakura. 😀

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, mooie en vermakelijke invulling van de opdracht. Je schrijft het zo lekker beeldend, prachtig!
Klein zeurtje; de beugelaar beschijf je als 'slungelig' en 'lang', vervolgens noem je het een 'kereltje'. Dat wringt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk veel sfeer in de beschrijving waardoor ik er middenin zit. Op de een of andere manier had ik tegen het einde moeite om het te volgen en moest het herlezen. Misschien ligt dat aan het aantal woorden waardoor ik het gevoel had tegen het einde dat het te compact geschreven was. Maar geweldige stijl!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke: die laatste zin is erg expliciet, en dubbel en dat vond ik grappig, ach ja, je hebt waarschijnlijk gelijk, maar subtiliteit is niet mijn ...

Van dat speeksel heb je waarschijnlijk ook gelijk, maar dan wil twee komma's zetten, na checken en na speeksel, weet niet of dat vlotter leest.

@Ton: dank en je hebt volledig gelijk van die kerel, een foutje, ik corrigeerde het, for what it's worth.

@Coach: eens, ik moest wat proppen. Dank voor het compliment. Misschien wordt deze wel wat langer.