Lid sinds

1 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#399 - Een verre buur

Na verkregen feedback:

Vroeg in de ochtend loop ik mijn dagelijkse rondje over het Portugese platteland. Het is zo fijn om hier weer te zijn. De bekende rust valt over me heen. Het briesje verraadt dat het een warme zomerdag wordt. Een salamandertje schiet voor mijn voeten langs de berm in. Tussen de olijfbomen door zie ik de buurman. Zijn vervallen hoed beschermt hem tegen de felle zon. Hij leunt op zijn zeis, kijkt rond en neemt in zich op wat er zoal te doen is. 

Ik blijf staan en denk aan zijn vrouw die al even geleden is overleden. De buurman droogt zijn gebruinde, rimpelige gezicht af met zijn mouw. Hij recht zijn rug. Zijn overhemd komt hierdoor nog verder uit zijn kapotte broek te hangen. Het werk op het land is zwaar voor hem geworden. Als ik dichterbij ben, roep ik hem. Omdat de buurman slechthorend is, roep ik nog keer, nu wat harder. 

Langzaam draait hij zich om in de richting waar het geroep vandaan komt. Zijn donkerbruine ogen kijken verrast mijn kant op. Wanneer ik hem groet, neemt hij vriendelijk lachend zijn hoed af. "Vizinha, tudo bem? Hoje ésta muito quente.” Ik knik en gebaar dat het inderdaad warm is. 

De buurman wenkt me mee te komen over zijn land. Hij wijst naar de volle tomatenplanten, plukt er eentje en maakt een handgebaar waaruit ik opmaak dat ze heerlijk smaken. Hij dringt erop aan dat ik vast iets meeneem voor het avondeten. Met mijn handen vol word ik verder rondgeleid over het land. Ondertussen vraagt de buurman hoe met ons gaat. Hij vraagt hoe lang we deze keer blijven. 

Als we langs het kippenhok komen, krijg ik nog een paar verse eitjes in mijn hand gelegd. De buurman zegt lachend: “Até a proxima!” Ondanks dat we elkaar door de taal niet helemaal begrijpen, voel ik dat mijn bezoekje werd gewaardeerd. Ik zeg gedag, zwaai en in gedachten loop ik over het zandpad richting onze quinta. 

Versie 1:

Rondkijkend over het land en in zich opnemend wat er zoal te doen is, leunt hij in het Zuid-Europese zonnetje op zijn zeis. Zijn kleding is oud, er zitten gaten in. Zijn overhemd hangt deels uit zijn broek. Ik loop mijn dagelijkse rondje. Het is een warme zomerdag. Ik zie hem zijn gebruinde gezicht droog vegen met zijn mouw. Het werk op het land is zwaar voor hem. Als ik dichterbij ben, roep ik. Hij hoort slecht en ik roep nog keer, nu wat harder. Langzaam draait hij zich om in de richting waar het geroep vandaan komt. Wanneer ik hem groet, neemt hij vriendelijk lachend zijn hoed af. "Vizinha, tudo bem? Hoje ésta muito quente.” Hij neemt me mee over het land en vertelt vol trots over wat er groeit. Hij dringt erop aan dat ik vast iets meeneem voor het avondeten. Ondertussen vraagt hij hoe het gaat met mijn schoonouders, mijn man en de kinderen. Als we langs het kippenhok komen, krijg ik nog een paar verse eitjes in mijn hand gelegd. Hij lacht: “Até a proxima!” Hoewel we elkaar door de taal niet helemaal begrijpen, voel ik dat mijn bezoekje wordt gewaardeerd. Ik zeg gedag en in gedachten loop ik over het zandpad richting onze quinta. Zijn lieve vrouw is al even overleden, wanneer is het zijn tijd? Natuurlijk weet ik beter, maar hoop oprecht dat dit nog heel lang duurt! Met die gedachten kom ik bij de poort, waar onze jonge hond enthousiast op mij komt afgerend. Wat is het toch fijn om hier te zijn!

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marion, welkom op het forum. Je komt tijdens een wandeling een oude man tegen in het veld. Ik krijg wel een beeld van de man, maar ik kom niet echt in het verhaal. Het is meer beschrijven dan verhalen. Veel show, weinig tell. We mogen voor deze opdracht 400 woorden gebruiken, daarmee zou je het meer een verhaal kunnen maken.

Voor het leesplezier zou je de tekst wat mooier kunnen verdelen: alinea's maken, gesproken teksten onder elkaar zetten, enz. Nu is het een blok tekst, alles achter elkaar geschreven.
Ik hoop niet dat ik je ontmoedig met mijn reactie. Je verhaal heeft zeker potentie en je moet zeker doorgaan met schrijven. Dus geen redenen verzinnen om het niet te doen, zoals je in je bio schrijft. De wekelijkse schrijfopdrachten zijn goede oefeningen en met de feedback van de andere forumleden gaat het zeker lukken. Kijk ook eens naar de verhalen van de andere forumleden. 

Rondkijkend over het land en in zich opnemend wat er zoal te doen is, leunt hij in het Zuid-Europese zonnetje op zijn zeis.  ---> Dit leest niet lekker. Als je het actiever schrijft, leest het ook beter. Bijvoorbeeld: De man leunt op zijn zeis, kijkt rond over het land en neemt in zich op wat er zoal te doen is.
Je vertelt het verhaal vanuit jouw perspectief, maar met deze zin in het begin krijg ik het idee dat je vanuit de man wil vertellen. Deze zin zou je daarom naar mijn idee beter wat verderop kunnen zetten en beginnen met je dagelijkse rondje.

Zijn kleding is oud, er zitten gaten in.  ---> in plaats van te zeggen dat zijn kleding oud is, leest het mooier als je het beschrijft. "zijn kleding is oud" kun je dan weglaten en kunnen we als lezer zelf een voorstelling maken. Show don't tell. 
https://schrijvenonline.org/nieuws/show-dont-tell-verklaard

Ik zie hem zijn gebruinde gezicht droog vegen met zijn mouw.  ---> Als je het beschrijft, snappen wij dat je het ziet en kun je die mededeling weglaten: Met zijn mouw veegt hij zijn gebruinde gezicht droog.
Zijn gezicht zou je nog verder kunnen beschrijven zodat we een idee krijgen van een oude man die gewend is om in de buitenlucht te werken.

Zijn lieve vrouw is al even overleden, wanneer is het zijn tijd? Natuurlijk weet ik beter, maar hoop oprecht dat dit nog heel lang duurt! Met die gedachten kom ik bij de poort, waar onze jonge hond enthousiast op mij komt afgerend. ---> dit voegt voor mij niets toe. 

Laatste zeur: achter het nummer van de opdracht schrijven we onze eigen titel (zoals je ziet bij de andere verhalen). De titel die je nu gebruikt is dat van de opdracht.

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Marion

Ik sluit me in grote lijnen aan bij Fief, maar ik vind wel dat je een korte scène tot leven hebt gebracht.Je kon het nog wt verhalender hebben gemaakt, want soms zoom je in, soms laat je de kans om het wat verder tot leven te brengen, schieten.

Ik kijk uit naar je volgende tekst

 

Johanna

 

   

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Marion, een hele goede herschrijf. Het verhaal komt nu beter tot zijn recht. Graag gelezen.

Tip: Als je eerst de wijzigingen in de tekst toepast en daarna bij "reageren" een opmerking plaatst, blijft je verhaal bovenaan staan.