Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#398 - Een gouden moment

 

Nieuwsgierig gaat Bas de slaapkamer binnen. Van achter de houten luiken hoort hij de gedempte stemmen van zijn broertjes, die de tuin rondom het vakantiehuisje verkennen. Ergens tsjirpt een krekel. Hij haalt zijn spullen één voor één uit zijn tas. Zijn pyjama legt hij netjes onder het hoofdkussen, zijn leesboek legt hij in het nachtkastje. Dan valt zijn oog op een goudkleurige folie achter in de lade. Bas fronst zijn wenkbrauwen. Het ziet eruit als een snoepje, maar hij zou niet kunnen raden wat erin zit. Snoep komt slechts uitzonderlijk in huis, hoewel zijn zus af en toe Chocotoffs naar binnen smokkelt. Besluiteloos rolt Bas het snoepje heen en weer in zijn vingers. Het voelt hard, maar niet zo hard dat hij durft door te duwen. Onderaan is het snoepje bedekt met een bruin gekarteld papiertje. De gouden wikkel knispert.

Bas luistert ingespannen naar de geluiden rondom hem. Zijn ouders zijn druk in de weer met uitladen. Zijn zus is vast het zwembad aan het inspecteren. Niemand let op hem. Voorzichtig maakt Bas een klein scheurtje in de folie. Hij ziet bruine chocolade met spikkeltjes. Langzaam scheurt hij de wikkel verder open en neemt een hapje. Zijn mond is gevuld met een heerlijke zoete smaak en krokante korreltjes die hij niet goed kon thuisbrengen. Nootjes? Gepofte rijst? Nooit eerder heeft hij zoiets lekkers geproefd. Hij neemt nog een hapje en observeert de overgebleven helft. Het ziet er een beetje uit als de dwarsdoorsnede van de aarde die hij in de klas heeft overgetekend. Een harde rand langs de buitenkant, een massa binnenin en een lichte kern.

Vanuit de achtertuin hoort hij opgewonden gegil van zijn zus en de lach van zijn vader. Hij bijt langzaam nog een stukje af en steekt tot slot het allerlaatste brokje in zijn mond. Als het snoepje op is, zucht hij gelukzalig. De wikkel strijkt hij glad en vouwt hij keurig op.

'Bas? Baaa-aaas! Kom je even helpen?'

'Ja-aa,' roept Bas.

Dan duwt hij de luiken open en laat het zonlicht binnen. Het belooft een stralende dag te worden.

 

Lid sinds

1 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Laura,

Je hebt het 'snoepje' heel zorgvuldig beschreven en toch weet ik nog steeds niet wat het precies is. Mijn eerste gevoel zegt drugs, maar ik ben daar niet bekend mee dus misschien is het toch iets anders. Dat vind ik goed bedacht, je laat de lezer gissen naar de vondst en laat het einde genoeg open - behalve dan dat het mooi weer is, maar de perceptie van Bas kan zijn aangetast door het 'snoepje'.

Vind je het leuk om ook een reactie achter te laten op mijn eerste inzending voor de weekopdracht? Ik ben nieuw hier op het forum.

Groetjes Boekwens

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Laura, het water liep me in de mond. Ik ben een chocoholic en je beschrijving is levensecht. Je had het inderdaad een andere wending kunnen geven met het snoepje, maar ik vind dit al heel geslaagd.

chocotoffs --> merknamen horen met een hoofdletter.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief en Boekwens, bedankt voor de feedback! ik ben onverbeterlijk naïef en de mogelijkheid van drugs was geen moment bij me opgekomen. Aan een Ferrero Rocher heb ik genoeg ;-)

Fief, bedankt! Ik heb de Chocotoff aangepast.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Laura, een mooi verhaal, vanuit het perspectief van een kind. Ergens blijf ik wachten op iets geks of engs nadat Bas het snoepje heeft opgegeten. Dat komt vast van al de spannende/griezelige invullingen van een aantal andere verhalen hier. Maar ook zonder gegriezel is je verhaal mooi beeldend beschreven. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, wat een zoet verhaal! Prachtig hoe zo'n vondst de dag kan maken van een klein kind - maar ik zou er zelf ook erg blij van worden! Grappig de commentaren hierboven, dat het ook iets anders zou kunnen zijn. Zo had ik het niet bekeken.

Yvette