Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 398 Blokken in de jagershut

 

Met een minimum aan bagage tuffen wij op een oude motor via de Ardennen richting Luxemburg.  Mijn  studiegenoot uit Sankt Vith stelde mij voor om een weekje geconcentreerd te gaan studeren in de jagershut van de slager uit zijn dorp. Kosten zijn er niet verbonden aan ons verblijf vermits er geen water of elektriciteit is. Ons wassen doen wij buiten aan de regenton. In de enige ruimte van een dertigtal vierkante meter staan een stapelbed, een keukentafel met vier stoelen, een buffetkast, een petroleumlamp en een keukenfornuis dat gestookt  wordt met hout.  De hut ligt op een hoogte van waaruit wij de hele omgeving kunnen overschouwen. Voor proviand moeten wij afdalen naar het dorpje in het dal. In de plankenvloer is een ruimte uitgespaard met een zinken bak met deksel.  Die dient om de opbrengsten van de jacht koel te bewaren. Ik kijk  of er nog wat in de bak zit en vind  een achtergelaten notitieboekje. Naast andere wetenswaardigheden staat vermeld dat drinkwater kan gehaald worden bij de Stiefelmeiers.
Bij valavond dalen wij te voet af naar het dorp en vinden snel  het huis van de zussen Stiefelmeier , beiden op leeftijd maar nog sprankelend van levensvreugde.  Ze willen meteen weten waar deze jonge kerels vandaan komen en wat hun plannen zijn.
Na een glaasje  eigenhandig gestookte likeurjenever ter verwelkoming,  wordt in sappig  Lëtzebuergesch de vraag gesteld of we al gegeten hebben. Een uurtje later zitten we met hen samen aan tafel en wordt beklonken dat wij gleicher Ort zur gleichen Zeit  elke avond verwacht worden om te eten.  Wij moeten immers studeren en hebben geen tijd om te kokkerellen. Studenten hebben geen geld, dus geen sprake dat voor de maaltijden betaald wordt.
Onder een nooit geziene sterrenhemel stappen wij met een volle maag  en een zware melkkan vol fris drinkwater terug de steile heuvel op naar onze blokhut.  In de omringende bossen horen we geritsel en allerhande geluiden.
De vermeende  Spartaanse week is goed ingezet en belooft sprookjesachtige proporties aan te nemen.  In de verte weerklinkt het gehuil van een dier, een wolf? 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, weer een leuk verhaal. Je geeft een mooie beschrijving van de blokhut en ik zie de twee jongens zo bij de oudere dames aan tafel zitten. Wat lief dat ze voor de studenten willen koken. Met plezier gelezen.

op een oude BMW motor  ---> motor zou je weg kunnen laten. Met "op een oude BMW" zeg je al dat ze op een motor zitten

Wij mogen er gratis verblijven.  Er zijn dan ook geen kosten verbonden aan ons verblijf.  ---> dit is dubbelop. gratis verblijven is hetzelfde als geen kosten aan het verblijf

Waterleiding en elektriciteit zijn er niet.  ---> volgens mij zeg je: Water en elektriciteit is er niet. 

een oud keukenfornuis dat gestookt  wordt met hout en een petroleumlamp.  --> zoals het er nu staat, lijkt het alsof je zegt dat het fornuis gestookt wordt met hout en een petroleumlamp. Ik zou de petroleumlamp achter de buffetkast noemen. 

planken vloer = plankenvloer

blok-hut = blokhut

dus:  ---> de dubbele punt hoeft niet

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, leuk verhaal! Enige dat ik wat ongeloofwaardig vind is dat het notitieboekje in de bak ligt die bedoeld is voor het opbergen van de opbrengsten van de jacht. Misschien kun je in het verhaal nog wat mysterie aanbrengen, maar ik weet niet of je daarvan houdt. Bijvoorbeeld een waarschuwende boodschap in het notitieboekje. Iets als: 'Laat de deur 's nachts niet op een kier staan...'

Yvette 

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi, leuk verhaal, ik sluit me bij de eerdere feedback aan. Ik mis een trigger om door te lezen, misschien moet het gehuil van de mogelijke wolf gevaarlijk dichtbij klinken? Of zijn de zusters niet zo vriendelijk als ze lijken? Zoek je het niet in de spannende hoek, dan zou ik graag een ander gegeven krijgen om door te willen lezen... 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dank allen voor de reacties. Ik heb er blokhut van gemaakt om te benadrukken dat er in de hut zal geblokt (gestudeerd) worden. Enkele zinnen heb ik anders geformuleerd. Bij het vraagteken aan het einde  is niet enkel het woordenaantal bereikt maar wordt de wolf opgevoerd omdat die veel in sprookjes voorkomt.  Naast de in de tekst reeds aanwezige dubbele bodems, mag de lezer zelf uitmaken of de lieve dametjes mogelijk heksen zijn die op een avond wat gif in de soep mengen bijvoorbeeld of een slaapmiddel om zich daarna te vergrijpen aan de jeugdige jongenslijven. Kokkerellen met één k is een blog op internet maar het klopt dat het werkwoord met twee k’s wordt geschreven.

 

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Schmetterling,

Erg beeldend geschreven, ik kan me een goede voorstelling maken van de omgeving. Wat je in je reactie zegt over dat de dames heksen zouden zijn, kan ik eigenlijk niet zo goed in het verhaal terugvinden. Er lijkt dus nog een dubbele laag aanwezig te zijn. Het maakt het interessanter om er dan wat meer verwijzingen in te stoppen.

Vind je het leuk om ook een reactie achter te laten op mijn eerste inzending voor de weekopdracht? Ik ben nieuw hier op het forum.

Groetjes Boekwens

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Boekwens: dank voor de reactie. De dames hoeven ook niet perse heksen te zijn hoor. In mijn reactie wilde ik enkel aangeven dat het de lezer vrij staat zijn fantasie los te laten.

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Schmetterling,

Mooie omschrijving van het decor waarin het verhaal zich afspeelt. Het dubbele van de blokhut had ik niet door maar toch goed gevonden. Leuk verhaal.