Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 397 Divas in verzen

 

Melina Mercouri  vocht tegen de kademuur,
bracht het later tot  minister van cultuur.
In het land van Sirtaki en de  Acropolis
reeg zij het kolonelsregime aan de spies. 

La môme, de stadsmus Piaf,
haar korte leven brak plots af.
Het ‘Vie en rose’ was soms hard.
Droeg ze daarom enkel zwart?


Dolly Parton zei het vaak zonder blozen:
"Ik heb er zelf voor gekozen.
Al waren mijn vormen nog zo rond,
dom zijn was nooit synoniem voor blond"

Nana Mouskouri , je was een sopraan zonder coloratuur.
Al droeg je steeds brillen met zwaar montuur,
jouw zang klonk helder, licht en vol
over Vincents ‘Tournesol’.


Marlène Dietrich, je was groot,
hakken hoog, de rug wat bloot.
De Nazi blaft, in het Duits ‘Er bellt’.
Jij was enkel  ‘Auf Liebe eingestellt’.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, goed gevonden. Met plezier gelezen.

Dolly Parton zei het vaak zonder blozen
Ik heb er zelf voor gekozen
Al waren mijn vormen nog zo rond
Dom zijn was nooit een synoniem van blond

Ik zou achter blozen een dubbele punt zetten en dan de rest tussen ah-tekens. Het is een gesproken tekst. 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief, MCH, MF, Carneli: dank voor de enthousiaste reacties. Ik krijg nu pas door dat het de bedoeling is dat alleen de naam van de beroemdheid op de eerste regel mag staan. Ik ga dus alles moeten herschrijven, maar wacht tot ook de coach heeft gereageerd.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, volgens mij moet je in de eerste regel de naam noemen en dat heb jij gedaan, toch? Dan hoef je niets te herschrijven.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief: heb er de werkjes van Edmund Clerihew Bently op nagekeken en hij doet net hetzelfde. Oef, geen herschrijf nodig. Ik weet niet of interpunctie in gedichten zo belangrijk is, maar heb toch hier en daar wat puntjes, komma's en voor Dolly ah's (géén bh's :-D) toegevoegd. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk gedaan Schmetterling. Ik ken alle diva's niet genoeg om alles te kunnen plaatsen, maar sommige spreken best voor zich. Dit is ook een rijtje waar er nog veel in kunnen volgen :)

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, het is inderdaad gebruikelijk dat de eerste regel enkel een naam bevat of in elk geval eindigt met de naam en hierom rijmt. Het klopt dat de bedenker de eerste regel soms langer maakte. Het komt wel vaker voor dat navolgers de vorm perfectioneren. In het Nederlands taalgebied kom ik nagenoeg alleen clerihews tegen die in de eerste regel alleen de naam hebben staan. Ik zou dit ook aanbevelen, want dit is toch wel een van de charmes van deze vorm.

Zie: het boek Het rijmschap compleet van Drs. P en Ivo de Wijs en de website van Het Vrije Vers.

Afgezien hiervan heb je een mooie cyclus gemaakt van diva's. De naam Melina Mercouri moest ik even opzoeken, en dat terwijl ik de film Topkapi (prachtige film) op dvd in de kast heb staan.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dus toch een roep om te herschrijven? Voor Piaf zit het al goed veronderstel ik? Nu nog afwachten of de paasklokken of de paashaas met zijn eitjes wat nieuwe inspiratie meebrengt.