Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#396 - De tijd gaat snel, gebruik hem wel!

 

Er was eens een dorp dat Vit heette. De inwoners zagen het als hun plicht om hun tijd zo efficiënt mogelijk in te vullen. Elke klus werd in een wip geklaard. De taal was gereduceerd tot het hoogst noodzakelijke; woorden bestonden vaak uit één lettergreep. Bij de bakker moest niemand ooit stilstaan, want de rij ging in één vloeiende beweging vooruit. Behalve… als je achter Will stond. Als mensen Will zagen, mompelden ze afkeurend. Will heette eigenlijk Willy. Maar tegen de tijd dat hij aan de tweede lettergreep kwam, werd hij meestal al onderbroken. Hij aarzelde over het wisselgeld, als het licht op groen sprong, staarde hij dromerig naar de wolken en ooit was hij op weg naar zijn werk gestopt om een moeder eend en haar kuikentjes de weg over te helpen. Toen ze dit hoorden, schudden de inwoners van Vit hun hoofd en declameerden hun leuze: “De tijd gaat snel, gebruik hem wel!”

Willy probeerde zich zo goed mogelijk te gedragen. Hij trachtte hollend te wandelen en de bloemen langs de weg te negeren. Hij probeerde strak naar het verkeerslicht te turen en zich niet te laten afleiden door die wolk die op een giraffe leek. Maar hij wist dat zijn pogingen tekortschoten. Toen er op een dag een felroze goederentrein door het landschap tufte, sprong hij in een opwelling op de laatste wagon. Na dagenlang rijden kwam hij in een dorp. ‘Welkom in “Vitalandantedonbujazebos”’, las hij op een bord.

De inwoners van Vitalandantedonbujazebos verwelkomden hem meteen in hun midden. Toch hebben ze nooit kunnen wennen aan de levensstijl van de nieuwkomer. “Niet zo haastig!” zei de bakkersvrouw als Willy wilde betalen. “Zie je die kikkerprinseskasteelwolk?” vroeg zijn buurmeisje. En dan glimlachte Willy. Af en toe bleef hij stilstaan voor het gemeentehuis en keek peinzend naar de leuze van Vitalandantedonbujazebos: “De tijd gaat snel, gebruik hem wel!”

 

Lid sinds

2 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Laura, ik heb je verhaal met heel veel plezier gelezen. Heel tof bedacht! Het deed me meteen denken aan de rat race die sommige mensen voelen als wel de obsessie om te leven in het moment en te genieten van elk klein detail. Mooi hoe je voor beide dorpen dezelfde leus gebruikt en geen goed of slecht toekent aan de één en de ander. Dat laat me achter met het idee dat balans zo belangrijk is. :) Fijne zondag! 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

'De tijd vliegt snel, gebruik HEM wel' is de uitdrukking zoals ik die ken. 'Ensie' stelt op internet: 'Een spreekwoord is onveranderlijk. Voor spreekwoorden worden dus altijd dezelfde woorden in dezelfde volgorde gebruikt'. Maar wat blijkt? Dat op de toren van de Amsterdamse koopmansbeurs in het gedicht 'De Toren' van Albert Verwey jouw versie van de spreuk staat. Vroeger was 'tijd' ook vrouwelijk (naar analogie met het Duitse die Zeit) maar in het hedendaagse Nederlands is hij uitsluitend mannelijk. Tot spijt van wie het benijdt, maar of hij nu mannelijk of vrouwelijk is, verspil nooit de tijd die je kunt gebruiken om verhaaltjes te schrijven, bijvoorbeeld.


 

 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal dat uit twee delen bestaat maar soepel overgaat van het ene dorp naar het andere. Het verbeeldt goed hoe je op twee tegenovergestelde manieren naar één motto kunt leven en bij beide dorpen in conflict kunt komen met het thema op een andere manier. Wat mij betreft werk je dit verhaal uit tot een langer verhaal met meer sfeertekening, dialoog en meer uitgewerkte personages, want het plotidee is de moeite waard.

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Miranda, dank je wel! (Hopelijk had je ook een fijne zondag :-)

Gi, je hebt natuurlijk helemaal gelijk!! tijd is mannelijk. Ha, geen idee waar ik de "haar" vandaan haal. Ik pas het meteen aan.

Odile, dank je wel! :-) ik zou het maar wat graag uitwerken. Bedankt voor de fijne opdracht!