Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #397 - Clerihew

 

Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Yvette Hazebroek, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Rachel Kabelaar, Odile Schmidt, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh, en Martijn Breeman. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 397e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Opdracht #397 -  Clerihew

Door Martijn Breeman

Goed nieuws voor wie moeite heeft met metrische verzen schrijven en voor wie liever creatief wil omgaan met het metrum. Deze week staat de enige versvorm centraal waarbij het metrum er niet toe doet: de clerihew.

De clerihew is vernoemd naar de bedenker Edmund Clerihew Bently (1875-1956) die als schooljongen onder de les deze versjes schreef.

Kenmerken:
•    humoristisch 
•    vier regels, rijmschema: aabb
•    knittelvers: metrum ontbreekt en de lengte van de regels is vrij
•    eerste regel bestaat uit de naam van een beroemd persoon 
•    laatste regel slaat op de beroemdheid uit r. 1 (boektitel, bekend citaat, uitvinding, etc.)
•    traditioneel geschreven in o.v.t.

Hierbij een voorbeeld van eigen hand (zoals je ziet niet in verleden tijd geschreven):

Sneeuwwitje,
waar zit je?
En wat van jou vergen
de zeven dwergen?

Opdracht: 
Schrijf een clerihew. Omdat het een klein versje is, mag je meerdere exemplaren publiceren. Wel graag in één bericht plaatsen.

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

  • Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer en de titel van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Martijn Breeman is dichter-zanger en (vormvast) dichter. Hij treedt op met eigen werk onder de artiestennaam Musonius, schrijft liederen en gedichten op maat en geeft cursussen vormvast dichten en liedteksten schrijven.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Martijn, er was eens een coach die boekjes verlootte. Nu iedereen er een wedstrijd van maakt met voorkeuren en zo, heb je misschien ook een prijsje in de aanbieding?

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Excuses voor de vertraging, ik heb wat problemen met de internetverbinding. Ik ga snel aan het werk.

Annabe,
Klopt, je mag er lekker op los knittelen, maar liever geen schrikkelrijm gebruiken.
Als je een clerihew op mij maakt, zie ik wel graag dat je eindigt met een boek- of liedtitel van mijn hand.

Gi,
En we weten waartoe het geleid heeft: een hoop bedenkelijke inzendingen van eendagsvliegen die waarschijnlijk enkel iets postten om kans te maken op het boek.
Daarbij propageer ik liever niet het gokken.
En een wedstrijd maak ik er ook niet van, want kunst is geen sport en smaken verschillen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah, nu dacht ik toch dat ik dat begreep, dat schrikkelrijm. Voor mij liggen klemtonen op Musonius en dus en op opdracht en aandacht. Of moet de klemtoon dan meerijmen? Zoiets als opdracht, klopjacht? 

Musionius, 
Ik maakte dus
een schrikkelrijm. Nu doe ik boete.
Ik kom nog lang niet tot jouw vrijersvoeten.

Beter?

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Annabe, mijn opmerking over schrikkelrijm was een antwoord op jouw vraag over het metrum en geen beoordeling van jouw gedicht. Daar zit helemaal geen schrikkelrijm in.
Ten overvloede kan ik zeggen dat het rijm aandacht/opdracht een mooi voorbeeld is van zwak volrijm, dit noem je zo wanneer minderbeklemtoonde lettergrepen op elkaar rijmen: bij aandacht en opdracht liggen de (hoofd)klemtonen niet op de rijmklanken, maar op de lettergrepen hieraan voorafgaand. Dit is overigens in tegenstelling tot schrikkelrijm geen rijmfout.