Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#393 Niemandsland


Niemandsland

Ik ging op reis en ik nam mee
mijn eenzaamheid als het bewijs
dat ik besta, in mijn geheel
als opgesloten, met zoveel
gedachten. Vrij naar mijn idee.

En aan dat stuur ontmoet ik jou
ik denk wel honderd keer per uur.
Ik zie je in de verte staan
mijn stem onbruikbaar, soms ontdaan
om wat ik zo graag zeggen zou.

De diepe kloof wordt slechts gedicht
tot aan een kier. Als ik geloof
dan zal het niet als leugen staan.
Geplaagd door angst om dood te gaan
nog voor ik iets heb uitgericht.

Als ik gesust de slaap straks vind
dan droom ik hoe je mij hier kust
Waar ik ook ga, je bent dichtbij.
Jij van jezelf, maar ook van mij.
In samenheid alleen. Bemind.

 

 

Eerdere versies:

Niemandsland

Ik ging op reis en ik nam mee
de eenzaamheid en het bewijs
dat ik besta, in mijn geheel
als opgesloten, met zoveel
gedachten. Dus vrij naar mijn idee.

En aan dat stuur ontmoet ik jou

ik denk wel honderd keer per uur.
Ik zie je in de verte staan
mijn woord onbruikbaar, soms ontdaan
om wat ik zo graag zeggen zou.

De diepe kloof wordt slechts gedicht
tot aan een kier. Als ik geloof
dan zal het niet als leugen staan.
Soms ben ik bang om dood te gaan
nog voor ik iets heb uitgericht.


Als ik gesust de slaap straks vind
dan droom ik hoe je mij daar kust
Waar ik ook ga, je bent dichtbij.
Jij van jezelf, maar toch van mij.
In samenheid alleen.

Bemind.


Niemandsland

Ik ging op reis en ik nam mee
de eenzaamheid, die mij bewijst
dat ik besta, in mijn geheel
als opgesloten, met zoveel
gedachten. Dus vrij als ik dat wil.

En aan dat stuur ontmoet ik jou
ik denk wel honderd keer per uur.

Jij van jou, ik van mij, ons elkaar.
Mijn woorden onbruikbaar
voor wat ik liefst zeggen zou.

Onze kloof wordt daar gedicht
tot aan een kier. Als ik geloof
dan zal het niet als leugen staan.
Soms ben ik bang om dood te gaan
nog voor ik iets heb uitgericht.


Als ik gesust de slaap straks vind
droom ik van hoe je mij daar kust.
Waar ik ook ga, jij bent erbij.
Van jezelf, maar ook van mij.
In samenheid alleen.

Bemind.
 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geduld, Mespunt, er komen dit jaar nog een paar dichtopdrachten langs. De meeste schrijfcoaches hebben vormvast dichten niet als expertise.

Wat dit gedicht betreft: interessant, mooi rijmschema met het omarmend rijm met een weesrijm ertussen. Ik vraag me af waarom je in de eerste strofe het eerste vers niet op het laatste laat rijmen.
Het schrikkelrijm in strofe twee is erg lelijk, dat moet je echt wijzigen.
Metrisch rammelt het nogal, hetgeen vooral opvalt daar de eerste vier verzen van strofe één juist een prachtige cadans hebben.

Ik vind de opdracht er niet erg in terug, maar misschien heb ik je gedicht niet goed begrepen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Musonius. Men smeedt het ijzer als het heet is, maar ik vertrouwde op jouw commentaar. Erg leuk overigens om jou ook officieel als coach te zien. Ik probeerde het wel, maar het nieuws stemde mij helaas weinig poëtisch en dat is geen kritiek op jou. Volgende keer beter.

In je tweede alinea leg je de vinger op enkele zere plekken.

Ik vraag me af waarom je in de eerste strofe het eerste vers niet op het laatste laat rijmen.

Het rijmschema ontstond gaandeweg en dit 'gebrek' vond ik niet storend genoeg om alles voor overhoop te gooien, maar jij pikt het er natuurlijk feilloos uit. Je mag het luiheid noemen.

Het schrikkelrijm in strofe twee is erg lelijk, dat moet je echt wijzigen.

Brrr, je schrijft 'moet' en dan heb je ook nog gelijk. Als ik ben uitgejeukt zal ik gaan nadenken over hoe het anders kan. De tweede strofe is duidelijk de zwakste schakel. Op het vierde vers van de vierde strofe zal ik ook nog even broeden.

Hoewel natuurlijk niet perfect ben ik zelf verder eerlijk gezegd redelijk tevreden. Verbetersuggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

Het weesrijm heeft een soort van halve adoptieouder, maar dat had je vast gezien. Misschien heet dat anders?

Het meest enthousiast ben ik zelf over de 'kier' als symbool van zowel hoop als onoverbrugbaarheid. Zo had ik het niet bedacht, maar dit soort gelukkige ongelukjes maken dichten zo leuk.

Die opmerking over de opdracht had ik wel een beetje verwacht, maar vind ik onterecht. Het heeft ontmoeting, met ongewenste aspecten, maar toch ook iets functioneels, alles zit erin hoor. Misschien wat ruimer opgevat, maar we hoeven gelukkig niet allemaal hetzelfde te doen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het weesrijm heeft een soort van halve adoptieouder, maar dat had je vast gezien. Misschien heet dat anders?

Dat had ik zeker moeten zien, maar nee. Dit maakt je rijmschema nog creatiever en mooier dan ik dacht. Geen weesrijm dus.

Ja, ik klink streng, maar schrikkelrijm vind ik echt onvergeeflijk.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ah, wat mooi en adoptieouderrijm :) nu snap ik waarom ik bij 'bewijst' het gevoel had dat het rijmde, maar niet terugvond waar dat rijm zat. Knap gedaan! Mij stoort het niet zo, dat het niet overal een perfecte jambische tetrameter (hoor mij bezig!) is. Ik vind het mooi hoe je er telkens iets kan uitlichten om betekenis aan te hangen. 

Wat de opdracht betreft, doe ik een poging, het hoeft niet eens juist te zijn. 

Ontmoet je? Of net niet? Wil je dat? Of net niet? Echt, of in gedachten? Is het verlangen naar misschien gewoon hoe het moet zijn? 

Of zoiets. 

Ik vind het gevoel in je gedicht heel mooi!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het altijd zo lastig om te bepalen waar ik moet stoppen, maar ik heb er nog wat aan geknutseld en hopelijk verbeterd.

Ja, ik klink streng, maar schrikkelrijm vind ik echt onvergeeflijk.

Nu maak je het mij wel heel moeilijk om toe te geven dat ik op een gegeven moment dacht dat ik er eindelijk was, om vervolgens te moeten concluderen dat ik het ene schrikkelrijm door het andere vervangen had. Maar ik doe het toch.

Dankjewel Annabe, sommige dingen moet je denk ik voelen om ze te begrijpen. Of misschien zelfs voelen, zonder te willen begrijpen. Of zoiets. :-D

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt, ik vind het mooi geschreven, maar gedichten zijn niet echt mijn favoriet. Over de technische kant kan ik dus weinig zeggen. Ik haalde er niet de opdracht uit.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Soms moet je ergens iets in stoppen, voordat je het eruit kunt halen. ;-D Ik snap dat je er niet zo van houdt en dat dit voor meer mensen geldt. Ik waardeer het dat je toch reageert, Fief, dankjewel.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb er toch weer aan geprutst. En nu blijf ik er af. Denk ik. Volgens mij klopt het metrisch nu, misschien zelfs iets te goed. Als ik iets over het hoofd zie lees ik het graag.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, mespunt, ja die 'dus' had ik stiekem ook al weggedacht. Ik begrijp wel wat je zegt, dat het misschien te goed klopt. Het heeft wel iets, kleine imperfecties. Het is mooi gepolijst nu en dat vind ik vooral heel knap gedaan. Of het de versie is die mijn persoonlijke voorkeur geniet, ik denk eerlijk gezegd van niet, maar ze zijn alledrie erg mooi. 

In elk geval heb je voor elk wat wils nu (of misschien nog een stukje proza? ;) )

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit leest als een trein, Mespunt! Verstechnisch helemaal niets meer op aan te merken. Inhoudelijk is het voor mij nog altijd te raadselachtig, maar dat is een kwestie van smaak. Rijm en metrum kloppen in elk geval als een zwerende vinger.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mespunt, ik sluit me helemaal aan bij wat Fief zegt. 

Excuus voor mijn late reactie (opdrachtverzinner). Ik lig al de hele week met griep op bed.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik ben het met je eens Annabe, maar toch denk ik dat de laatste versie mijn favoriet is. De rest heb ik vooral laten staan omdat ik het zelf altijd interessant vind om anderen aan het werk te zien.

Dat is heel fijn om te lezen Musonius, dankjewel. Jammer dat het inhoudelijk te weinig voor je doet. Misschien helpt het als ik verklap dat het voor mij in de eerste plaats over onmogelijke liefde gaat. Verder moet ik het denk ik niet proberen uit te leggen. Eigenlijk ben ik wel blij dat het er blijkbaar niet te dik bovenop ligt.

Bedankt voor je reactie Iev, beterschap!

Edit: Nu heb ik net toch nog een schrikkelrijm ontdekt! Lol. Laat dat dan maar zo'n imperfectie zijn die het afmaakt haha.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je moet kijken naar de lettergreep vóór de rijmstam. Hier zijn ze beide onbeklemtoond: ge-RICHT / ge-DICHT.
Bij schrikkelrijm is een van de rijmklanken zwak wegens een voorafgaande beklemtoonde lettergreep: el-KAAR / on-BRUIK-baar

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Duidelijk de opdracht erin. Geen gezeur. Ik lees alleen de bovenste versie. Ik ga mank op strofe twee, maar verder zitten er mooie dingen in. De eenzaamheid die bewijst dat ik besta klinkt als een cliche maar is het niet. Je bent op zijn poëtischt als je 'kust' opvolgt met dichtbij, waarbij je voorbij de tekst dicht. 'Gedicht' is dan toch eigenlijk weer té, net als 'kloof' en 'kier'. Zoek het concrete beeld, het echte ding, niet de abstractie. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi interessant gedicht (alleen haalt het de 350 woorden net niet)

@Dana: dat hoeft ook niet. 350 is het max aantal woorden. Minder mag. 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag mespunt, ik heb vanmorgen nog gelezen in 'Komijn Splitsers' van Marieke Lucas Rijneveld. Als jouw 'Niemandsland' tussen haar gedichten had gestaan, had ik bij lange na niet gedacht aan een vreemde eend in de bijt.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het schrikkelrijm heb ik nog wat verder onderzocht en ik heb gemerkt dat daarover de meningen verschillen. Interessant om te lezen.

De opdracht was 350 woorden, Dana heeft een punt.

Je reactie zet me aan het denken Sakura, een waardevol advies.

Dat is leuk om te lezen Dos. Ik vond de genoemde bundel als luisterboek bij de online bieb. Ik zal er binnenkort eens rustig voor gaan zitten, want ik ben nu natuurlijk nieuwsgierig.

Dank jullie wel.