Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#392 Betekenisloos

 

‘Pililililili.’ Moeizaam open ik mijn ogen. Ging daar nu een telefoon? Om – even kijken – 5u14? Ik draai me om in mijn warme deken. ‘Pililililili.’ Daar heb je hem weer! Plots schiet me te binnen van waar ik dat geluid ken.
Jaren geleden in de tuin van mijn ouderlijk huis, hoorde ik ook steeds een beltoon. Dagen ben ik toen op zoek gegaan naar de buur wiens telefoon steeds slechts één keer overging.  Uiteindelijk bleek het toen om een vogeltje te gaan, dat perfect natuurlijke én kunstmatige geluiden kan imiteren. Ik vond het toen een bizar bijverschijnsel van onze tijd, dat vogels beltonen imiteren.
Nu was hij daar weer, de telefoonvogel. Alsof er een belangrijk gesprek op me wacht. Oh shit, dat is ook zo. Marc komt straks langs. De molen in mijn hoofd begint te draaien en van slapen is geen sprake meer. In slow motion ga ik de badkamer in, waar coup ontploft me aankijkt met kleine oogjes. Pfff. Zo’n dag.

Vijf uur later gaat de deurbel. Achter een gigantisch boeket, ontwaar ik de domme grijns van Marc.
‘Het mooiste boeket voor de mooiste vrouw!’ Zijn enthousiasme strookt niet met de akelige sfeer tussen ons.
‘Bloemen, Marc, serieus? Wat voor een ongelooflijk cliché ben jij?’

Hij volgt me naar de keukentafel en legt het boeket neer.
‘Zet je ze niet in water?’ Oh, wat krijg ik hier de kriebels van, altijd maar zeggen wat ik moet doen.
‘Jij wilde wat zeggen?’ vraag ik verveeld.

‘Liefje, je moet weten dat ik jou nooit wilde kwetsen. Ik had nooit slechte bedoelingen, dat meen ik …’ ‘Pililililili!’ vul ik hem luidkeels aan.
‘Wat doe jij nu?’ De verbaasde blik in zijn ogen is goud waard.
‘Pililililili!’ roep ik, ‘Je meent het oprecht? Oprecht? Jij weet niet wat oprecht betekent, jij, jij…irritante telefoonvogel!
 Tja, scheldwoorden zijn nooit mijn grootste talent geweest. 

 

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hahaha, grappige anekdote, dan kan je nog beter het echte telefoonvogeltje hebben, dat is stukken minder irripiritant 

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oei, ik zou Marc niet willen zijn. Wat ik grappig vind is dat het in het midden ligt of de vogel een voorteken of oorzaak is. Oorzaak van een slecht humeur of voorteken van een slechte relatie.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De molen in mijn hoofd begint te draaien.... Wat een mooie en herkenbare zin.
Grappig verhaal Annabe, met een ietwat raadselachtig voorteken van... wat? Heel realistisch eigenlijk, want vaak is het allemaal gewoon niet zo duidelijk. Originele vogelwekker.
offtopic: mijn moeder was eens mee op een wandeling 's morgens vroeg, om met een groepje met gids vogels te beluisteren in het bos. Een man vroeg aan de gids:' ik hoor vaak een vogeltje dat zegt : piep piep piep piep. Weet u wat dat betekent?' Mijn moeder: dan is ie in gesprek ;-)

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor het lezen en de feedback!

 

@Dana:grappig, jouw versie van irritant :)

@Odile: mijn bedoeling als voorteken, is dat het vogeltje een geluid nabootst waarvan het de betekenis niet kent, net zoals Marc het woord ´oprecht´ wil gebruiken, maar daar in de ogen van de hp de betekenis niet van kent (daar is vast wel een en ander aan voorafgegaan) .Daarom vult ze hem aan met dat telefoongelegenheid, dat even betekenisloos is. Maar het is fijn dat jij andere mogelijkheden ziet. 

@MF: ik beeld me dan in dat die man dat dan ook zo zegt:'piep piep piep piep´ zonder dat dat ook maar enigszins op een vogel lijkt. En dan is je moeder haar antwoord het enige juiste 😀 ik zou er wel om kunnen lachen.