Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#392 Switch

 

Als mijn oma een mes, een zakmes of iets dergelijks cadeau kreeg, gaf ze je een muntje terug.
‘Want,’ zei ze, ‘anders krijgen we ruzie.'
Voor mij was dat alleen maar grappig.
Ruzie hebben we nooit gehad.
Dat komt vast door die muntjes.
Zelf was ze, zij ruste in vrede, wel eens wat ‘moeilijk in de omgang’.
Ze was strijdvaardig.
Ze verloor haar vader toen ze jong was, haar moeder moest zich met de drie dochters maar zien te redden.
Geen rouwverlof, geen geld.
Ze begon een winkeltje en de meiden moesten aanpakken.
Geen Switch om de tijd te verdrijven, maar helpen in de winkel, koken, wassen en schoonmaken.

Opvoeden was in die tijd vooral voeden.
Een tijd waarin tbc zijn tienduizenden versloeg en Dr. Spock nog geboren moest worden.
Een tijd waarin zuinigheid een deugd was en men de dagen probeerde door te komen.
Dagen werden niet geplukt.
Ik denk wel eens, dat we nu vooral willen genieten.
Moeten genieten.
Genieten is geen beloning na hard werken, maar een eis.
Doorlopend genieten.
Daar moet veel voor gekocht en dus veel voor gewerkt worden.

Tja.

Ik geniet het meest van onverwachte dingen.
De zon op mijn gezicht na een regendag.
Een leuk gesprek met een collega.
Ik geniet van de frisse morgenlucht en van de stilte.
Of juist van de knisperende zang van het roodborstje.
Een bloem als verrassing op mijn pad.
Een zilverreiger die wacht tot ik hem bewonder, hij is niet bang en blijft staan.
Een vlinder die op mijn hand rust.
Herten in de straat, op zoek naar eten.
We knipogen, onze dag kan niet meer stuk.

Voortekenen van wat komt, het kan alleen maar goed zijn, toch?

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, ik zit in dubio over je verhaal. Aan de ene kant vind ik het erg mooi geschreven, aan de andere kant staan er veel clichés in. De zinnen onder elkaar geschreven leest heel poëtisch, maar ik haal er niet echt een verhaal uit. Ik moet hier nog een paar keer naar kijken, denk ik. 

‘Want,’ zei ze, ‘Anders krijgen we ruzie.'  ---> Anders moet met een kleine letter

Ze verloor haar vader toen ze jong was, haar moeder moest zich met de drie dochters maar zien te redden. ---> de "maar" in deze zin leest niet lekker.

Geen Switch om de tijd te verdrijven  ---> waarom staat Switch met een hoofdletter? Ik weet niet goed wat je met Switch bedoelt.

Een tijd waarin tbc zijn tienduizenden versloeg  ---> naar mijn idee mag "zijn" weg

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor je reactie, Fief. Fijn dat je er weer bij bent! De poëtische indeling is nog een restant van de opdracht van vorige week. Ik moest zelfs moeite doen om niets te laten rijmen...
Je opmerking 1 is natuurlijk goed, ik ga het verbeteren.
2: 'maar' is spreektaal, zoals ik het zou zeggen.
3. Switch is 'Nintendo Switch' waar enkele van mijn kleinkinderen dagelijks vele uurtjes op zoet zijn.
4. zijn tienduizenden is een vaste uitdrukking. (Saul heeft zijn duizenden verslagen en David zijn tienduizenden)
Eigenlijk is het ook geen verhaal, meer wat gemijmer... Meer zat er deze keer niet in.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Genieten is een eis.

en

Ik geniet het meest van onverwachte dingen.

Meer heb ik niet nodig. Alhoewel, hoe onverwacht zijn die dingen eigenlijk?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi sentiment, MF, waar ik helemaal in mee kan gaan. Het is niet echt een verhaal, meer een overpeinzing, maar dat vind ik geen probleem als het zo'n mooie overpeinzing is.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Genieten doe ik ook veel. Juist de dingen die geen geld kosten brengen het meest genot op. Ik zou de switch niet de switch noemen maar gewoon een computerspelletje of iets dergelijks, dan weet iedereen gelijk waar je het over hebt. 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Maria F, een verhaal noem ik het ook niet. Overpeinzing als eerder genoemd wel. Het leest prettig, proef een beetje weemoed maar ook een een soort berusting. Ik zou nog eens over de titel denken!

Toch mooi, met plezier gelezen! 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Van mij mag je dit een verhaal noemen. Ik lees er de stem in van een oudere vrouw en ik vind de laatste vraag wat dat betreft terugverwijzen naar de hele tekst. Heb ik wel goed gelezen wat er staat? Ik zou de 'maar' er juist in laten staan want dat typeert de ik-persoon goed. Ik lees het als een monoloog van een oudere dame. Clichés mogen dan lekker wel.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, Aurora, Dana, Chantal, Meri: dank je wel voor jullie fijne reactie!
Ik hoorde de naam 'Switch' een aantal keer noemen door kinderen. Omdat ik wel een beetje bij wil blijven, heb ik uitgezocht wat het was. Daardoor werd het een gewoon woord en ding voor mij. Ik had natuurlijk ook ' draagbare spelcomputer' kunnen zeggen, maar ik dacht dus dat 'iedereen' wel wist wat het was. Een ik heb het niet veranderd, want ik vind het toch een mooie korte titel. Excuus voor de verwarring.
Schrijfcoach: veel dank voor de mooie, positieve reactie.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inderdaad een mooie overpeinzing. Daar kan ik nog wel een tijdje mee voort. Ik heb het soms als ik de bergen speelgoed van mijn kinderen zie en dan mijn zoon nog het liefst van al met stokken zie spelen.