Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#392 - Rijke mussen (v3)

Jos klopt op de voordeur van de villa, kijkt schichtig rondom alsof hij zich wil vergewissen dat niemand hem zag en ginnegapt als hij vijf vette mussen op een hoogspanningskabel vrolijk hoort kwetteren. Rode Mien opent de deur. Mussen, dat is lang geleden, denkt hij en volgt haar naar de bar. Fout van dat overisoleren. Die beesten hebben geen plaats meer om te broeden. Vrolijke, vette mussen voorspellen een rijke oogst.

Hij ploft op een kruk, bestelt een gin-tonic en pletst een flap van honderd op de toog. Vijf jongedames zitten aan de overkant als de vijf mussen op de hoogspanningskabel zaten te wachten tot de boer zijn veld bezaait. De linkse, het blondje, zij die knipoogde, stift haar lippen vuurrood. Treffend, denkt hij.

Zijn musje knipoogt opnieuw naar hem en tapt ongedurig op de bar. Tappen, denkt hij, dat is iets voor barmannen. Niks voor mutsige vogels. Voor een grietje met gebrushte coupe en in een goudglanzend topje dat plakt op tepels, heeft tappen betekenis. Met vingers uitnodigen. Ferme tepels. Geen bh. Tekenend.

Het linkste juffertje sleurt een kauwgum uit haar mond als een mus een worm uit de grond, als een slangenbezweerder zijn slang uit een mand. Neem uw slang en laat hem voor Farao op de grond vallen, het zal een staf worden, denkt hij, neemt zijn gin-tonic, glijdt van zijn kruk en slingert rond de bar naar knipoogster.

Naaldhakken van twintig centimeter, denkt hij. Leboutins? Mussen vliegen liefst laag bij de grond. Voortekens vertellen of je je noot moet verhogen of verlagen. Hij glimlacht en vlijt zijn hand op het dijbeen van Linkerste, nu Rechterste geworden. Elke positie is relatief, denkt hij. Ze voelt absoluut heet, als een geschikte plaats om te broeden. Weinig isolatie. Ook mussen vogelen.

‘Kruizen, mollen en herstellingstekens,’ fluistert hij in haar oor. ‘Op twee plekken tref je ze en altijd op mijn balk.’

‘Vierhonderd voor een uurtje,’ tsjirpt ze vrolijk.

Wordt een rijke oogst, denkt hij.


 

 

-- V2 --

 

‘Dat grietje knipoogt naar mij,’ mompelt Jos tegen niemand. Hij had zich in Versace kostuum op een kruk geploft, een gin-tonic besteld en een flap van honderd op de toog gepletst. Vijf jongedames zitten aan de overkant als vijf mussen op een hoogspanningskabel te wachten tot de boer zijn veld komt zaaien. Met fonkeloogjes. De linkse, zij die knipoogde, stift haar lippen. Doen mussen niet, tenminste, hij had nog nooit mussen zien stiften. Mussen, dat is lang geleden, denkt hij en slurpt van zijn gin-tonic. Fout van dat overisoleren. Geen plaats meer om te broeden. Vrolijke, vette mussen voorspellen een rijke oogst. Symbolisch, denkt hij.

Het musje met het geblondeerde haar knipoogt opnieuw naar Jos en tapt ongedurig op de bar. Tappen, denkt hij, dat is iets voor barmannen. Niks voor mussen. Voor een grietje, het linkse in een rij van vijf, met roodgestifte lippen, geblondeerde haren, een uurtje geleden gebrusht en in een gouden blinkend topje dat plakt op tepels, heeft tappen betekenis. Met vingers uitnodigen. Ferme tepels. Geen bh. Tekenend.

Het linkste juffertje sleurt een kauwgum uit haar mond als een mus een worm uit de grond. Als een slangenbezweerder zijn slang uit een mand. Neem uw staf en laat hem voor Farao op de grond vallen, het zal een slang worden, denkt Jos, neemt zijn gin-tonic, glijdt van zijn kruk en slingert rond de bar naar knipoogster.

Naaldhakken van twintig centimeter, denkt hij. Leboutins? Mussen vliegen liefst laag bij de grond. Voortekens vertellen of je je noot moet verhogen of verlagen. Hij glimlacht en vlijt zijn hand op het dijbeen van Linkerste, nu Rechterste geworden. Elke positie is immers relatief, denkt hij. Ze voelt absoluut heet, als een geschikte plaats om te broeden. Weinig isolatie.

‘Kruizen, mollen en herstellingstekens,’ fluistert hij in haar oor. ‘Op twee plekken tref je ze en altijd op mijn balk.’

‘Vierhonderd voor een uurtje,’ tsjirpt ze vrolijk.

Wordt een rijke oogst, denkt hij.

 

 

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, meer gin dan tonic, gok ik. Ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden. Kun je hier van voortekens spreken?

‘Naaldhakken van twintig centimeter,’ denkt hij. ---> gedachten  hoeven niet tussen ah-tekens

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, je hp heeft veel fantasie. Verder kan ik zijn gedachten niet helemaal volgen, maar dat ligt vast aan mij. Je gebruikt originele metaforen, maar domgenoeg begrijp ik niet altijd wat je bedoelt. Je hp, denkt, mompelt en zegt dingen. Zegt hij ze echt? of was het toch 'denkt'? Je laatste zin is voor mij raadselachtig.
Voortekens horen idd bij notenbalken. Voortekenen, daar gaat de opdracht over. Leuk dat je die beide in je verhaal hebt verwerkt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, de laatste keer dat ik suggereerde dat een collega schrijver iets geslikt had voor hij begon te schrijven, kreeg ik gedonder. Maar jij zou dus te veel gedronken hebben? Soit, zoals M.F. opmerkt heb je de voortekenen op jouw notenbalk perfect beschreven. Nu nog het adres meegeven waar Jos die 'birds on the wire' aantrof.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Les excuses sont faites pour s'en servir. De uitdrukking kan in deze context op twee manieren geïnterpreteerd worden.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@gi, had de oorspronkelijke moeten bewaren, excuus.

het adres: Fictiestraat 69, Poepeloere. Je weet wel die villa op de steenweg naar Reet…

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, het verhaal zou voor mij logischer zijn als Jos eerst buiten een paar vette mussen op een draad ziet zitten. "Vette mussen brengen een rijke oogst" (voor hem een teken dat hij wel eens zou kunnen scoren bij de dames) en dat hij daarna de dames aan de bar met de mussen vergelijkt 

Voor een grietje, het linkse in een rij van vijf, met roodgestifte lippen, geblondeerde haren, een uurtje geleden gebrusht en in een gouden blinkend topje dat plakt op tepels, heeft tappen betekenis.  --->  deze zin is lastig te lezen met die overdosis aan komma's en beschrijvingen. Heeft "een uurtje geleden gebrusht" meerwaarde voor het verhaal? Dat ze haar lippen gestift heeft, heb je eerder al gezegd.
het linkse = de linkse
roodgestifte = rood gestifte 

knipoogt opnieuw naar Jos  --> Jos moet "hem" zijn volgens mij. Het verhaal is vanuit Jos geschreven.

Het linkste juffertje sleurt een kauwgum uit haar mond als een mus een worm uit de grond. Als een slangenbezweerder zijn slang uit een mand.  ---> De tweede zin klopt zo niet. Wel als je van de punt een komma maakt. 
... als een mus een worm uit de grond, als een slangenbezweerder zijn slang uit een mand.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Brrr, je zal maar iemand kauwgom uit haar mond zien sleuren... ik kan me er niet eens een beeld bij voorstellen.

Wel leuk gevonden, je hele verhaal, het is sterk geschreven, voel meteen walging opkomen, en niet eens zozeer door die mezende mussen, maar die op kezen azende HP. 

Lid sinds

3 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, ik had je eerste versie gelezen, wist werkelijk niet wat ik er van moest vinden, dus commentaar achterwege gelaten. 

Nu je versie 3 gelezen, ben beelddenker, zie het voor me nu. Prettig tempo, leest lekker. Met plezier gelezen! 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik werd terug meegenomen naar mijn kindertijd, waar ik muziekles kreeg met het mi-vogeltje en het sol-vogeltje. Die zaten ook op elektriciteitsdraden. 

De zichtbare tepels deden mij aan een uitdrukking denken met andere vogels, iets met kiekens en een draad. Maar eerlijk gezegd ben ik geen fan van die uitdrukking. 

Je hoort het vast niet graag, maar ik vind toch wel vaak iets poëtisch in je teksten: het dubbel gebruik van woorden, metaforen,...

Ik vraag me wel af waarom ze fake schoenen heeft, met zo'n uurtarief. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi gevonden, Tony. Toch worstelde ik bij het lezen met hetzelfde als Annabe.
Bijvoorbeeld:

Het linkste juffertje sleurt een kauwgum uit haar mond als een mus een worm uit de grond. Als een slangenbezweerder zijn slang uit een mand. Neem uw staf en laat hem voor Farao op de grond vallen, het zal een slang worden, denkt Jos, neemt zijn gin-tonic, glijdt van zijn kruk en slingert rond de bar naar knipoogster.

Hoe mooi ook gevonden, ik vind de poëtische gedachten niet bij de hp passen. Het kan een prachtig contrast opleveren, poëzie versus platte geilheid, maar dan moet de poëzie van de schrijver komen en niet van de hp; het bloed kan maar één kant op stromen.
Niettemin een mooi verhaal en met plezier gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Waarom niet? Een groot contrast binnen een personage die wel bijna obsessief aan het waarnemen is zowel van vogels als van dames en daarbij voortdurend verbanden legt tussen rijke oogst en de dames van plezier. Ik vind dat je er nog werk aan hebt omdat de wansmaak je poëzie de das omdoet. Misschien is dat ook je intentie? 'lippen stiften' is bijvoorbeeld nogal een cliché. Dat past niet bij de metafoor van de staf. Nu ja, dit verhaal is in ieder geval intrigerend.