Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#391 Vaderland

 

Na negen maanden in vrede wachten 
wordt daar waar je de bommen kunt horen
in een kelder een kindje geboren.
Hij doet moeders blik even verzachten.

Afscheid, een zoen, laatste blik op zijn kind.
Vader neemt dapper een wapen ter hand
vertrekt ten strijde voor zijn vaderland,
voor normen en waarden die hij zo mint.

Ik vraag me nu af zal Casimir ooit
zijn vaders land nog écht leren kennen
nu oorlog de vrede ruw heeft verstoord.

En zijn moeder zal hoogstwaarschijnlijk nooit
aan ‘t gemis van haar man kunnen wennen
als hij door de Russen straks blijkt vermoord.

-------------------------------------------------------

pffff wat is dit een mooie en MOEILIJKE opdracht !!!

Ik kan de juiste woorden nog niet vinden, klus achter de schermen nog even door....

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Succes, Meri, lees vooral het werk van de anderen en mijn commentaren hierop, daar kun je aardig je voordeel mee doen.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Musonius

 

 Dankjewel Musonius

Ik kan een reactie plaatsen bij alle andere inzendingen dat ik het heb gelezen en dat is van velen zo. Ik zie alleen de toegevoegde waarde van een "mooi" achterlaten niet. Ik schrijf nooit gedichten. En, ik schreef even helemaal niets door andere zaken die mijn aandacht vragen. Maar... Je opdracht maakte me zo nieuwsgierig dat ik dit wil leren! Ik lees en herlees je commentaren en leg ze naast mijn schrijfsel. Ik lees en lees en probeer het te begrijpen. Me eerst maar gefocust op de 10 lettergrepen en abba abba cde cde en volgens mij klopt dat... Dus ik klus nog even door, niet geprobeerd is niet geleerd.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Meri, 

Je hebt als onderwerp hetzelfde als ik genomen en een aantal opmerkingen die de coach daar had, heb jij wel in je gedicht geïntegreerd. Bv. het kind een naam geven en het conflict benoemen.

Het schema dat jij hebt gebruikt start met abba cddc ipv abba abba. Van mij mag dat he, maar je schrijft zelf dat je abba abba schreef. De 10 lettergrepen kloppen misschien, maar de nadruk op de lettergrepen lijkt me nog niet overal te kloppen. Musonius schreef daar wat over onder de opdracht (die pom POM pom POM...). Mij helpt het om het in mijn hoofd te 'zingen'. Dat kan je natuurlijk ook luidop doen. 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Annabe, dankjewel! Nu snap ik hem ABBA...! De klemtoon vind ik idd heel lastig, zoek andere woorden waardoor dat beter wordt...  Ik zal zingen! Ik ben er nog niet klaar mee, maar overtuigd dat het beter kan worden nu. 

Ik heb jouw gedicht gelezen nadat ik mijn eerste krabbels op papier had. En de feedback van de coach daarop zeker meegenomen door het kind een naam te geven! Van al dit vreselijke nieuws raakten de beelden van baby's in schuilkelders mij enorm. Dit delen we blijkbaar.