Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#391 Lente

 

Hoera, een nieuwe lente, nieuw geluid.
De kievit, grutto: ja! ze zijn er weer.
Geniet en luister, hoor 't gekwinkeleer,
begroet het licht en luid de winter uit.

De merel wekt ons juichend met gefluit.
De wind wiegt zachtjes takjes heen en weer.
En zie, daar verderop ontwaakt een beer,
En komt met zwaar gegrom zijn hol weer uit.

Het luchtalarm legt alle onschuld stil,
de merels schrikken, vluchten en verstommen.
Een vrouw met kind rent weg uit alle macht;
door lege, dode straten scheurt haar gil
en even voelt het kind de zware bommen -
dan wordt de lente eeuwige winternacht.

_________________________________________

Sorry voor het gestuntel. Ik heb echt mijn best gedaan, maar voor iemand die amper een sinterklaasrijmpje in elkaar kan flansen, is dit het hoogst haalbare, ben ik bang

 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Nou, als dit gestuntel is ben ik benieuwd naar de komende sonnetten. Wat ik mooi vind is dat luchtige lentegevoel -met verwijzing naar Gorter- en dat in het tweede kwatrijn die beer wat onverwacht naar binnen sluipt, die even verwart, maar prachtig past in het vervolg.

Ik vind het mooi gedaan.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, Aurora, je poging is meer dan verdienstelijk. Het begint allemaal braafjes en lieflijk, maar met de beer laat je de harde realiteit binnen.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Aurora,

Je hoeft jezelf niet zo neer te halen, dit is een heel goede poging. Mooi dat je Gorteriaans met nieuw geluid begint en de wending met het minder zoete geluid van luchtalarm. De beginzin van het sextet vind ik overigens zeer fraai. Je zet een mooi scherp contrast neer, waar je als lezer naar van wordt (en dat bedoel ik positief).

de merels schrikken, vluchten, worden stom. > het 'stom worden' vind ik niet zo mooi. Ik zou het wijzigen in: de merels schrikken, vluchten en verstommen. En dit laten rijmen op bommen.

Rijm
Het is mooier om mannelijk rijm met vrouwelijk rijm af te wisselen. Verder komt er rijk rijm voor: 2 x weer, 2 x uit.

Metrum
Op de eerste regel na dik in orde. Ik zou deze regel vervangen door Gorter letterlijk aan te halen: Een nieuwe lente en een nieuw geluid.

De dichtcoach

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo dichtcoach, pfoeoe.... valt dat even mee. Ik had hier zo op zitten zweten, dat ik alleen nog maar mijn eigen geploeter zag.

Er stond aanvankelijk ook 'verstommen' en 'bommen', maar dat heb ik vervangen omdat het metrum dan niet meer klopte. Dacht ik, tenminste. Maar kennelijk mag het toch?

Ik wou Gorter niet helemaal letterlijk citeren, maar er een eigen wendinkje aan toevoegen, dus ik laat het toch maar staan.

Wat is het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk rijm? Ik heb lang geleden wel veel Shakespeare-sonnetten bestudeerd, maar die term komt me helemaal niet bekend voor en ik leer graag bij.

Ik hoop dat we nog meer van dit soort dichtopdrachten krijgen, want het is ontzettend leuk om eens iets heel anders te doen. Keep them coming!

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt mannelijk, vrouwelijk en onzijdig rijm, ook respectievelijk staand, lopend en glijdend of slepend (maar ik prefereer drentelend) rijm. 

Voorbeelden:

  • Mannelijk/staand rijm: hand/wand
  • Vrouwelijk/lopend rijm: handel/wandel
  • Onzijdig/drentelend rijm: handelen/wandelen

Je ziet dat mannelijk rijm beklemtoond is. Bij vrouwelijk rijm komt er een onbeklemtoonde lettergreep achter de rijmstam en bij onzijdig rijm twee onbeklemtoonde lettergrepen. Onzijdig rijm past dus niet in een tweevoetig metrum.

Als je het eerste vers wijzigt in 'Hoera, een nieuwe lente, nieuw geluid' is het metrisch ook in orde.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je het eerste vers wijzigt in 'Hoera, een nieuwe lente, nieuw geluid' is het metrisch ook in orde.

Gedaan. En stom/bom is nu verstommen/bommen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi AB, 

Ik vind je gedicht heel leuk! En ik had het ook, dat die beer op het eerste zicht uit het niets kwam en er enkel was om te rijmen. Om dan plots als een belangrijk figuur te fungeren en dan moet ik mezelf op de vingers tikken omdat ik het eerst simpel vond, maar dat vind ik dan weer leuk!

En dat je het zelf als gestuntel bestempelt, vind ik alleen maar charmant. 

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Annabe. Ik was wel benieuwd of mensen die beer zouden begrijpen, maar gelukkig hebben de forumleden hier een hoog niveau van algemene ontwikkeling (zoals me al vaker is opgevallen) en kwam hij goed uit de verf, als het ware.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zeker, Aurora, ik vond het ook niet uit de lucht komen vallen, want een beer die in de lente ontwaakt uit zijn winterslaap, past heel goed bij de andere aankondigingen van de lente. Voor sommigen komt deze nogal onverwacht, begrijp ik uit de reacties. Je kunt dit verzachten door meer aankondigers van de lente op te sommen: blaadjes aan de bomen, bloemen, eekhoorns, etc.

Dat de beer ook het symbool is van Rusland en hier dubbelzinnig gebruikt wordt, vind ik een vondst om jaloers op te zijn.
Maar ergens maakt het mij ook verdrietig omdat dit prachtige beest met zo'n monster vergeleken wordt.

Lid sinds

3 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius, op zich vind ik niet verkeerd dat die beer voor sommigen onverwacht komt. Het schudt de lezer wakker en geeft een aankondiging dat er iets heel anders aan te komen zit.

En ja,  ik vind beren ook prachtig, heb ze zelfs een aantal keren - op veilige afstand - in levende lijve mogen zien.