Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#391 - Bevrijd met een dremel

Op liefdesdag wil ik groot kunnen dromen
Want Valentijnsfeest werd ooit uitgevonden
door koersfietswinnaars in een bekerronde
die wind vangen als torenhoge bomen 

Alles is al een keer aan bod gekomen
En kamasutras bleken kogelwonden
Dan eens wat nieuws spannends stout aangebonden
Ter grote verspreiding van Chromosomen

Een ziekenhuis vol diplomastapelaars
‘Komaan,’ riep ik ‘breng een echte geneesheer’
‘Een expert, snel, slim en voor geen ring bevreesd.’

Ze staarden stom naar elkaar als ambtenaars
De brandweer sprong in mijn privesfeer
Mijn cockring met een dremel opengefreesd


(spoiler1: eerste sonnet? ooit - spoiler2: het bericht)

 

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ja leuk. Er zitten wat zaken in waarvan ik denk: huh? (Eigenlijk heel strofe 1.) En wat twijfelzaken, zoals: groot of groots en 'kamasutras'? (Je bedoelt waarschijnlijk alle mogelijke standjes die daarin beschreven schijnen te staan.) 

Maar toch: ik sluit me aan bij Sakura 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hilarisch, Tony, waar vind je toch zulk 'nieuws'? Dapper dat je je aan een sonnet hebt gewaagd. Jouw expressieve schrijfstijl lijkt me nauwelijks in een keurslijf te persen. Daarom chapeau dat je het hebt gewaagd. En het resultaat is een grappig sonnet, met het juiste rijmschema. Ik ben geen kenner, daarom laat ik de feedback op het metrum en het onderwerp graag aan de coach over ;-)

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony,

Geestige bijdrage. Je maakt het je best lastig door een bizar nieuwsbericht als onderwerp te nemen. Voor het schrijven van een humoristisch gedicht kun je beter een serieus gedicht nemen en dit in het komische te trekken. Een bericht dat op zich al op de lachspieren werkt, hoef je enkel in dichtvorm te presenteren: een berijmde anekdote dus.
Daar ben je aardig in geslaagd.

Het eerste kwatrijn snap ik niet goed en voegt weinig toe. Het tweede kwatrijn begint sterk en alle nodige informatie komt hier aan bod. Mijn advies zou dus zijn de eerste strofe weg te laten, ware het niet dat je dan een gecoupeerd sonnet hebt.
Er komt nog bij dat er niet echt sprake is van een sterke wending.
Misschien toch beter om voor dit idee een andere vorm te kiezen dan een sonnet. Een strofisch gedicht van drie kwatrijnen lijkt mij passend. Twee zou wellicht ook kunnen. Of verzin een leuke, tweeregelige moraal en maak er een Boerstoelsonnet van

Rijm
Over e/en-rijm wordt al een paar eeuwen gebakkeleid of dit aanvaardbaar rijm is. Ik vind van niet, maar sta hierin met een handjevol plezierdichters alleen.
Het rijmkoppel geneesheer/privésfeer vind ik erg mooi gevonden.
Probeer mannelijk eb vrouwelijk rijm af te wisselen. Enkel mannelijk rijm kan, maar enkel vrouwelijk rijm wordt stillistisch als minder fraai beschouwd (en dit is niet sexistisch bedoeld).

Metrum
Ik vrees dat je nog flink moet sleutelen om het metrisch kloppend te krijgen.
Aanwijzingen voor het metrisch maken van een gedicht kun je vinden in mijn reactie onder de opdracht.

De dichtcoach

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tjonge! Bedankt mus! Ik leer echt veel van jou en ook jouw geweldige recensies op de andren!

ik vrees dat ik de dichtkunst (nog?) niet ambieer, maar had wel pret met mijn poging.

pluim voor jouw passie en deelkunst!