Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 391 De gekroonde nar

 

Oh ja, al was het dan niet aangemeld,
we zaten allen op het vinkentouw.
Plots kwam het sneller dan verwacht en gauw,
er werd ons zelfs niets op de mouw gespeld.

Werd Frank benaderd of Maaike gebeld?
Het is van geen belang en steekt niet nauw.
Wordt het een man met baard of weer een vrouw.
Dus oordeel zelf, het verdict werd geveld.

Voortaan gedaan met plot of show and tell,
het rijm wordt wet en metrum zwaait de plak.
Een nieuwe coach, Martijn Breeman genaamd.

Je weet het weer, je herkende hem wel,
de bard die verhalen schrijft met gemak.
Noteer, ja roep het maar, hij wordt befaamd.

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een mooi welkom voor de coach die we eigenlijk al kenden. In die zin een geslaagd en luchtig welkom. Je hebt wel wat consessies aan het rijmschema en het keurslijf gedaan/ moeten doen, waardoor het ook wat aandoenlijk sintrijmerigs krijgt 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, inderdaad wat stuntelig maar het is wat het is. Ik onthou dat je het mooi vond.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi, wat een grappig welkom voor onze coach! Het rijmschema klopt prima, maar het is de klemtoon die een soort van eigen leven leidt in je gedicht. hihi. Daar wordt het juist ook grappig van. Vooral als je het hardop gaat lezen. Ik vind het in elk geval een heel leuke binnenkomer. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi, ik vind dat wel leuk, metateksten. Ik 'zing' gedichten vaak in mijn hoofd en dan voel je wel dat dat hier en daar  soms wat moeilijker is. Ik betrap mezelf er dan ook op dat ik dan wat dingen probeer aan te passen zodat het wel klopt, omdat ik dat dan als een op te lossen puzzel zie. Maar ik moet dat niet doen, want het is jouw gedicht. 

Dit uitdrukking met het vinkentouw kende ik niet. Mooi!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Maria Fransisca, wat goed dat je er de lol van inziet. De toon klemt inderdaad hier en daar.
@Annabe, goede tip dat voorzingen. Het vinkentouw heb ik gevonden omdat ik vinkenslag opzocht.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi,

Excuses, ik meende al een reactie geplaatst te hebben, maar blijkbaar vergeten op te slaan. Bij deze.

Flatteus sonnet. Origineel om mijn aantreden als dichtcoach als nieuwsbericht te gebruiken. Het geeft wat lucht bij al het oorlogsgeweld.

Zoals al opgemerkt doet het rijm wat sinterklazerig aan en metrisch rammelt het, maar ik heb het idee dat dit met een vette knipoog gedaan is.

Aanwijzingen voor het metrisch maken van een gedicht kun je vinden in mijn reactie onder de opdracht, dan hebben meer mensen hier wat aan.

Verder klopt het rijmschema wel en is er sprake van een wending.

Erg grappig gedaan.

De dichtcoach

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

DC, ik wist dat het niet makkelijk zou worden. Gelukkig kon je de humor smaken. Ik worstel verder met de 'metriek'. Dank voor de uitvoerige feedbacks.