Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#389 - Wonderlijke brief

...

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Haring1,

Je hebt een mooi verhaal geschreven en je kan heel mooi ruimte en sferen omschrijven. Dat doe je door kleine zaken toe te voegen, zoals in het begin de harde wind een strijd voert met het raam.

In dat opzicht heb ik van je verhaal genoten, maar ik vind de verhouding van de aanloop naar het verhaal en de ontknoping daarvan wat uit verhouding. Je schrijf in één zin de onthulling en de plottwist en het duurt twee hele (en relatief lange) alinea's voordat het eigenlijke verhaal (dat zich ontvouwt in de brief) begint. 

Er is niets mis met een uitgebreide sfeeromschrijving, maar nu begint dat pas als je (qua woordenaantal) op een derde van je verhaal bent en dat is erg laat. Je zou de sfeeromschrijving zoals die nu is, kunnen laten staan, maar geef dan wel in dat eerste gedeelte alvast iets van een hint over de inhoud van de brief of een reden  dat je personage in die kamer moet zijn. Dat is ook goed voor de spanningsboog. Anders riskeer je dat een -mooie!- sfeeromschrijving alsnog teniet wordt gedaan omdat het inhoudelijke verhaal maar niet op gang komt en de ruimte en de sfeer als het ware nietzeggend worden. 

Neem dat mee voor een volgende keer, maar houd die mooie sfeerbeschrijvingen vast. Daar heb je echt talent voor!

Groet, 

Nadine

 

 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine,

Superveel dank voor je positieve feedback!

Ik ben er heel blij mee en snap wat je zegt. Ik ga er zeker rekening mee houden.

(In mijn beleving was het verhaal nog (lang) niet geeindigd, maar een aanloop naar meer.

Dat nog alle kanten op zou kunnen gaan. Het zou kunnen dat de brief (aan de dansdocent) van haar moeder is geweest en dat blijkt dat de hoofdpersoon (hp) zijn dochter is. Of niet. Het zou kunnen dat de hp zelf (ook) een affaire heeft gehad met deze man. Of dat de brief door de oude moeder van de dansdocent geschreven is, voordat ze haar man (die ook een bandana droeg) leerde kennen en met hem trouwde. Maar de moeder van de dansdocent kan ook degene zijn die de brief verstopt heeft achter de spiegel, toen ze ontdekte dat haar man overspel pleegde... Etc. etc.

Ik begrijp nu dat dat niet de bedoeling of verwachting is van de schrijfopdracht. Is helemaal geen probleem :).)