Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#390 De reiziger

 

De trein denderde de overkapping van het lege station binnen. Na enige seconden gleden de deuren open en hij stapte in. Net nadat hij zich in zijn favoriete hoekje had geïnstalleerd vertrok de trein weer. Hij opende het mailprogramma op zijn telefoon en las de laatste mails. Met een lachje schudde hij licht zijn hoofd toen hij bij de laatste mail aankwam. Het was een dringend verzoek of de geplande vergadering nou echt niet eerder kon plaatsvinden. Zonder de mail te beantwoorden legde hij zijn telefoon weer weg.

Genietend nam hij een slok koffie en keek uit het raampje. Het landschap gleed aan hem voorbij. Bossen, afgewisseld met steden en dorpjes. Af en toe flitste er een verlaten station langs. Deze trein,de enige in het hele land, misschien wel in de hele wereld die er nog reed, stopte alleen op het begin- en eindstation. Meer was ook niet nodig aangezien hij de enige reiziger was. Door een rare genetische variant was hij de enige persoon gebleken zonder superkrachten. In zijn jeugd had hij tal van onderzoeken ondergaan of er niet toch ergens een spoor van mogelijkheden in hem huisde. Maar er was niets gevonden. Geen mogelijkheid tot teleporteren, geen superfocus. Hij was niet extreem sterk en kon niet supersnel rennen. Hij was zo gewoon dat het ongewoon was.

Zijn telefoon trilde en hij las de berichtjes. Of ze de vergadering niet vast konden beginnen, ze waren er toch allemaal al? Waarom wachten. Het ongeduld spatte er af. Hij wist dat ze niet zonder hem konden beginnen, de belangrijkste informatie had hij bij zich. In zijn hoofd. Hij typte één berichtje terug: “ben onderweg, kom over anderhalf uur aan, heb geduld en ontspan.”

Maar hij wist dat ze dat niet zouden doen. Ze zouden de tijd die ze moesten wachten gebruiken om nog gauw even die meeting in New York bij te wonen, of op en neer te flitsen naar Milaan om even te shoppen. Iemand zou nog even zijn huis een kwartslag draaien en een ander zou naar Berlijn rennen om iemand te spreken. Tevreden leunde hij achterover en opende zijn boek. Ruim een uur later stapte hij uit de trein en begon aan de wandeling naar het grote gebouw waar de vergadering zou plaatsvinden. Rustig liep hij door de straten. Met zijn handen in zijn zakken stond hij een poosje te kijken aan de rand van het plein. Hij stak de grote straat over waar het ooit erg druk geweest moest zijn met auto’s, fietsen en trams. Hij kocht nog een koffie en een croissant bij zijn favoriete bakkertje en kuierde op zijn gemak het imposante gebouw binnen. Hij arriveerde warempel als eerste in de grote vergaderzaal. Na hem flitste de één na de andere deelnemer binnen. Toen iedereen aanwezig was keek hij glimlachend de kring rond. Hij zag de grauwe gezichten, de donkere wallen. Hij zag de strakke spieren en opgetrokken schouders. Meewarig schudde hij zijn hoofd en hij opende de vergadering.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Lucy, heel vlot geschreven, maar ik blijf als lezer wel op mijn honger zitten: wie is die man en welke informatie heeft hij in zijn hoofd? Je schetst een prachtig beeld van een jachtige maatschappij waar een kopje koffie met croissant al als tijdverspilling aanvoelt.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Lucy, wat een heerlijk rustgevend verhaal. Ik moest denken aan het idee, dat computers ons tijd zouden besparen en dat alles veel nauwkeuriger kon worden vastgelegd. Dat lijkt op je verhaal. Alles wat kan, moet ook opeens. Waardoor ieder het nog even druk of drukker heeft dan eerst. Ik heb genoten van je verhaal, met een maatschappijkritische ondertoon (?)

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Lucy,

Je verhaal heeft een mooi moraal en je weet je verhaaltempo daar prima op aan te passen, zodat het een mooi geheel vormt. 

Ik durf niet te zeggen of dit persoonlijk is of daadwerkelijk en puntje voor schrijftechnische verbetering. Maar ik vind het raar dat juist het personage dat niets bijzonders kan de belangrijkste persoon is voor de vergadering. Als de rest van de mensen zulke stresskippen zijn dat ze continu willen weten of alles nog door gaat (omdat ze anders in de tussentijd nog snel even naar Berlijn kunnen) dan zie ik dat niet gebeuren. 

Nu is juist die rust natuurlijk wat je wil benadrukken in het verhaal. Dat is ook waarom ik niet weet of jij gewoon 'slimmer' met je thema omgaat door de normale persoon de verantwoordelijkheid te geven dan dat ik het verhaal lees met bovenstaande in mijn achterhoofd. 

Maar als ik dat persoonlijke vraagteken negeer, moet ik zeggen dat er een heel mooi geschreven verhaal overblijft. 

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Foei Nadine. Natuurlijk heeft hij die informatie, juist hij. Hardhollend op weg naar ergens anders, ben je nooit ter plaatse. Met een enkelvoudig doel voor ogen, heb je geen aandacht voor de reis. Superkrachtig flitsend van het ene naar het andere dopaminekickje fladderen ze door het bestaan en raken niet aan iets essentiëlers.

Het is een mooie parabel voor onze tijd. En de trein een schitterend symbool voor vertraging. In alle betekenissen van het woord.