Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 390 Sweet revenge

 

Ben ik dan de enige?  Op maandagmorgen staan ze tijdens de speeltijd in groepjes samen te fulmineren over wat er zich in het weekend heeft afgespeeld. Als de leraar met de rug naar de klas staat terwijl hij iets op bord schrijft geven, ze elkaar papiertjes door. Soms belandt er een ongevraagd op mijn bank.  Ik ken inmiddels de onzin die er op geschreven staat,  verfrommel  het ding en keil het op de grond. Het bezorgt me meer dan eens  vlammende blikken, maar ik negeer ze.

In de turnles krijg ik geregeld een complimentje van de leraar. Hij vindt dat ik een goede body heb en bewondert de kracht in mijn armen. Bij het touwklimmen ben ik gegarandeerd als eerste boven. Daarom laten de anderen mij ongemoeid. Ze weten dat ze bij de minste confrontatie het onderspit delven. 

Hun aandacht en bewondering gaat naar Bart.  Ze denken allemaal dat ze superkrachten hebben op het veld, maar Bart bezit er in het kwadraat. Hij kan dan ook zijn gang gaan.  In de ploeg waar hij thuis speelt werd hij door een van de beste ploegen van het land gescout. Iedereen kijkt uit naar het sportprogramma op televisie, waarvoor hij geïnterviewd wordt. Ik kijk ook,  want ik wil weten welke onzin hij gaat uitkramen.

‘Welkom Bart, jij wordt genoemd als een van de grote beloftes , sommigen noemen je de wonderboy van de nieuwe generatie spelers.’
‘Euh, ja, zeker?’
‘Je zit momenteel in het voorlaatste jaar van de humaniora. Hoe combineer je het spelen met jouw studies? Lukt dat een beetje?’
‘Euh, voor school doe ik het strikt noodzakelijke. Het studeren interesseert mij niet. Ik weet nu al dat mijn toekomst vast ligt. Nog een jaartje uitbrommen op die banken.’
‘Van banken gesproken, naast het veld heb je nog nooit op de bank gezeten. Hoe voelt dat?’
‘Ook daar hou ik niet van banken. Nu ja, als je top bent,  stellen ze je op, dat is toch normaal.’

Ik heb genoeg gezien en gehoord en schakel het tv-toestel uit. Het lerarenkorps heeft blijkbaar ook tv gekeken. Bart krijgt het in zowat alle lessen hard te verduren. Zelf heb ik een afkeer voor de jongen. Het woord fairplay komt niet voor in zijn woordenschat. Op het veld is hij meester in het uitdelen van scheenstampen en andere vuile trucjes. Ik was al geen grote fan van deze sport, maar hij zorgt ervoor dat ik er zelfs een grondige hekel aan krijg.

De turnleraar  wil mij in het  superteam van de school, waar ook  ‘het wonder’  deel van uit maakt. Ik sla het aanbod af. Omdat wij het goed met elkaar kunnen vinden, stel ik de leraar voor om  tijdens de matchen als verslaggever op te treden en stukjes te schrijven voor de schoolkrant. Waar Bart het letterlijk op de kuiten van anderen heeft gemunt, grijp ik de kans om hem voortaan figuurlijk op papier pootje te lappen. 
 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal, al vind ik de verteltrant niet echt aansluiten bij de hp; het klinkt te volwassen.

Figuurlijk op papier vind ik dubbelop.

De titel moet natuurlijk luiden Zoete wraak.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling,

Je personage observeert veel en heeft ook zijn meningen klaar. Daardoor komt zijn afkeur goed over. Bart wordt niet bepaald als een fijn persoon geschetst en dat maakt het einde gerechtvaardigd en logisch.
Ik vind de stijl wel formeel voor een hoofdpersoon van die leeftijd, maar je blijft er in ieder geval wel consistent in. 

Ik vind het verhaal wel wat lang. Je kan in een korte zin samenvatten waar het verhaal over gaat:
Er is een atleet die een hekel  heeft aan zijn collega en die frustraties in de schoolkrant uit. 

Zoals gezegd geef je genoeg redenen voor die afgunst, maar het blijft verder redelijk feitelijk, doordat je hoofdpersoon voornamelijk vertelt wat er speelt en dat hij daar een hekel aan heeft en niet wat al die feiten voor weerslag hebben op zijn eigen leven. Er is duidelijk sprake van afgunst, maar dat blijft nu nog net iets te veel aan de oppervlakte. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De hp verliest een flink percentage sympathie door als enige Bart niet te mogen. Ook is het interview dan net weer wat boud. Ik raak voornl de tijd kwijt. Wat is nu wanneer? Het begint op maandag,  maar het weekend-interview komt later. Toch leest het niet als een flashback.

Ik denk dat je het mooier kunt maken door een paar kleine aanpassingen. Het gegeven dat superkracht schuilt in niet meegaan met de meute en je verzetten tegen de verwachtingen van het establishment vind ik leuk. Vaker gekozen deze week.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, Nadine en Sakura: bedankt voor het lezen en de commentaar. De hp is niet jaloers, hij is fysiek zelfs tot meer in staat dan het wonderkind met zijn talenten, die zeer bedenkelijk worden in het licht van diens ongebreideld egoïsme op het sportveld. De maandagmorgen is klassiek de dag dat sportwedstrijden besproken worden en het interview kan gelijk wanneer plaatsvinden tijdens een weekend op latere datum.  De ware superkracht bestaat uit het omhelzen van je tegenstander nadat die je nipt heeft verslagen. Het wonderkind zal later een tijdje meedraaien in een bekend voetbalteam en het zelfs tot trainer 'schoppen'. De hp wordt een geprezen columnist in een kwaliteitskrant.