Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 390 Drakenburcht revisited

 

Ze zeggen dat ze meer dan vijfentwintig miljoen jaar geleden zijn ontstaan. In het verhaal van Ali baba waren er veertig rovers, hier zijn het veertig bergen en heuvels die elk een dwerg herbergen. Het zijn stuk voor stuk boosaardige wezens die superkrachten hebben. Zeven onder hen spannen de kroon. Daarom heeft men deze plek het Siebengebirge genoemd.
De hoogste berg is vierhonderdzestig meter hoog, de laagste driehonderdtwintig. Van hoogste naar laagste kregen ze namen als Grossser Ölberg, Löwenburg, Lohrberg, Nonnenstromberg, Petersberg, Wolkenburg en tenslotte Drachenfels. Deze laatste mag dan al de kleinste van de zeven zijn, de dwerg die er zich schuil houdt is de gevaarlijkste. Zijn naam is Fafnir.

Vlad, de woiwode van Bad Honnef heeft mij ontboden, hij is een telg van Slavische adel en wil als stadhouder graag met de titel van zijn voorvaders aangesproken worden.
“Wees welkom, Siegfried. Ik zal meteen met de deur in huis vallen. We kennen je als een onversaagd iemand en je vele heldendaden zijn ons ter ore gekomen. We willen je verzoeken om ons te verlossen van Fafnir.  Zijn schrikbewind heeft lang genoeg geduurd. We willen graag terug gewone mensen worden.”
“Zijn jullie dan geen gewone mensen, heer Vlad?”
“Wij hebben van de dwergen hun superkracht gekregen, maar de prijs die wij er voor betalen is hoog.”
“Wat is dan die prijs, is het geld, is het goud, zijn het edelstenen?”
“Neen, het is bloed, het bloed van onze eigen kinderen. Elke eerstgeborene van het vrouwelijk  geslacht moet op haar dertiende verjaardag naar de top van een van de bergen gebracht worden. Daar worden ze door engelachtige wezens opgewacht, die zo aantrekkelijk zijn dat ze meteen akkoord gaan om hen te vergezellen.”
“Nu begrijp ik waarom jullie dertien een ongeluksgetal noemen. Wat gebeurt er later met hen?”
“Geen mens die het weet, maar velen denken dat zij het zijn, die als nimfen aan de oevers van de Rijn ronddwalen. Als er wind opsteekt, hoort men in het ruisen van de bomen soms hun gezangen.”
“Wat verwacht je dan van mij, heer Vlad en over welke superkracht heb je het?”
“Wij zijn onkwetsbaar tegenover roofdieren of vijanden. Alleen,  de monsterlijke gedaanten die de dwergen aannemen kunnen wij niet de baas. Zo heerst er op Löwenburg een tweekoppige leeuw, op de Wolkenburg huist een weerwolf en hier op de Drachenfels teleporteert de dwerg Fafnir in een afzichtelijke draak. Jij bent een groot drakendoder, Siegfried. Jij kan hem aan.”
Siegfried had zijn zwaard Balmung meegenomen samen met de hoofdkap, die hij ooit op de nibelung Alberich veroverd had en die hem onzichtbaar maakte.
Snel vond hij de draak die op een helling van het gebergte zich tegoed deed aan de rijpe druiven. Door zijn onzichtbaarheid kon hij het gevaarte naderen en doden.
Met het afslachten van de draak werd een eeuwenoude ban verbroken en konden ook de andere monsters omgebracht worden. Hier en daar viel daarbij nog een slachtoffer, die vergeten was dat ook zijn onkwetsbaarheid inmiddels was opgeheven.

 

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Je hebt een goed verhaal geschreven dat wat minder geschikt is voor deze opdracht. Je komt nu met uitleg en details die erg claustrofobisch aanvoelen: het is een verhaal van misschien wel 50.000  woorden in een paar honderd woorden samengevat. De namen van de dwergen, de details van de berghoogten en de dialogen zouden meer tot zijn recht komen als je hier véél meer woorden voor had, minstens het tienvoudige. Nu wil je zoveel feiten in zo'n korte tijd delen dat de lezer niet mee kan leven in het verhaal, alleen maar de feiten kan waarnemen. 

Op zichzelf staand is deze opdracht wat mij betreft dus wat minder geslaagd, maar als premisse voor een roman zou ik hem als belovend bestempelen. 
Je verwijst namelijk mooi naar bepaalde symbolen die in de fantastische wereld veel terugkomen, zoals de oorzaak van dertien als het ongeluksgetal en de verschillende mythische figuren die allemaal verslagen moeten worden. 

Misschien het proberen waard om dit verhaal nog eens te schrijven voor jezelf met een onbeperkt woordenaantal?

Groet,

Nadine

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi, tegen de achtergrond van het Zevengebergte voer je een aantal mythische figuren ten tonele. Je verwerkt veel informatie, waardoor ik het spoor een beetje bijster raak. Heb je in dit verhaal een mix gemaakt van oude legendes en zelfverzonnen stukken? Zo lijkt het voor mij. Of heb je een oude legende met eigen woorden opnieuw verteld? De laatste zin vind ik grappig!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca, je slaagt de nagel op de kop. Ik heb een oude saga over de dwerg en de draak van de Drachenfels in de blender gegooid en op smaak gebracht met een Wagneriaanse held en een snuifje ironie.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, dat dus. Ik had graag het epische gevecht met de draak ook wel gelezen. Maar dan heb je dus meer woorden nodig.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, merci voor het reageren. Er volgt vast nog wel een draak van een opdracht later.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Gi, je eerste paragraaf leest eerder als een toeristische gids, maar vanaf de tweede paragraaf komt je verhaal goed op gang. Het verslaan van de draak vond ik een beetje teleurstellend, daar had ik wel graag een uitgebreider gevecht gezien.
De opdracht zie ik er niet zo direct in, want Siegfried heeft toch ook superkrachten?

Nog een zeurtje : Geen mens die het weet

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had het gevoel dat ik een referaat las van een In-de-ban-van-de-ringachtig epos (waar ik overigens wel benieuwd naar ben). Het klinkt allemaal veelbelovend, maar ik lees graag de uitgewerkte versie.

  • oud Slavische > bedoel je niet Oudslavische?