Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Opdracht #387 - Voor alles een eerste keer

 

De jas die ik droeg was te koud voor de winter en te warm voor de lente. Door de felle tegenwind moest ik dwars doorheen de pedalen trappen, waardoor het zweet niettemin over mijn rug rolde. Aangekomen bij De Singel plaatste ik mijn stadsvélo in het enige vrije slot van het fietsstation. Twee studenten wandelden de loopbrug van het aangrenzende conservatorium af. De kleinste student droeg een cello op zijn rug en kon zich ternauwernood in balans houden wanneer de wind crescendo ging. Ik sloeg mijn jas over mijn schouder en zette pas richting de inkom van het concertgebouw. De maartse lucht op mijn natte rug deed me rillen.

Ik zette me naast een dame die een volledig flesje Chanel n°5 over zich had uitgegoten. Hoewel ze nog geen woord gezegd had, durfde ik er gif op innemen dat ze Franstalig was. Wie een tijdje in Antwerpen heeft gewoond, ontwikkelt daar een neus voor. Aan weerszijden van het podium stond een tuba van wel drie meter hoog en twee meter breed die, zo bleek later, louter dienst deden als decor.

De cellisten waren als eerste begonnen aan het stemmen van hun instrument. Één celliste greep mijn aandacht, om die gedurende het verdere verloop van het concert niet meer los te laten. Deze vrouw, vast Italiaans of Spaans, met kastanjebruine, golvende haren die haar strijkstok met een ongeziene elegantie bediende, deed het licht over de 35 overige musici niet enkel dimmen, maar volledig uitgaan. Bij elke noot die deze met rode lipstift geaccentueerde schoonheid aanstreek, scheen mijn stoel een rij dichter naar het podium te schuiven. Haar tonen weerklonken alleen voor mij. De zaal was leeg.

Toen het slotakkoord al een tijdje achter de rug was, en ik me – na het nuttigen van een koffie – richting mijn fiets begaf, druppelden de musici via de artiestenuitgang naar buiten. Met mijn fiets in de hand bleef ik vanop een afstand kijken naar de artiesten, die - na hun instrument in de laadruimte te hebben gelegd - op de bus stapten, die hen naar het volgende concert zou leiden. Nadat zowat alle plaatsen in de bus ingenomen waren, kwam de Spaanse schone aangelopen, haar cello op de rug. Ze kletste met een man, die de cello van haar overnam, en deze in de laadruimte legde. Ze gaf hem een papier, en wees ernaar, gaf instructies. De man knikte van ja, en stak het document in zijn binnenzak, waarna hij haar kuste. Vluchtig. Routineus. Hij liep zuchtend naar zijn wagen. Zij stapte bedrukt op de bus. Het voertuig zette zich in beweging. In tegengestelde richting fietste ik huiswaarts, langsheen de bus. Langsheen haar. Achter me hoorde ik een fietser zijn remmen dichtknijpen, waardoor het geluid van rubber op aluminium een akkoord deed opstijgen. Een akkoord dat zij op haar cello vast honderden keren heeft gespeeld zonder dat iemand ooit begreep wat ze ermee bedoelde.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welkom Siebe op dit forum. Morgen komt opdracht 390 eraan en ik hoop dat wij je hier dan weer mogen lezen. Omdat je enkele weken later reageert bestaat de mogelijkheid dat je weinig feedback zult krijgen op deze bijdrage. Je hebt een boeiende belevenis aan en in de Singel beschreven.  Als lezer wil je ooit een concert van de Spaanse schone meemaken, niet enkel om ze te zien, maar ook om ze te horen. Benieuwd wat ze die avond heeft gespeeld.
P.S.: Het is de bedoeling dat je naast het nummer ook een originele titel zet en niet de opdracht herhaalt.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo!

Dank voor de bijkomende toelichting. Ik ben inderdaad wat gaan grasduinen in de opdrachten en heb er eentje uitgekozen die me aansprak!

 

Ik ben benieuwd naar de volgende opdracht.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als je vooralsnog een originele titel wil toevoegen kan je onder de tag 'bewerken' veranderingen aanbrengen.