Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#389 De storm

 

Golven met witte schuimkoppen beuken tegen de zuidpier bij IJmuiden. In de verte slaan huizenhoge exemplaren er overheen. Windkracht 9. Zuidwest.
Ernst hangt voorover om vooruit te komen. Hij voelt het scherpe zand in zijn gezicht. Een zilte smaak op zijn lippen. Alleen als hij zich omdraait, kan hij zijn ogen open doen.
De golven spoelen over zijn laarzen. Het schuim breekt los en waait hem tegemoet.
De razende zee weerspiegelt zijn eigen gevoel. Ernst is razend.
Zijn ontslag kwam niet onverwacht. Minder werk was er al langer. Maar toch…
Hij schopt tegen een stuk drijfhout, er ligt veel troep op het strand.

In het witte schuim drijft een fles. Ernst ziet de fles dichterbij komen. Hij wacht. Dan spoelt een grote golf de fles op het strand. Ernst pakt hem op en wil hem met een grote boog in zee terug gooien. Dan ziet hij het papier door het lichtgroene glas heen.

In de strandtent is het warm en je zit er uit de wind.
Ernst zit in een rustig hoekje en bekijkt de fles. Met een rood gezicht probeert hij de kurk eruit te krijgen. Ja, er komt beweging in. Hij draait en trekt tot hij de kurk los heeft. Als hij het papier eruit heeft, vouwt hij het langzaam open.

‘Lieveling,

Liefste schat, als je dit leest, is ons plan gelukt. Ik heb den brief met laagtij meegegeeven aan P. Hij had de laatste wacht. Hij stuurt je hierbij zijn groeten.
Ik mag niet meer op het strand komen. De Duitschers hebben dat verbooden. Ze zijn bang dat er hulp van overzee deze kant opkomt. Anders zou ik elken dag naar de horizon tuuren, zwaaiend met een witte doek. Zou je die dan zien? Ja, toch?
Wat heerlijk dat we zoo kunnen corresponderen. In deze miserabele tijden zijn jouw foto en mijn mooie herinneringen een groote troost. Moeder heeft …’

Ernst kijkt uit het raam. De wind neemt af. Hij merkt het niet. Zijn gedachten komen tot rust. Met zijn rechterhand wrijft hij over zijn gezicht. Er komt iets zouts in zijn oog.
Hij keert de brief om en leest onderaan verder.

‘Ik mis je, Thomas, ik mis je zoo. En tegelijk ben ik trots op je, nu je in Engeland bent.
Lieveling, ik kijk er zoo naar uit, dat we elkaar weer zullen ontmoeten. Dan neem ik je in mijn armen. Dan streel ik je en omhels je. Dan overlaad ik je met alle kussen die ik nu niet geven kan.
Ik wacht op jouw post. P zal voor me uitkijken als het vloed is.
Wanneer zullen we elkaar weer zien?

“Die wolken, lucht en winden
wijst spoor en loop en baan
zal ook wel weegen vinden
waarlangs onze voet kan gaan”

Je liefhebbende Dina’

De storm is wat gaan liggen. Het wordt eb. De voorjaarszon laat zich voorzichtig zien.
Met een zwaai gooit Ernst de fles in zee.
Dan, de wind in de rug, loopt hij naar huis.

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

 

De locatie vind ik leuk gekozen, een pier met zulke hevige golven en wind. Helemaal het witte schuim vond ik sprekend, samen met het zand in Ernsts gezicht en de zilte smaak op zijn lippen.

Weerspiegelt ook lekker hoe hij zich voelt na zijn ontslag. Vandaar ook dat ik denk dat je het gedeelte "De razende zee weerspiegelt zijn eigen gevoel. Ernst is razend" weg kan laten in het kader van show-don't-tell.

Het idee vind ik ook een leuke, iemand die zoveel later een fles-in-brief uit een tijd van oorlog vindt. Ik mis alleen hoe de inhoud van de brief te maken heeft met Ernsts eigen situatie.

Bedankt voor het delen van je verhaal Maria!

P.S.: Klopt de zin 'Ernst kijkt uit het raam' in de 5e alinea? Ik dacht dat hij de hele tijd buiten was namelijk.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@DrKlok: Ernst zat inmiddels toch in de strandtent waar hij uit het raam kan kijken
@Maria Fransisca: wat een goede inval: én het verhaal, én het vooroorlogse taaltje in de brief. Jouw beschrijving van de ruwe zee kan zo op canvas geschilderd worden.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toepasselijke setting in deze stormachtige tijden. Ik ben blij dat ik niet gelijk gereageerd heb, want het duurde even voordat ik je verhaal kon waarderen zoals het denk ik bedoeld is. Wat me was bijgebleven van de eerste lezing was het gevoel dat het allemaal wat zinloos aandeed. Ik vond je verhaal prettig geschreven, maar het was me niet meteen duidelijk waarom je Ernst en de brief bij elkaar bracht. Nu ik er nog eens rustig voor ben gaan zitten en begrijp (denk ik) dat het verhaal juist over zingeving gaat, weet ik het pas naar waarde te schatten. De brief plaatst alles in een ander perspectief. Komt tijd, komt raad en achter de wolken schijnt de zon, maar dan op een heel subtiele en ingetogen manier verteld.

Er komt iets zouts in zijn oog.

Sterk spul hè? Heel mooi. Ik zie steeds meer dingen waarvan ik niet begrijp hoe ik ze heb kunnen missen. Je slotzin vind ik ook prachtig. Ik hou maar op, want anders sla ik door. Goed gedaan.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@drKlok: bedankt voor je positieve reactie. Je vraag is inmiddels door Gi beantwoord. Voor de betekenis van de brief voor Ernst, zie reactie van mespunt.
@Gi: dank voor het lezen en voor je compliment. Het stormde toen ik het schreef, dat zal vast hebben meegeholpen ;-)
@Mespunt: ik bloos bij je mooie complimenten! Ja, ik houd ervan om wat 'diamantjes' te verstoppen. Het blijft spannend of ze gevonden worden (sterk spul inderdaad). Ik geniet ervan dat je de moeite nam om te zoeken, én te vinden. Dank!

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dina. Leuk. Mooi hoe je de natuur aan het eind de rust laat brengen die Ernst(!) nodig had. Niet langer voorovergebogen, maar krachtdadig flessen werpend.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik sluit me aan bij Mespunt (en de andere positieve reacties). Het stormt op verschillende niveaus en het komt ook op al die niveaus weer tot rust.

Op een paar momenten vond ik het wat teveel 'tell', maar dat is een smaakopvatting.

Is de brief weer terug in de fles gestopt?

Met plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@sakura: dank voor je fijne reactie
@Hadeke: Dank voor je positieve reactie. Je hebt gelijk over 'tell'. Ik vind het lastig om alles te laten zien... Ik ga daar nog eens iets meer over lezen.
De brief zit natuurlijk weer in de fles. Ik hoopte dat de lezer dat zelf kon bedenken, zonder dat ik het 'vertelde'.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Maria Francesca

Ik vind je verhaal erg goed. Punt. De beschrijving aan het begin, de intro, de opslaande golven, het stormachtig wee: dat vind ik mooi gedaan.

Dan laat je het personage een brief lezen: die brief is gewoonweg mooi dat is een brief waar de liefde van afstraalt. Dus dat heb je ook straf gedaan. Ik lees ook het verband tussen de intro en de brief in de fles. Naar mijn mening klopt het verhaal.

Mooi geschreven, erg graag gelezen. Ik vind het knap.

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Johanna: Dank voor je compliment. Het betekent veel voor me. Bemoedigend en richtinggevend in mijn zoektocht naar mijn eigen stijl/stem.

@Tony: Dankjewel, de storm inspireerde me zeker!