Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 388 Pied-de-poule

 

Je kent het wel. ’s Morgens ontwaken onder je donzen dekbed, op de tast de radio aanzetten en de zoete klanken van oude klassiekers over je heen laten spoelen. De eindtune van het nieuwsbericht als startsein van de dag.

Met lichte tegenzin gooit Noor haar benen buitenboord, haar voeten raken de koude grond en ze is klaarwakker. Nog in pyjama loopt ze de trap af, raapt de krant van de mat en zet zich met een kom cornflakes aan de keukentafel. Hoe draaglijk wordt het wereldnieuws in dit stille ochtendritueel.

Ze kleedt zich aan. Het ensemble dat ze voor deze dag heeft uitgekozen, hangt al klaar. Een basic pull, daarover een mouwloos jurkje tot net boven de knie, met pied-de-poule motief. Zwarte fantasiekousen en een paar stiletto’s maken het af. Geschikt voor zowel de fractievergadering, de lunch met de secretaris-generaal van het departement als het bezoek aan de daklozenopvang aan het eind van de dag. Toegegeven, voor dat laatste heeft ze wel een paar platte laarsjes en een trui in de auto gesmeten.

In de gang kijkt ze naar het secuur opgemaakte gezicht dat haar vanuit de spiegel toelacht. Ze gooit haar handtas over haar schouder, reikt naar de rolkoffer met documenten en stapt de deur uit.

In de auto trapt ze de stiletto’s uit, zet haar voet op het pedaal en start de motor. Een blikkerig gerammel stijgt op van onder de motorkap. Nog eens probeert ze, maar Mini doet vandaag niet mee.

Met opgeheven hoofd en een knikje naar de buren stapt ze uit en opent de motorkap. Controleert met een peilstok het oliepeil. Daar is niets mee aan de hand. Ook de distributieriem is nog oké. Op haar hoge hakken trippelt ze naar de achterbak, tilt de gereedschapskist eruit en begint aan het onderzoeken van de bougies. Voorzichtig haalt ze het deksel van het motorblok en draait met een sleutel de eerste bougie los. Kijkt, meet en besluit dat hij aan vervanging toe is. Geen probleem, een goede monteur heeft altijd wat reserveonderdelen op voorraad.

Ze haalt een nieuwe bougie uit de verpakking, maakt met een oude lap het schroefdraad schoon, smeert er wat kopervet op en draait hem vakkundig vast in het blok.
Met een klap slaat ze de motorkap dicht en stapt weer in. Start de motor, zwaait naar de buurman en rijdt het pad af.
Op haar pied-de-poule is geen vlekje te zien.

NB: met dank aan wikihow 😊

 

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik vind 'm leuk en kan goed snappen dat je wikehow hebt geraadpleegd, zou ik ook moeten doen. Er zit een lekker kabbelend toontje in, dat de handelingen tot iets 'gewoons' maken, terwijl 'de omgeving' -het zwaaien naar de buurman, het vlekkenloos blijven- een fijne ondertoon neerlegt.

Een dingetje, volgens mij moeten de schoenen nog even aangetrokken als ze de auto uitstapt.

Met een glimlach gelezen.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Reactie Marc (Hostwriters): Een allround hoofdpersoon die onder alle omstandigheden zichzelf blijft! Drukdrukdruk, ze getuigt van een bijna onuitstaanbaar positivisme 🍀. Best wel een wereldwijf, die Noor (excuse my french). De Mini heeft geen geheimen voor haar, de bougies draait ze er gezwind uit. En ze heeft zomaar een gloednieuwe reserve! Oliepeil? Geen probleem. Distributieriem? Checken we even.  Noor draait er haar hand niet voor om.
Zwierig verteld met een zelfverzekerde knipoog. Verzorgde schrijfstijl met vaart en variatie. Vanzelf krult je mond in een onverdachte glimlach.
Wikihow: research is bliss
😉

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Annetteke, mooie tegenstelling die perfect bij elkaar past. Gelukkig hoeft ze niet in haar mantelpak onder de auto. Met plezier gelezen.
De eerste alinea zou ook weggelaten kunnen worden. Het past eerder bij het begin van een blog dan bij een verhaal. 

Zwarte fantasiekousen en dito stiletto’s  --> De dame kleedt zich met zorg. Waarom dan niet gewoon zwarte nylons? Fantasiekousen zie ik eerder bij een Nieuwjaarsfeestje dan voor een fractievergadering of een vergadering met een hooggeplaatste pief. Bovendien past het fantasiemotief naar mijn idee niet bij het patroon van de pied-de-poule. Wordt erg druk. 

reserve-onderdelen  --> volgens mij schrijf je dit aan elkaar: reserveonderdelen.

stijgt op van onder de motorkap  ---> ik twijfel of het "van onder" of vanonder moet zijn. Of: onder de motorkap klinkt een blikkerig gerammel.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Annetteke, heerlijk leesvoer. Wie lang naar een pied-de-poule motief staart, ziet geen vlekjes meer - of alleen nog maar vlekjes. :-)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank voor de commentaren!

@Hadeke: ik kon Noor de hakken niet laten aantrekken zonder de vaart uit het verhaal te halen. Een paar regels later heb ik ze subtiel laten terugkomen. Eigenlijk vooral om te tonen dat ik ze niet vergeten was 🙂

@Fief. Die fantasiekousen maken de outfit weliswaar wat te druk, maar in het verhaal vond ik gewone zwarte kousen te saai en leveren ze misschien ook een niet bedoelde associatie op. Over die eerste alinea heb ik ook nagedacht, maar die schetst m.i. een bepaald kader dat moeilijk gemist kan worden. Toch maar laten staan dus. Dank alleszins voor je opmerkzaamheid!

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Annetteke, Ik vind het mooi hoe je al kabbelend een heel andere kant van dezelfde persoon laat zien. Ik ben nu al dol op Noor. 

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leest vlot en goed geschreven leuk verhaal.

Wat ik mis is dat het allemaal zo vlot gaat. Ergens verwacht je dat zo een poppemieke toch eerst gaat proberen of de buurman geen zin heeft te helpen? Of dat ze op een of andere manier zelf haar nagellak niet kapot laat gaan? Of dat de buren (of iem anders) haar eerst veroordelen en dan nadien merken dat ze het allemaal kan?

Enfin, ik zit in suggestiemodus blijkbaar. Goed verhaal, bovenstaand laat ik staan omdat ik het toch getypt heb, maar ignoreer met veel vreugde.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedenksels bij bovenstaande reacties:
Hadeke: Een mini is laag en om de bougies te vervangen moet je bukken, het is geen goed idee om dan ook nog naaldhakken te gaan dragen.
Tony: Nu weten wij ook dat er een genagelakt en gestilettoteerd poppemieke naast je woont.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

 

Reactie van Mili (Hostwriters)

Ha Annetteke,

Ten eerste draag ik altijd opengewerkte kousen; Noor kan er niet anders dan perfect uitzien. (grote glimlach)

“… raken de koude grond en ze is wakker” > Noor was al wakker, je bedoelt waarschijnlijk ‘klaarwakker’. Achter ‘pyjama’ hoort geen komma en waar haalt Noor de croissants vandaan?

“Zwarte fantasiekousen en dito stiletto’s maken het af.” > dito klopt niet, de stiletto’s zullen zwart zijn, kunnen geen fantasiekousen zijn.

“Dan gooit ze haar handtas …” met ‘dan’ stuur je de lezer, beschrijf het eerder, merk op dat er een tweede keer wordt ‘gegooid’.

“ … documenten voor die dag …” > eerder: “ensemble van deze dag” > vermijd herhaling, de tekst is maar kort.

“ … stijgt op van onder de motorkap …” > vanonder is standaardtaal in het hele taalgebied in de betekenis 'onderaan, aan de onderkant'.

“Nog eens probeert ze, maar Mini doet vandaag niet mee.” Voorstel: Nog eens probeert ze het, Mini doet vandaag niet mee.

De volgende “maar” na oliepeil is overbodig. Reserveonderdelen is 1 woord.

“pied-de-poul-motief” > pied-de-poule motief

Noor is een heerlijke hp – hoewel het verhaal niet volgens de opdracht is – en ik vermoed dat vele buurmannen vanachter gesloten ramen naar haar benen staren.

 

 

 

 

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De nachtmerrie van iedere man, zo'n zelfredzame vrouw. Nee, ik overdrijf gelukkig. Ik heb dit verhaal met plezier gelezen.