Lid sinds

4 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Administratie
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever

Wekelijkse schrijfopdracht #388 - Ken je hoofdpersonage

 

Iedere week kun je aan de slag met een nieuwe inspirerende schrijfopdracht. De opdrachten worden om en om uitgeschreven door schrijfcoaches Frank Noë, Yvette Hazebroek, Lizette van Geene, Johanna Müller, Nadine van de Sande, Rachel Kabelaar, Marc Kerkhofs en Mili van Veegh. Iedereen kan meedoen!

Lees hieronder de 388e opdracht, ga naar het forum van Schrijven Online en plaats je verhaal om gratis feedback te ontvangen.

Opdracht #388 - Ken je hoofdpersonage

Door Marc Kerkhofs en Mili van Veegh

Je hebt voor ogen wie je hoofdpersoon is. Achtergrond, leeftijd, successen en mislukkingen, wensen, verlangens, spijt, de hele handel. Je weet ook hoe hij spreekt, zijn stopwoordjes, zijn tics. Hoe hij loopt: kaarsrecht, wat voorovergebogen. Hoe en waar hij behaard is, of hij hygiënisch is of nogal smotsig … 

Wat bedoel je, ‘dat weet ik niet?’ Wel, dan zou ik er als de bliksem mee aan de slag gaan. 

Doe jezelf daarna een plezier en verplaats je hoofdpersoon naar een ander beroep, een andere sociale klasse, een andere tijd of voor onze part, een ander geslacht. Blijft je karakter zichzelf? Herken je hem of haar nog, ook al draagt hij een boerenkiel, een kroon of een uniform? Verandert zijn taaleigenheid?

Plaats hem in een levensbedreigende situatie, in een stomende seksscène, in een gênante situatie. Voor een klas, tussen collega’s, tussen hoogwaardigheidsbekleders of in een bedompte grot vol holbewoners. Dol met hem, mat hem af, daag hem uit, liefkoos hem en geef hem een pak slaag. Als je hem dan nog adoreert, heb je de liefde van je leven gevonden, of liever, het hoofdpersonage van je dromen. Maakt het jou wat uit dat hij/zij lelijk is als de nacht. 

Publiceren en feedback

Je kunt jouw verhaal publiceren op een speciaal onderdeel van het forum. Daar kunnen de schrijfcoaches en andere deelnemers feedback geven op het verhaal. Dat gaat zo:

  • Klik op deze link en voer jouw verhaal in (vergeet niet het nummer en de titel van de opdracht te vermelden in de onderwerpregel). Klik vervolgens op 'Bewaren'. Jouw verhaal is nu hier te vinden. 
  • Wacht op feedback of geef alvast feedback op andere verhalen.
  • Feedback geven op verhalen van voorgaande opdrachten mag natuurlijk ook! Andere verhalen zijn hier te vinden. 

Let op: je moet een profiel op Schrijven Online hebben om verhalen op het forum te kunnen plaatsen. Klik hier om een nieuw profiel aan te maken.

Over de schrijfcoach

Hostwriters is het schrijfbureau van Marc Kerkhofs en Mili van Veegh. Zij staan schrijvers bij in de redactie van teksten. Ze geven tevens TWIST uit, het kwartaal eMagazine voor ongewone verhalen, kosteloos te lezen en te downloaden via deze link

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marc - Hostwriters: Heb de volle dertig minuten uitgezeten. Geniaal. Bedankt voor deze tip! Het is zo goed geschreven en gespeeld. Not done tegenwoordig, vrees ik, maar werkelijk ... Hilarisch en schrijnend tegelijk. 

Toevoeging: Mili laat net weten dat ze er weg van is 😊.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Dankwoord aan de inzenders …

Of wij een opdracht wilden plaatsen, ten behoeve van jullie, vervoerende scribenten. We kozen er  een uit ons schrijvershandboek ‘Schandalig Schrijven’. We dachten het heen- en- weer, heen- en- weer te krijgen;  een luchtige bestudering van vorige opdrachten bood ons enige houvast. De timmerman en Artemis passeerden de revue, we werden terug in de tijd geworpen, en wel naar 7 juli 2005. Af en toe was het  omschakelen en wilden we onzichtbaar worden.

Voor Mili werd het een heuglijk weerzien, compleet met opengewerkte kousen en een pied-de-poule printje. Ze ging dan ook secuur te werk, Hostwriters eigenste alter ego: Mili’s slang. Al bij al werd het geheel A not so fairy tale, de nabeschouwing inclusief …

Een hartelijke dank voor alle inzendingen en de enthousiaste reacties. We kijken uit naar mei, naar  onze  tweede schrijfopdracht.

Tot dan en laat tussentijds de schrijfpanelen uit hun voegen barsten!


De Hostwriters

 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Zijn jullie het met mij eens, dat we afgelopen schrijfweek op een ongekende wijze zijn verwend met een coach-duo als Marc en Mili?!
Bijna à la minute werden onze inzendingen van vakkundig commentaar voorzien.

Eerst door Marc. Als een blijmoedige, maar kritische boer loopt hij langs en door zijn akkers en beoordeelt zijn oogst. Hier en daar plukt hij een maïskolf af om de groei en rijpheid te beoordelen. Op een andere akker graaft hij in de grond om de Bintjes en Eigenheimers te keuren. Bij thuiskomst brengt hij verslag uit bij zijn vrouw en kinderen.

Mili pakt het anders aan. Zij is van de taalkundig, explosieve opruimingsdienst. Zij betreedt de akkers als waren het mijnenvelden, ondergraven door explosieven van velerlei soort; van rotjes tot deformerend knalvuurwerk. De akker wordt omgewoeld tot het laatste explosief is verwijderd. Het bouwland is dan tevens bewerkt, zodat opnieuw ingezaaid kan worden.

Zulke grondige en betrokken coaches hebben wij niet eerder gehad. Die moeten wij in ere houden en de hoofdredacteur zou er goed aan doen deze goudvinken langjarig te contracteren. SOL zal uit haar voegen barsten.

Als jullie het grotendeels met me eens zijn, laat hier dan als dank, een blijk van waardering achter voor onze Hostwriters.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Ik ben het met je eens Dos, maar vind daarnaast dat er meer goede coaches hier rondwaren. Ook met hen ben ik erg blij.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een origineel dankwoord, Marc! 
Ik ben het met Hadeke eens, ik ben met alle coaches blij. 
Jullie wil ik speciaal (nogmaals) bedanken voor de zeer uitgebreide feedback, met name van Mili.