Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#386 - Gratis haring

Het dikke bruine brood smaakt heerlijk. En dan die haring! Echt geweldig! 

Dat het mij oneerbaar maakt? Wat moet ik ervan vinden? Is het niet door mij dat het enigszins dragelijk blijft?

Soms een Ivan. Met een beetje pech zijn het er zes per dag. De rest van de kelderbewoners klagen en roddelen. 

Alsof het voor mij vrijwillig is. Als iemand mij ooit had verteld dat ik dit zou toelaten? Nee. Echt niet. 

De jongeman tegenover mij eet met open mond. Ik zie het brood en de vis rondgaan. Hij probeert te praten. Siberië. Hij komt oorspronkelijk uit Siberië.

Ik eet en ik eet. Nu kan het. De Ivan is dronken. Hij geeft me een flacon. Warmte en bitterheid stromen door mijn lichaam. Hopelijk wordt hij moe.

Als een klein kind slaapt de Ivan in mijn armen. Ik ben tevreden. Onaangetast. Mijn maag is vol. Mijn hoofd is zacht. Iedereen slaapt veilig vannacht.

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Keer op keer herlezen, maar ik begrijp nog steeds niet waar het over gaat.
Ben benieuwd of andere lezers dit raadsel wel kunnen doorgronden.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ook met de uitleg kan ik er geen touw aan vast knopen. Sorry, Madrid, het verhaal is in jouw hoofd duidelijker dan dat hij voor mij op het scherm is.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik mag in mijn verhaal dan omstandigheden, tijd en plaats vaag hebben gehouden, maar ...
Nee, laat ik mij netjes uitdrukken: ik beschik helaas niet over de benodigde kennis en achtergrondinformatie om het verhaal in de juiste context te kunnen plaatsen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Madrid, voor mij is het duidelijk dat dit een passage is uit een langer verhaal of boek. De oorlog is verloren in Duitsland en de bevolking schuilt in de kelders van hun stuk geschoten huizen. Om aan eten te raken prostitueren vrouwen zich aan hoofdzakelijk Russische soldaten. Gelukkig zorgt de wodka ervoor dat ze niet altijd tot 'actie' overgaan. Een intrigerend verhaal.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Madrid, wat ik eerst een onbegrijpelijk stuk tekst vond, is door Gi verhelderd. Dank je, Gi.
En als ik het dan nog eens lees en nog eens, begrijp ik dat je hp zulke korte zinnen denkt, zulke flarden, zulke losse woorden, omdat ze haar gedachten wil uitschakelen. Verdoofd. De blik op oneindig. Ze is bezig met overleven. En de haring is niet gratis. Verre van dat. Indrukwekkend beschreven en met bewondering gelezen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Madrid, Ik kan hier helaas niet veel van maken. Ik zag al in een toelichting dat het over oorlogsjaren ging, maar ook dan ontbreekt het aan bepaalde informatie en context, om het echte verhaal te kunnen volgen... Ik heb het vermoeden dat als je de zinnen langer zou maken, er al meer informatie duidelijk zou zijn: Dat het mij oneerbaar maakt? Soms een Ivan? Als je hier net wat meer uitschrijft wat je daar precies mee bedoelt, helpt dat al iets meer. Groet, Nadine

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag ik het voor een keer oneens zijn met Nadine? De sterkte van deze tekst ligt in wat onuitgesproken wordt en wat je allemaal tussen de lijntjes kunt lezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Madrid, ik houd van chocolade, maar dan puur. Daarom heb ik jou dichtregels in een andere volgorde gezet, dat leest voor mij heel prettig; mooi ritme.

In tegenstelling tot vannacht begrijp ik het nu beter.
Einde oorlog, Russen zaten nog in Berlijn, (schuil)kelders, gebrek aan voedsel, bittere ellende.
Ivan heeft goede connecties op de zwarte markt.

Alleen die haring kan ik niet plaatsen. Hij schijnt belangrijk te zijn, want je noemt hem in je hint.

 

Gratis haring

Het dikke bruine brood smaakt heerlijk.
En dan die haring!
Echt geweldig! 

Dat het mij oneerbaar maakt?
Wat moet ik ervan vinden?
Is het niet door mij dat het enigszins dragelijk blijft?

Soms een Ivan. Met een beetje pech
zijn het er zes per dag. De rest van de kelderbewoners
klagen en roddelen. 

Alsof het voor mij vrijwillig is.
Als iemand mij ooit had verteld dat
ik dit zou toelaten? Nee. Echt niet. 

De jongeman tegenover mij eet met open mond.
Ik zie het brood en de vis rondgaan. Hij probeert te praten.
Siberië. Hij komt oorspronkelijk uit Siberië.

Ik eet en ik eet. Nu kan het. De Ivan is dronken.
Hij geeft me een flacon. Warmte en bitterheid
stromen door mijn lichaam. Hopelijk wordt hij moe.

Als een klein kind slaapt de Ivan in mijn armen.
Ik ben tevreden. Onaangetast. Mijn maag is vol
Mijn hoofd is zacht. Iedereen slaapt veilig vannacht.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Madrid, ik lees je verhaal nu met hele andere ogen en zie wat je bedoelde te zeggen. Huiveringwekkend mooi. Sorry dat ik het niet eerder zag.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Allen, Dank voor jullie reacties!

Het is iets wat ik wel doe: ik gooi mijn lezers vaak voor de leeuwen. Meestal niet met opzet omdat ik inderdaad geneigd ben om te denken dat iedereen wel snapt waar ik het over heb. 

En feitelijk vind ik dat ik meer verhalend zou moeten kunnen vertellen. Mogelijk heeft dat te maken met de manier waarop ik schrijven benader. Ik bedenk een onderwerp en denk erover. Soms een aantal dagen. En het verhaal of gedicht schrijf ik daarna veel te snel.

In dit geval herkende @Gi de situatie en daarna was het verhaal beter leesbaar. Dus ik vind dat ik de komende tijd meer mijn best moet doen om verhalen te schrijven die ongeveer het maximale woorden aantal aantikken.

Dank voor jullie mooie reacties en het lezen. Bij de volgende opdracht probeer ik ook weer op jullie verhalen te reageren. Excuses. Want ik lees jullie verhalen graag.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Madrid, je hebt ons voor de leeuwen gegooid en wij hebben dat spelletje mee gespeeld, maar je komt ons toch zeker wel uit de penarie helpen?! Dat kun je alleen doen door wat licht in de duisternis te laten schijnen en onze vragen te beantwoorden.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Dos, de haring?

Eigenlijk heel platvloers. Maar de simpele verklaring: vis - vagina. De vergelijking die weleens wordt gemaakt, vond ik heel bruikbaar in de context van de situatie.

De Ivans (Russische soldaten) in dit verhaal, het hadden natuurlijk ook andere soldaten kunnen zijn, namen gewoon wat ze wilden.

Vandaar de titel: Gratis haring.