Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#386 Freedom

 

George Michael op de radio. Dat geloof je toch niet? Ik zette de radio zachter en stapte uit. Ik strekte mijn rug en leunde achterover tegen mijn Corvette die ik zojuist geparkeerd had bij het transferium, aan de rand van de stad. Ik moest even weg van de mensen om me heen. Even rust en stilte zoeken.

'Wat is het toch met jullie rijkeluiskindjes en je dure auto's?' 

Ik schrok me een halve hartverzakking. Ik had hem niet gezien toen ik kwam aanrijden, maar er zat een zwerver op het betonnen bankje naast de parkeerplaats.

'Wat rijdt een knaap als jij hier rond in het donker alsof je nergens hebt om te zijn?' vroeg hij met volle mond, 'drugsdeal?'

Ik schudde mijn hoofd. Even geen zin in mensen. Mijn hoofd leegmaken. Geen idee hoe je dat een zwerver uitlegt. Hij keek me afwachtend kauwend aan. Ik bood hem een ​​sigaret aan, die hij prompt achter zijn oor stopte zoals zwervers overal in de wereld en hij bood me op zijn beurt de hamburger aan waar hij gretig van zat te eten. Die zag eruit alsof hij uit de vuilnisbak kwam. Dat was waarschijnlijk ook zo. Ik bedankte vriendelijk.

‘Dus waarom de Chevrolet?’ vroeg de man me terwijl hij zorgvuldig een voor een zijn vingers aflikte.

‘Het is een Corvette,’ antwoordde ik. ‘Corvette, Chevrolet, wat is het verschil?’ smaalde hij, ‘je weet wat ze zeggen, toch? Grootte van de auto en zo? Is dat wat hier aan de hand is?' 

Ik zuchtte.

‘Nee, serieus,' zei hij, terwijl hij met zijn pinknagel de restjes hamburger tussen zijn kiezen vandaan peuterde, 'die auto van jou is een deel van het probleem. Je denkt dat je met die glimmende auto en je lange jas en je gladde haar er echt gelikt uitziet en zo, elk meisje kunt krijgen dat je wilt. Dat je gewoon wat tijd voor jezelf nodig hebt, filosoferen en zo, dingen uitzoeken, eruitzien als een coole eenzame wolf. Nou, dat ben je niet. Je bent niet op zoek naar liefde. Je bent op zoek naar de dood en ik wed dat je het niet eens weet. Je zult het niet willen horen, maar je bent op reis naar nergens, jongen.' 

Zwerver die denkt dat hij Yoda is. Niet wat ik nodig had. Niet vandaag.

Hij maakte een propje van het papier dat om zijn hamburger zat en wierp het door het open dak op de achterbank van mijn auto.

Zachtjes neuriënd op de melodie van Freedom liep hij weg. 

Eindelijk alleen. Helemaal alleen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het woord bestaat volgens Wikipedia als sinds 1980, maar ik hoor het voor het eerst: transferium. Waar lezen op dit platform zoal goed voor is. Een tweede puik geschreven verhaal met een zwerver als protagonist. Deze passage vind ik bij de haren gegrepen: een zwerver met zoveel levenswijsheid gaat niet zomaar een vettig propje papier in een luxewagen kieperen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sakura, 

Je beschrijft de zwerver erg mooi. Je personage observeert wat zijn leven maakt tot wat het is (hij moet een hamburger uit de vuinisbak eten) en vervolgens sluiten zijn manieren daar ook bij aan, zoals het sigaretje wat hij achter de oren stopt. 
Ik twijfel wel een beetje wat ik van zijn rol moet vinden. De trope van de zwerver die een 'beter leven' heeft dan rijke mensen die voor de buitenwereld de schijn moeten ophouden is er een die redelijk vaak wordt gebruikt. Ook zie je in deze trope, net als in jouw verhaal, dat de zwever dan degene is met een bepaalde levenswijsheid. 
Ik vind dat redelijk cliché, dus daar stoor ik me wel wat aan. Ook omdat de lezer de rijke jongeman alleen leert kennen door de observatie van een medepersonage en niet vanuit zijn eigen perspectief. (Dat terwijl de rijke jongeman wel de ik-figuur is). De lezer weet nu maar weinig over hem, behalve dat hij het even moeilijk heeft en alleen wil zijn. 
Dat reduceert de zwerver als het ware tot een beste stuurlui aan wal. 
Als de wat meer informatie had gegeven over de ik-figuur, dan had de lezer in ieder geval nog 'samen' met de zwerver kunnen beslissen of dat beeld van rijkeluisjoch klopte. 

Je beschrijvingen maken dat het verhaal nog fijn leest, maar inhoudelijk mis ik wel het een en ander. 

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nadine, alle achtergrond over de jongen die niet aan zijn werk toekomt omdat zijn vriendin continu bevestiging nodig heeft, heb ik weggeschrapt om in de buurt van 400 woorden te komen. Dat de zwerver een cliché is, is een beetje the point. Ik had het niet dikker aan kunnen zetten. Niet waar, dat had ik wel. Het ene fictieve personage dat het andere fictieve personage een gebrek aan dasein verwijt, zonder aantoonbare aanleiding en puur gebaseerd op 'appearances'; dat is toch geestig? Vind ik grappig. Zeker als het zoals Fief en ik samen aantonen een volstrekt inwisselbaar personage is, een 'trope' if you will.

Gi, je kijkt te weinig Hollywoodfilms.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, ik vond het een mooi verhaal. Jouw zwerver krijgt iets meer tekst dan de mijne. Het voelt op sommige punten ook wel alsof de zwerver zijn jaloezie uitspreekt ipv een levenswijsheid, maar het stoort me niet. Graag gelezen. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, ik heb inderdaad weinig met Hollywoodfilms, maar zie wel regelmatig zwervers her en der.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, op zich allemaal wel een beetje cliché,  maar ik vind de zwerver erg levendig neergezet. Dat is sterk. Het verhaal heeft ook sfeer. Het einde vond ik bij de eerste keer lezen wat zwakjes, maar bij de tweede keer juist wel mooi open.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Fief! Je bent een gewaardeerd lezer.

Gi, je zou je horizon moeten verbreden. Dit is een filmzwerver.

Aurora B, dank voor je reactie. Het einde is natuurlijk ook een cliché. 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Filmzwervers en met name die uit Hollywood zijn meestal aan lager wal geraakte rijke lieden. Daarom weet deze zwerver ook meteen dat de Corvette een Chevroletmodel is. Mijn horizon is breed genoeg om te weten dat zwervers nooit zomaar vuilnis in luxewagens gaan kieperen, tenzij ...

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Sakura, een vermakelijk verhaal! Je vertelt beeldend, niet alleen met het beschrijven van de plaatjes, maar ook met het taalgebruik van je personages. Ik moest lachen om je halve hartverzakking, want deze grappig overdreven uitdrukking meen ik te herkennen. Klopt het dat je de uitdrukking 'het is bloedverziekend heet' ook kent?
Maar alle gekheid op een stokje, ik heb van je verhaal genoten. Het gedrag van de zwerver zag ik echt voor me.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

mespunt, Maria, knappe lezers! Zeker ken ik die uitdrukking, Maria, en nog wel een paar andere ook.