Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#386 De nieuwe klant

 

De chef vraagt me om met de nieuwe klant te gaan eten.

“Als hij dat contract tekent, zitten we weer safe voor een hele tijd,” zegt hij, “en ik denk dat hij je wel mag.”

Ik kijk naar de man die in het kantoortje in onze prospectus zit te lezen. Een jaar of veertig, goed gekapt, lichtbruin haar, geen snor of baard, modieus pak met bijhorende das, vage glimlach en helblauwe ogen. Mmm, misschien kan het wel een leuke avond worden.

Verwachtingsvol trek ik ’s avonds mijn mooiste kleedje aan. Mijn haar ligt goed, mijn make-up is ok, een discreet halskettinkje hangt boven een net-niet-te-diep décolleté.

Hij is laat. Nu ja, er was wel wat file. Ik bestel alvast een sherry’tje. Als hij binnenkomt, kijkt hij naar mijn drankje en zegt: “Doe mij maar een Old Fashioned.” Hij houdt het glas dicht bij zijn gezicht en maakt een selfie.

Terwijl hij met kleine slurpgeluidjes van zijn drank geniet, bestuderen we de menukaart. Ik heb zin in een steak met frietjes, hij bestelt wagyu hollandaise met tempura van groenten. Zijn gerecht ruikt heerlijk, blijkbaar kent hij er toch wat van. Voordat hij begint te eten, maakt hij een foto. “Voor Instagram,” verduidelijkt hij.

Dan barst hij los: hij vertelt over zijn carrière, dat hij zo vlug is opgeklommen van simpele vertegenwoordiger naar manager van de aankoopafdeling. Dat hij dit jaar zeker een bonus zal krijgen voor zijn uitstekende prestaties. Dat het dan niet lang meer zal duren of hij wordt general manager.

“Wat doe jij zoal in je vrije tijd?” vraagt hij smakkend.

Ik antwoord dat ik truien brei.

Hij lacht en zegt: “typisch vrouwelijke bezigheid” en vertelt over zijn scores bij het golfen, zijn zeiljacht en zijn verzameling wijnen. Ik bedenk dat een getekend contract gelijk staat aan minstens een jaar werkzekerheid plus een pluim van de chef. Ik bestel een ijsje als dessert, hij een champagnesorbet met pruimen en shiso. Weer een foto, natuurlijk.

Als hij dit slurpend en smakkend heeft opgegeten, is mijn geduld op. Ik lieg dat ik dringend naar mijn kinderen moet, want dat de oppas naar huis wil. Op straat adem ik diep de frisse lucht in.

’s Anderendaags stormt de chef enthousiast mijn kantoortje binnen. “Goed gedaan, Emily, hij heeft getekend! Ik heb voor volgende week opnieuw gereserveerd in hetzelfde restaurant, dan kunnen jullie de verdere opvolging rustig bespreken.”

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emily, een goed verhaal. In deze tijd van me too ook wel actueel. Daar had je op het eind ook nog iets mee kunnen doen, nu de klant toch binnengehengeld is. Maar evengoed je verhaal graag gelezen.

Ik kijk naar de nieuwe klant, die in het kantoortje in onze prospectus zit te lezen. --> in plaats van de herhaling "de nieuwe klant" leest het naar mijn smaak mooier als schrijft: Ik kijk naar de man die in het kantoortje in onze prospectus zit te lezen. (de komma mag weg)

Mmm, misschien kan het wel een leuke avond worden.  --> het woordje wel voegt niets toe. 

Hij lacht en zegt “typisch --> achter zegt hoort een dubbele punt. 

“Voor Instagram” verduidelijkt hij. ---> voor verduidelijkt hoort ook een komma.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Wat een kwallebak die man. Goed beschreven. Je somt een aantal keer veel op, ik krijg dan de neiging om te denken: Ja, ja, dat weet ik wel. Dat geeft natuurlijk de irritante kant van de man weer, maar het moet zich niet tegen het verhaal keren. Misschien zou je iets meer van die opsomming in dialoog kunnen vatten. Laat hem zelf zijn eigen champagnesorbet bestellen, hij heeft jouw vertelhulp niet nodig die man.

Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal, Emily. Liever jij dan ik met zo een omhooggevallen narcistisch 'strebertje' aan tafel, die dan ook nog slurpt en smakt. Sterkte voor de volgende date.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emily, 

Je laat hier een mooie 'schakel' zien!
Deze goed geklede, knappe en nette man lijkt bij de eerste observatie van je personage de buitenkant perfect. Vervolgens laat je merken dat diezelfde dingen blijk geven van precies het tegenovergestelde: hij is onbeleefd en over het paard getild. Zo beschrijf je twee kanten van dezelfde medaille. Dat is mooi gebruik van symboliek. 
Het werkt hier goed omdat je hoofdpersoon niet alleen bepaalde verwachtingen heeft, maar ook een positie heeft waarin deze man een bepaalde macht over haar heeft.  Dat maakt die ergernis alleen maar erger. Als klap op de vuurpijl is ze na die rampzalige avond dan nog niet eens van hem af...

Je laat zien dat je niet veel woorden nodig hebt voor een vlot verhaal dat een hele andere richting in kan slaan. 

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine
 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Fief, als altijd waardevolle opmerkingen, ik heb het aangepast.

Hoi Hadeke, ik weet dat ik soms wat te “uitleggerig” schrijf, ik probeer er aan te werken.

Bedankt aan allen voor het lezen en de feedback.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Emily, mijn complimenten voor je verhaal. Die man lijkt me een vreselijke vent, nog knap dat 'je' kon blijven zitten...
Knap ook dat je hem zo goed kon beschrijven, dat hij me irriteerde. Met plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Emily, mooi verhaal. Laat ik nou precies hetzelfde zijn als die man die je beschrijft. Kunnen wij samen ook niet een keer uit eten gaan?
Ik zie er een beetje anders uit als op die foto links; we zijn wel familie van elkaar.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een goed verhaal, dat ondanks de enigszins ongemakkelijk makende inhoud prettig leest. Hoewel ik het de hp niet gun zou ik het leuk vinden om het vervolg te lezen, liefst met wat vuurwerk natuurlijk.