Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#386 - De jaarlijkse drogisterijbeurs

 

“Goedemiddag, is deze plaats nog vrij?”, vroeg de dikke man die tegenover me stond. Ik keek op van mijn lunch. Zijn gedateerde blauwe pak zat te strak en zag er sjofel uit. Hij droeg een dienblad gevuld met een kom mosterdsoep, drie broodjes, twee kroketten, een gehaktbal en een fles bier. Als dit zijn lunch is, hoe ziet zijn diner er dan uit? vroeg ik me af.

“Jazeker, ga zitten en eet smakelijk”, zei ik.

Dat deed hij en toen hij zat zei hij: “Dank je. Ook smakelijk eten. Mijn naam is Rudy de Slufter.”

Een schok trok door me heen, door die naam herkende ik hem ineens. Rudy de Hufter noemden wij hem op het schoolplein, de beruchte zoon van de schooldirecteur. Hij terroriseerde het plein met zijn kutgeintjes. Jarenlang heeft hij ons straffeloos getreiterd. Bril kapot trappen, laten struikelen, zand in je kraag gooien, je boterhammen afpakken. Ik haatte hem, maar was ook bang voor hem. Ik was vroeger veel dikker dan nu, droeg een bril en was een angsthaas. Tegenwoordig ben ik zelfverzekerd, in vorm - ik loop zelfs marathons - en draag ik lenzen.

Hij herkent me niet, dacht ik en in een reflex besloot ik een valse naam op te geven. “Dank je, ik heet Erik de Zwart.”

Daar zaten we dan in de pauze van de jaarlijkse drogisterijbeurs. Hij was lekker aan het eten, ik was een beetje ongemakkelijk. Het gesprek zal de gebruikelijke koetjes en kalfjes aangehaald hebben, daar weet ik niks meer van. Ik was bang dat hij me toch zou herkennen, maar ik moest mezelf wel vermannen. Na de pauze zou ik ons product gaan presenteren en daar hing veel van af, dat mocht niet mis gaan.

Dat product heb ik samen met een studiegenoot uitgedacht. Ik was na de HAVO scheikunde gaan studeren en heb na die studie met hem een bedrijf opgericht.  In de loop van een aantal jaren hebben we een laxeermiddel ontwikkeld dat we Superlax Turbo hebben genoemd. Op deze beurs ging ik het voor het eerst promoten. Het werkt erg goed. Zo goed, dat ik dacht dat je er ook de gootsteen mee kon ontstoppen.

“Excuses,” zei hij, “ik moet even naar het toilet.”

Toepasselijk, dacht ik en kreeg een beeld van Rudy zittend op de pot. Broek op zijn hielen, smartphone in de hand. Dat deed een idee ontstaan. Ik bukte en pakte een flesje Superlax Turbo uit mijn tas. ‘Niet meer dan één theelepel per dag’ waarschuwde het etiket. Ik draaide de dop los en goot het halve flesje in zijn soep.

Eet smakelijk Rudy, dacht ik, eet smakelijk en ik moest glimlachen.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, normaal is slechts één inzending per opdracht de regel, maar van mij mag die hier wel verbroken worden. In het begin van de tekst ontbreekt een 'ik' en even verder staat er een 'ik' teveel, die vind je beslist zelf wel terug. Goede tekst. Ik verdenk je ervan dat er een autobiografisch tintje in zit, niet?

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

Ai... wraak. Altijd een spannend thema. Wraak op een pestkop van vroeger is clichégevoelig. Hier stoort mij dat niet, omdat je het  motief van de opdracht (eten) op verschillende en op logische manieren laat terugkomen. 

Vroeger werd de hoofdpersoon gepest vanwege zijn gewicht, nu is zijn pestkop dik. Dat lees je heel vaak.
Maar als je dan dikmakend voedsel laat terugkomen in een meer dagelijkse setting. (Iemand bestelt 'toevallig' een uitzonderlijk ongezonde lunch) dan wordt het eerder logisch of symbolisch dan stereotyperend. Met toevallig bedoel ik hier: het verhaal gaat er niet om dat de hoofdpersoon en de pestkop elkaar weer moeten tegenkomen om iets uit te vechten en dat de hoofdpersoon dan 'ineens' opmerkt dat de rollen wat betreft lichaamsbouw anders zijn verdeeld. De lunch is hier een alledaagse bezigheid die altijd terugkomt, het is niets uitzonderlijks. Als je van iets alledaags iets uitzonderlijks maakt, werkt dat vaak beter dan iets wat al opvallend of spectaculair is nog meer aandacht te geven.

Je zet het gebruik van het motief goed voort door wraak er nog eens in te stoppen (vrij letterlijk in dit geval). 

Mooi geschreven!

Groet, 

Nadine

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, goed gedaan. Heerlijke wraakactie. Met plezier gelezen. 

Misschien kun je nog iets variëren met zegt hij, zei ik. Bijvoorbeeld in de zin:
Dat deed hij en toen hij zat zei hij:  ---> drie keer hij achter elkaar. Met "dat deed hij" zeg je al dat hij gaat zitten, dan hoeft er volgens mij niet niet meer achter "en toen hij zat". Dat hij dan iets zegt blijkt uit de gesproken tekst. Je hebt niet altijd het label "zegt ..." nodig. 
Bijvoorbeeld:
Hij nam tegenover me plaats. “Dank je. Ook smakelijk eten. Mijn naam is Rudy de Slufter.” (of zoiets)

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Nadine: Dankjewel voor je analyse. Ik was mij niet bewust van het potentiele hoge cliché gehalte. Ik ga daar beter op letten

@Fief: Dank voor je compliment en je tips. Zoals altijd weer erg nuttig.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Taco, goed gevonden, die wraak.

Dat deed hij en toen hij zat zei hij … klinkt niet zo vlot. Misschien kun je “dat deed hij” gewoon weglaten.

Bij “Eet smakelijk Rudy, dacht ik, eet smakelijk en ik moest glimlachen.” val ik een beetje over het laatste stuk. Wat denk je van: Eet smakelijk Rudy, dacht ik glimlachend, eet smakelijk.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

wraak op een pestkop van vroeger, ik hou ervan! Leuk dat de pestkop en de gepeste qua uiterlijk en waarschijnlijk dus ook gezondheid van plek zijn gewisseld. Ook is de gepeste nu succesvol en de pestkop draagt een sjofel pak...

In mijn hoofd moet de pestkop in de loop van het verhaal een lezing geven en halverwege... je snapt vast waar ik heen wil :)

Ik sluit me verder aan bij het commentaar dat al eerder gegeven is. Ik heb het verhaal met plezier gelezen!

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Emily, @Maria en @SchrijdDeb, dank voor de complimenten. Leuk om te lezen dat het verhaal geslaagd is en de fantasie prikkelt.

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Voor mij zou het verhaal sterker worden als je wat beschrijvingen schrapt. De uitleg die je hier en daar geeft, halen de vaart er uit. Misschien het nog eens kritisch bekijken en alleen behouden wat je strikt nodig hebt? Volgens mij wordt het daar beter van.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Taco, GG!

Volgens mij kan je je tekst veel strakker maken, waardoor je meer ruimte krijgt om verder weg te komen van het cliché (laxeermiddel in soep?)

Kleine illustratie

“Goedemiddag, is deze plaats nog vrij?”, vroeg de dikke man die tegenover me stond. Ik keek op van mijn lunch. Zijn gedateerde blauwe pak zat te strak en zag er sjofel uit. Hij droeg een dienblad gevuld met een kom mosterdsoep, drie broodjes, twee kroketten, een gehaktbal en een fles bier. Als dit zijn lunch is, hoe ziet zijn diner er dan uit? vroeg ik me af.

met wat geschrapt:

“Goedemiddag, is deze plaats nog vrij?”, vroeg de dikke man. Ik keek op van mijn lunch. Zijn sjofele, gedateerde blauwe pak zat te strak. Hij droeg een dienblad met een kom mosterdsoep, drie broodjes, twee kroketten, een gehaktbal en een fles bier. Als dit zijn lunch is, hoe ziet zijn diner er dan uit?

Voor wat het waard is natuurlijk...