Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#385 Journaal [met nieuwe versie]

Versie I: 

‘Koffie?’

‘nee, vanavond niet, doe maar thee.’ ‘Moet je ze zien, als of er niks aan de hand is.’

‘Wat zeg je? De waterkoker maakt teveel lawaai dus ik versta er geen zak van, dat weet je toch?!’

‘Laat maar…’

‘Wat?’

‘Ja, schiet nou maar op, het is bijna afgelopen.’

‘Welke smaak?’

‘Wat?!’

‘Thee!’

‘Earl Grey!’

‘Hier, zelf de zak erin doen, wat zei je nou?’

‘Ja kijk dan, dit was vandaag, in Antwerpen.’

‘Zo, ziet er ouderwets uit.’

‘Ja, mooi verhaal, daar alles open dus hoppa laten we maar lekker gaan, en dan hier weer iedereen besmetten.’

‘Dat hoeft toch niet.’

 ‘Wat bedoel je?’

‘Nou, misschien wordt er niemand besmet.’

‘Misschien niet misschien wel, daar gaat het niet om, gewoon even wachten. Dennis zei ook      al dat hij wilde gaan, het is dat de kleine ziek is. Ik zei; kom op man. Die maatregelen zijn er niet voor niets, en dan ga je daarheen, waarom het risico nemen?’

‘Is Roel ziek joh, wat heeft hij?’

 ‘Iets van overgeven of zo, beetje koorts.’

‘Ach wat erg, ze hebben het ook niet makkelijk met die kinderen van ze, constant is er wat.’

 ‘Hier kijk, fokking niet normaal, kijk ze proppen joh.’

‘Ze hadden hier gewoon ook alles open moeten gooien! Daar komt dit door.’

‘Ja natuurlijk, echter hebben ze dat niet gedaan. Moeten we toch niet lekker daar die Belgen gaan besmetten en meenemen naar huis?’

‘Nou, die zijn er echt niet rauwig om hoor, die lopen binnen daar.’

‘Ja precies, ze hadden het hier ook moeten open gooien, ben ik met je eens, dat geld kunnen die gasten hier ook goed gebruiken, maar dat hebben we niet gedaan, dus wacht gewoon, egoïsten…’

‘Tja, waarom daar wel hé?!’

‘Hier, kijk dan, kijk dan!, allemachtig!’

‘Ja ik snap het niet hoor, als het daar kan, dan kan het hier ook.’

‘Joh, ga jij lekker de regering in en beleid maken, risico op je nemen dat er talloze dooie zullen vallen, dat ken jij makkelijk zeggen, dan gaan er maar een paar dood, maar dat kennen zij niet!’

‘Jezus Fred, moet je niet tegen mij beginnen.’

‘Ach mens… geen koekies?’

Versie II:

 

Connie loopt terug de woonkamer in, ze heeft net haar zoon uitgezwaaid die was blijven eten.

‘Koffie?’ Vraagt ze aan Fred de stiefvader van Jorrit, terwijl ze even blijft staan kijken wat zich op de tv afspeelt.

‘Nee, vanavond niet, doe maar thee.’

Fred zet de tv op het 2000uur journaal.

‘Jor weer naar Utrecht?’

Connie lijkt uit gedachten te schieten en kijkt Fred aan. ‘Ja, hij pakt de trein van tien voor half.’

Fred kijkt haar onderzoekend aan. ‘Hij had best nog wel even gedag mogen zeggen.’

Alsof ze zich betrapt voelde recht Connie haar rug en trekt haar rok goed.

‘Je kent hem toch Fred?! Het is een gevoelige jongen.’

‘Con, hij is 22… ‘

‘Je weet toch hoe hij over zijn vader denkt Fred, ’ Onderbreekt ze hem. ‘er is zoveel gebeurd.’

‘Con, hij vraagt het mij hier hé? Als je me mening vraagt krijg je die. Ja, z’n pa heeft echt veel verpest maar hij kan hem niet als excuus blijven gebruiken, er zit een verjaringstermijn op je ouders de schuld geven, op ’n gegeven moment moet je dat loslaten en doorgaan!’

‘Jij altijd met je mening.’ Connie loopt geïrriteerd naar de keuken.

‘Je weet dat ik gelijk heb lief, ’ Zegt hij op een begripvolle toon.

‘hij heeft veel in zijn mars, dit blokkeert hem onnodig.’

 

Fred richt zijn aandacht weer naar de tv en ziet een item over Antwerpen van eerder vandaag.

‘Moet je ze zien, als of er niks aan de hand is!’ Hoofdschuddend zit hij voorover naar de tv gebogen.

‘Wat zeg je? De waterkoker maakt teveel lawaai dus ik versta er niks van, dat weet je toch?!’ Roept Connie uit de keuken.

‘Laat maar…’ met een wegwuif gebaar steekt Fred zijn hoofd meer richting de tv om beter te kunnen verstaan wat er wordt gezegd.

‘Wat?’ Connie steekt haar hoofd uit de keuken en kijkt vragend beurtelings van Fred naar de tv.

‘Ja, schiet nou maar op het is bijna afgelopen.’ Zegt Fred kortaf omdat hij wil horen wat er gezegd word.

‘Welke smaak?’

‘Wat?!’ Met een vragende uitdrukking op z’n gezicht gaat Fred rechtop zitten en kijkt nu op zijn beurt van de keuken naar de tv.

‘Thee!’ roept Connie nu kortaf terug.

‘Earl Grey!’ Roept Fred nu begrijpend wat de vraag was of achteraf toch verstaan had.

‘Hier, zakje zit er al in, wat zei je nou?’ Connie zet twee koppen op tafel en gaat naast hem zitten

‘Ja kijk dan, dit was vandaag, in Antwerpen.’

‘Zo, ziet er ouderwets uit.’ Zegt Connie, niet onder de indruk zijnde van de mensen massa die wordt getoond.

‘Ja, mooi verhaal, daar alles open dus hoppa laten we maar lekker gaan, en dan hier weer iedereen besmetten.’

‘Dat hoeft toch niet.’

‘Wat bedoel je?’

‘Nou, misschien wordt er niemand besmet. Laat die mensen lekker.’ Zegt Connie met meer aandacht voor haar thee dan de tv, ze haalt haar zakje uit haar kopje. Op het labeltje lezend; ‘Waar zou je het liefste willen zijn?’

‘Misschien niet misschien wel, daar gaat het niet om, gewoon even wachten. Dennis zei ook      al dat hij wilde gaan, het is dat de kleine ziek is. Ik zei; kom op man. Die maatregelen zijn er niet voor niets, en dan ga je daarheen, waarom het risico nemen?’

‘Is Roel ziek joh, wat heeft hij?’

‘Iets van overgeven of zo, beetje koorts. Net z’n moeder.‘

‘Ach wat erg, ze hebben het ook niet makkelijk, constant is er wat.’ Zegt Connie terwijl ze twijfelt om de vraag van haar zakje aan Fred te stellen.

‘ja hypochondrie, maar niet die prik halen want dan wordt je gevolgd!’

met een vinger draait hij langs zijn hoofd en trekt schele ogen en met de andere hand probeert hij een antenne na te doen.

‘Heeft zij wel zes prikken nodig voor al die stemmingswisselingen van haar.’ Zegt Connie.

Zijn hoofd achter in de nek gooiend ontsnapt er een luide; ‘Ha!’ van plezier bij Fred, zeer verrast door de komisch valse opmerking van zijn vrouw over zijn schoonzus kijkt hij haar aan.

Connie kijkt met een slinkse glimlach terug en richt haar blik weer tot de tv.

‘Hier kijk, fokking niet normaal, kijk ze proppen joh.’ Met z’n hand gebarend naar de tv alsof zijn opmerking misschien door Connie over iets anders geïnterpreteerd zou kunnen worden, laat Fred zich achterover vallen in de bank, alsof hij het opgeeft.

 

‘Ze hadden hier gewoon ook alles open moeten gooien! Daar komt dit toch gewoon door.’ Connie kijkt over haar kopje terwijl ze een slok neemt.

‘Ja natuurlijk, maar dat hebben ze dat niet gedaan.’

‘Nou, die winkeliers zijn er echt niet rouwig om hoor, die lopen daar binnen.’ Zegt Connie het geldgebaar makend met haar vingers.

‘Ja precies, we hadden het hier ook moeten open gooien, ben ik met je eens, dat geld kunnen die gasten hier ook goed gebruiken, maar dat hebben we niet gedaan, dus wacht gewoon even,  egoïsten…’

‘Tja, waarom daar wel hé?!’

‘Hier, kijk dan, kijk dan! allemachtig!’ Fred ziet de terrassen vol en mensen op elkaars lip zitten.

 

Een ander onderwerp start en Fred trekt een smerig gezicht als hij een slok neemt.

‘Zit dat zakje er nog in?!’

Verbaasd en met een beschuldigende blik naar Connie haalt Fred het zakje uit de thee, wat nu net zo bruin is als koffie.

Connie kijkt hem aan met een blik van, jouw thee, niet de mijne.

‘Geen koekies?’ Fred zijn teleurstelling lijkt compleet.

‘Waar zou jij het liefste willen zijn?’ Zegt Connie terwijl ze het labeltje omhoog houdt en Fred met een glimlach uitdagend aankijkt.

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat de vorm betreft had dit zo een verhaal van Dialogo kunnen zijn. Een theatertekst zonder regieaanwijzingen en decorbeschrijving.
Een tekst die enkel bestaat uit dialoog kan interessant zijn - ik pas het ook wel eens toe, maar in dit geval hadden beschrijvingen van de personen, handelingen, omgeving, etc. deze nogal saaie tweespraak iets kunnen optillen.
Maar laat ik niet te streng zijn; ik denk dat je hier wat aan het experimenteren bent.

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi M,

Je hebt het goed ingeschat. Ik zal dialogo zijn inzendingen eens doornemen ter lering ende vermaak.

Dank voor de tip.

A.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo AW, Leuke dialoog, eens met @Musonius dat saaiheid op de loer ligt. Misschien dat de personages niet uit de verf komen doordat ze geen van beiden echt een eigen standpunt hebben. Alle twee passieve kritiek, alle twee hadden wel graag maar zijn niet naar Antwerpen gegaan, het kibbelt niet maar kabbelt. Zelfs in die "uitval" over in de regering in gaan hoor je geen stemverheffing.
Taalgebruik is nmm niet altijd even consequent. "Echter" zal je niet tegenkomen in een gesprek, zeker niet in een gesprek als dit. "Beleid maken" en "risico nemen" en daarnaast "kennen" in plaats van "kunnen" gebruiken, dat spoort voor mijn gevoel niet. En "die Belgen gaan besmetten en meenemen naar huis" zal niet letterlijk de bedoeling zijn, toch? De rolverdeling is met wat moeite te herleiden, maar de vrouw(?) in de keuken zal nmm minder snel ergens "geen zak" van verstaan of het theezakje "zak" noemen, dat is volgens mij meer mannentaal. Maar n=1, pin me er niet op vast. "Rauwig" zal rouwig moeten zijn, ik neem niet aan dat de spreker gekookt had wilen zijn. Overigens graag gelezen!

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk is hoe je geniepig laat doorschemeren dat er bij Roel en zijn vader iets speelt en dat de coronamaatregelen daarbij niet echt een rol spelen. Wel angst iets op te lopen. Geen angst om uit te delen. Daar zit de parel van je verhaal in. Van mij mag je die oppoetsen en een centralere rol geven. Als je toch de setting in het verhaal betrekt, kun je hier echt iets leuks mee doen.

Het is al gezegd, maar het gaat nu niet ergens heen. Ook is het een vreemde zaak dat ze pas Fred en mens zijn aan het eind van het verhaal. Dat wekt de suggestie dat het duidelijk aan de lezer moet zijn welke Fred dit betreft. En dat het een echtpaar betreft. Dat is eerder ook niet echt duidelijk. 

Ik mis vooral het zintuiglijke uit de opdracht. Laat Fred aan zijn theezakje ruiken. 'Dit is geen Earl Grey, hoor!' En dat 'mens' hem op het labeltje wijst: 'Lees dan!' En dat Fred vindt dat het nog steeds geen Earl Grey is. 'Ruik dan!' En als hij met tegenzin het zakje kwaad in zijn hete water wil kletsen, dat het zo lullig blijft drijven. Fred, mompelt: 'zeker weer die goedkope zooi.'

Ik zie hier een soort Tiny en Lau in waar je veel plezier mee kunt hebben. De kapstok staat al. Hang er wat moois op!

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Bob en Sakura,

Bedankt voor het uitdiepen van de kritiek waar Mus mee begon en de bijbehorende redactie en tips ter verbetering. Ik ga hier mee aan de slag vandaag en hoop snel een toevoeging erbij te plaatsen.

A.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anton, de eerste helft van je verhaal voegt niets toe. Het kabbelt en is saai om te lezen. Er mogen van mij tussendoor best wel wat beschrijvingen staan. Nu is het onduidelijk wie wat zegt. De keuze om het gebeuren in Antwerpen te becommentariëren vanuit een luie stoel voor de buis vindt ik wel origineel bedacht.

Lees je werk kritisch na voor je het plaatst.

Google op internet nog eens naar het gebruik van interpunctie. Er genoeg sites die het duidelijk uitleggen. De site van Onze Taal bijvoorbeeld. Daar vind je ook tal van andere grammaticaregels. Of schaf het boek " Schrijfwijzer" van Jan Renkema aan.

'nee, vanavond niet, doe maar thee.’ ‘Moet je ze zien, als of er niks aan de hand is.’  --> de ah-tekens tussen de twee zinnen mogen weg als het door 1 persoon gezegd wordt. Een zin begint ook altijd met een hoofdletter. 

Hier, kijk dan, kijk dan!, allemachtig!’ --> een uitroepteken is net zoiets als een punt. De komma mag hier daar weg en allemachtig moet dan met een hoofdletter.

 

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Kritisch teruglezen kan beter blijkbaar. Iets meer tijd tussen schrijven en nakijken. En dan nog eens.

Ik ben blij dat hetgeen jij aangeeft ook is wat ik ondertussen wel denk te begrijpen want ik had twee voor me kop sla momenten, had dit moeten zien.

Bedankt voor het lezen en je commentaar :).

A.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik had het al gezien, Anton.
Sorry, maar overtollige en ontbreken spaties, komma's en hoofdletters makende tekst er niet erg leesbaar op. Ook zie ik graag dat je cijfers voluit schrijft.
Ik kan er veel over zeggen, maar kijk liever eerst zelf nog even heel goed naar je tekst voor je deze plaatst. Regels voor interpuncties zijn op te zoeken.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anton, ik vind het persoonlijk geen verbetering. Zoek nog eens op hoe je gesproken teksten moet schrijven en verdiep je, zoals Musonius al aangeeft, in de regels voor interpunctie en grammatica in het algemeen.
 
Het is handiger om je nieuwste versie bovenaan te zetten zodat de lezers niet eerst helemaal naar beneden moeten scrollen.