Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#385 - King Kong

‘Sonjaah!’ roept Jos naar het vergeelde gordijn achter hem dat de trap naar de slaapkamer scheidt van de winkel. ‘Hebben we nog een King Kong?’ Twee gerimpelde kaalkoppen die rekken met diverse modellen klemmen bestuderen, grijnzen.

Een lange tienergriet met blond, kortgeschoren legerkapsel bloost. Haar hand ligt parmantig op de toonbank als wil ze duidelijk maken dat ze niet weg gaat tot ze bediend is, tot Jos haar boodschappenlijst ingelost heeft. Haar vriend gniffelt. Altijd brengen ze een compagnon mee. Deze keer een jongenspecimen met een baseballpet scheef op de kop met puisten op de wangen, etterbollen op het voorhoofd en een beginnende pubersnor. Een gouden ketting stoer rond de nek. Dit duo is geen achttien plus, maar wat deert het Jos, hij is geen politieagent. 

Baseballpet had eerder een brede siliconen ring op de toonbank geflikkerd. Dubbel-extra-large! De opschepper. Als het niet spant, kan je evengoed een doos lucht kopen. Maar Jos had zijn bek gehouden.

‘Wat kost die ring?’ vraagt Blondie.
‘Zes euro vijfennegentig.'
‘Kunnen we het zelf niet voor maken,‘ giert de puistenkop. Jos draait met zijn ogen. Waar blijft Sonja?

Zijn winkel in een smalle zijstraat van de Meir stroomt sinds kort over van zelfvoldane rukkers uit Nijmegen, Rotterdam en Den Haag. Zijn boekhouder hoor je niet klagen. Of toch, dat Jos te veel winst zal maken en dat belastingen betalen voor losers is. Dat Jos dringend wat aftrekbare kosten moet verzinnen. Aftrekbaar. Had Jos om gelachen. Een Porsche voor Sonja? Had Jos nog harder om gelachen. In een deuk.

‘Erg populair, die dingen,’ zegt Jos tegen Blondje. Hij tikt op de toonbank en schuift een zaklamp met siliconen wat dichter bij Baseballpet. ‘Staat in promotie,’ zegt hij en staart uitdagend naar de jongen. ‘Twee kopen, ééntje betalen. Zelfs zonder haar, pret in bed.’ Baseballpet kijkt naar de doos met siliconen, likt zijn lippen en wenkt zijn vriendin, maar die trut schudt haar hoofd. De gierige pin.

‘Hoe zit het met die King Kong, Sonja?’ roept Jos naar het plafond. ’Allez vite. Voor die jongen zijn staart intrekt!’ Jos knipoogt samenzweerderig naar Blondje. De twee kaalkoppen die nog steeds aan het prullen zijn met de klemmen, lachen. Hollanders.

‘Wie de poes nie scheert, is de beurt nie weerd,’ zegt de grootste van de twee en steekt een van het schap gegraaide scheerschuimfles in de lucht alsof het een wereldbeker is. Als een trofee voor zijn amoureuze prestaties? De kale ouderling knipoogt naar Blondie, kijkt afkeurend naar Baseballpet, doet een spuitgebaar met de fles en knikt naar Jos. Natuurlijk weet die gozer dat Jos geen toys aan kids mag verpatsen. Een undercoverflik op rust met een opdracht minderjarige experimentelen te klissen? Of gewoon nog een verveelde Noorderbuur? Ze worden steeds brutaler, die lockdownvluchtelingen. 

‘Sonjaaaah?’ roept Jos geïrriteerd. Er komt geen antwoord.

‘Dude,’ zegt Blondie, ‘heb je spul of heb je geen spul? We staan hier voor lul.’

Plots beiert een kreet langs de trap door het gordijn en lijkt het alsof tien olifanten de trap afstormen. Het gordijn schuift wild open, een zwarte vamp met erg lange paarse wimpers verschijnt en houdt fier een grote doos in de lucht. Een currylucht verspreidt zich. King Kong’s Extreme Strap On is gevonden. 

Sonja hijgt. ‘Het is onze laatste.’ Een zweetdruppel rolt langs haar hals in haar lederen jumpsuit. Blondie knikt en vormt het ok-teken met haar linkerhand. De handelswaar is goedgekeurd. Jos rukt de doos uit Sonja’s handen, scant het etiket, steekt de doos in een plastic zak, pleurt ook de veel te grote ring in de zak, duwt de zak in de handen van Blondie, tikt op Baseballpet’s pet en wijst naar de betaalterminal.

‘Asjemenou!’ zegt Baseballpet. ‘Die King Kong is twintig euro duurder dan op Bol.’ Hij tikt op het scherm van de betaalterminal als ontdekte hij de grootste samenzwering. ‘Ik laat me niet in mijn reet naaien,’ zegt hij, gooit de plastic zak op de toog, grijpt naar Blondies hand en sleurt haar de winkel uit. De winkeldeur blijft wijd openstaan. 

‘Zeker in de kerk geboren,’ zegt de grootste kaalkop.

 

***
(geschrapte bijdragen door https://haags.nu )
Wie de poes nie scheâht, is de beuâht nie weâhd
Zeikâh in de kerrek gebore

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heâhlijke lektuâh (heerlijke lectuur), Tony! Eén mineurke: als Jos een Antwerpenaar is zegt die nooit 'Allez vite'. Als ge wilt zoek ik op wat hij wel zou zeggen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik zou zeggen: rap een beetje (uitgesproken als bitshjeuh - ik kan niet fonetisch schrijven), maar er zijn ook genoeg francofone Antwerpenaars...

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weer een sterk verhaal, Tony. Ik moest het wel weer een paar keer lezen voor alles tot mij doordrong. Ik vond de clou wel erg slapjes, tot ik bedacht dat je waarschijnlijk van de lezer verwacht een verband te leggen met 'voor het zingen de kerk uit'.

Of de zinnen/woorden in streektaal kloppen, weet ik niet. Als ik zoiets doe zoek ik het of, laat het controleren of zelfs vertalen door deskundigen.

Graag gelezen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker verhaal weer Tony, ik snap alleen die zaklantaarn niet, of is dat mijn onwetendheid? Aftrekbaar. Had Jos om gelachen: Ik ook.

GG

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, goed verhaal, met plezier gelezen. De opdracht zie ik er zijdelings in terug. Voor mij had het Haagse er niet in gehoeven. Het leidt af van het verhaal, omdat je eerst uit moet vogelen wat er staat en vervolgens wat het betekent. 

met blond kortgeschoren legerkapsel ---> met een blond, kortgeschoren legerkapsel

op Jos’ toonbank --> op de toonbank leest beter. Heeft ieder zijn eigen toonbank?

Altijd brengen ze een compagnon mee, deze keer een jongenspecimen met een baseballpet scheef op de kop met puisten op de wangen, etterbollen op het voorhoofd en een beginnende pubersnor.  --> de komma achter mee zou ik veranderen in een punt en er twee zinnen van maken. 

‘Zes euro vijfennegentig,’ zegt Jos.  --> je hoeft er niet steeds een label achter te zetten. Dat Jos het hier zegt, lijkt me duidelijk. Dat hij het zegt ook. Het leest prettiger als er niet overal zegt hij achter staat. 

Het is onze laatste,’ zegt Sonja hijgend. --> om hier het label te omzeilen, kun je het ook anders schrijven:  Sonja verschijnt hijgend vanachter het gordijn. 'Het is onze laatste.'

Blondie knikt en vormt het okay teken met haar linkerhand ter goedkeuring van de handelswaar. --> dit leest dubbelop. Als ze het OK-teken geeft, zegt dat al genoeg lijkt mij. 

Okay --> OK of oké. 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, @Annabe: inderdaad, de francophoneys lopen ook in Antwerpen nog rond. Jos' moeder was zo een, hij erfde wat uitspraken.

@Muso: dankje: eigenlijk zit de clue een paar zinnen eerder en is de laatste een flauwe en een erg ver gezochte idd. Van dat Haags, het had inderdaad niet gehoeven, spielerei.

@Taco: prijs je gelukkig, sommige dingen weet je beter niet ;) Dankje!

@Fief: dankje, alles gecorrigeerd. Dank!

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Tony

Je verhaal geeft een scène weer in een Antwerpse winkel en dat doe je voortreffelijk, wat betreft beschrijving en dialoog. Ik denk wel dat het een verhaal is dat zich kan afspelen met of zonder lockdown, in Antwerpen of elders, maar in feite is dat niet het punt. Ik mis een beetje de sfeer er rond, en het inbrengen van het Haagse accent verbetert de leesbaarheid niet echt.

Kortom, goed geschreven, maar hoewel ik er de vinger niet echt op kan leggen, lijkt er iets te missen.

Johanna

 

   

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankje Johanna, het Haagse accent is verdwenen, bracht niet veel bij, en stoot blijkbaar meer af.

Ben toch benieuwd of je vinger het gemis kan vinden. 

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ben toch benieuwd of je vinger het gemis kan vinden. 

Oei oei. Bijna Shakespeariaans! "Peace, peace, Mercutio, peace! Thou talk'st of nothing."

Ik kan mijn vinger er wel op leggen. Die zuinige Hollander aan het eind komt er toch te laat in. Die had opgewreven moeten worden in de gehele vertelling. Maar in een scène als deze is er ook zoveel leuks te bedenken dat het gauw bij je wegloopt. Die gerimpelde kaalkoppen hebben nu ook teveel een cameo bijvoorbeeld. Eruit of erin. Over 'kill your darlings' gesproken.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hier en daar zou ik wat kleine opmerkingen kunnen plaatsen, maar ik heb daar op dit tijdstip niet zoveel puf meer voor. Voordat iedereen straks weer losgaat op de nieuwe opdracht wilde ik in elk geval graag nog even kwijt dat ik erg veel lol heb gehad om je verhaal. Hopelijk neem je het me niet kwalijk dat ik het daar bij laat.