Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#385 Troosteten

 

Ik sta hier in een lege winkelstraat. De mist hangt koud tussen de gevels.
Mijn kraag trek ik wat hoger op.
Waarom moest ik juist vandaag, op blauwe maandag, straatinterviews afnemen?
En waarom hier? Er is bijna niemand te vinden, ik heb nog maar vijf mensen gesproken. Nog five to go. Hoop ik.
Aan de overkant loopt iemand. Met mijn microfoon snel ik naar hem toe.
‘Mag ik wat vragen, meneer?’
‘Ja, goed.’ De man blijft staan.
‘Wat vindt u van de Lockdown?’
‘Tja, wat kun je ervan vinden? Het is kennelijk nodig voor onze gezondheid. Al baal ik er stevig van.’ Terwijl hij dan weer op het ene, dan weer op het andere been gaat staan, kijkt hij de straat in.
‘Maar u kunt toch in België gaan winkelen, hiervandaan prima bereikbaar.’
‘Tja, daar heb ik niets aan, ik heb hier een winkel, daarom baal ik ervan. Ik wil gewoon open, desnoods op afspraak. Ik wil mijn eigen brood verdienen en niet mijn hand ophouden.’
‘Nou, dat begrijp ik. Bedankt voor uw reactie en veel sterkte!’

Terwijl ik verder loop, hoor ik ver weg de sirene van een ambulance.
Bij de bakker zie ik mensen binnen. Als de deur opengaat, voel ik warmte, ruik ik vers brood.
Zal ik croissantjes kopen?
Een meisje komt naar buiten, een witte zak in haar hand. Ze kijkt nieuwsgierig over haar mondkap, haar ogen rood.
‘Mag ik je wat vragen?’
‘Tuurlijk, wat een rotweer! Moet je juist vandaag de stad in om mensen te interviewen?’
‘Ja, ach, helaas wel. Zeg, wat vind jij van de Lockdown?’
‘Waardeloos!’
‘Waarom?’
‘Vooral omdat ik niet naar college kan. Alles on-line, doodvermoeiend. Mijn vriendinnen, daarvan zit de helft in quarantaine. Ik ook eigenlijk, maar ik moest er even uit.’
‘Dat kan ik me voorstellen. Zat je al lang binnen?’
‘Ja, maar dat was het niet. Mijn oma is vorige week overleden. Ik mis haar heel erg. En thuis komt alles zo op me af.
Het meisje haalt een verfrommelde zakdoek uit haar zak.
‘Sorry, hoor.’
Ze wil haar neus snuiten, maar vergeet dat ze haar mondkapje nog op heeft. Ze huilt en lacht tegelijk.
Stilte valt tussen ons.
‘Daarom wilde ik naar buiten en even naar de bakker,’ wijzend op het witte papier.
Dan: ’Nou, ik ga maar weer. Bedankt voor het luisteren. Sterkte.’
‘Jij ook.’

Gedachteloos kijk ik rond.
Het begint te regenen.
Ik doe de microfoon terug in mijn rugtas.
Bij de bakker koop ik een zak croissants.
Ze zijn nog warm.
Onderweg naar huis neem ik er alvast één.

Die interviews?
Morgen maar weer proberen.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, je beschrijft de mistroostigheid goed in je verhaal. Ik voel de kou en de neerslachtigheid, maar verder gebeurt er niet veel. De vragen en antwoorden zijn voorspelbaar. Misschien had je daar iets anders mee kunnen doen.
Het stukje over het jongetje had voor mij niet gehoeven. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het in en in triest dat het is gebeurd, maar het valt hier uit de toon en heeft niets met de opdracht te maken.

Troost-eten ---> volgens mij hoort het aan elkaar geschreven te worden.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maria, ik houd wel van deze neerslachtige sfeer. Op maandag winkelend publiek gaan interviewen is natuurlijk geen goed idee, alles zit dicht op maandag. Morgen gaat het vast beter. :)

Verder vind ik het geloofwaardig.

GG!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt, Fief. Ik heb de tekst wat aangepast. Als ik troosteten aan elkaar schrijf, komen er rode stippen onder. Toch maar gedaan. Over de interviews: verrassender lukt me even niet.
Dank je Taco! Het was niet moeilijk om die naargeestige sfeer te beschrijven, ik hoefde maar uit het raam te kijken. Morgen hopelijk weer zon!
Tony, fijn dat je het (toch) graag las.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria,

De sfeer van de lockdowns voel ik wel in je verhaal, vooral de leegte. Antwoorden zijn inderdaad wel wat voorspelbaar. Maar zit me ook af te vragen of als je zelf al die lockdowndepressie voelt je echt originele antwoorden zou geven, wanneer je een microfoon onder je neus geduwd krijgt. Dus misschien wel realistisch in dat kader.

Wel twee aanmerkingen; 'De mist hangt koud tussen de gevels', vond ik wat lastig voor te stellen omdat mist natuurlijk niet echt naar een temperatuur verwijst.

De laatste alinea kun je overwegen weg te laten, lijkt niet heel veel toe te voegen aan het verhaal. En is eigenlijk een opsomming (maar dit is uiteraard persoonlijk).

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik sluit mij aan bij de woorden van Fief.
Goedgeschreven, maar er mag wel iets in gebeuren.

  • rot weer = rotweer

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maria

 

Ik vind je intro mooi en veelbelovend, de tekst is vlot geschreven maar er gebeurt niet zoveel. Je doet interviews met mensen, met nogal voorspelbare vragen, en niet volledig consequent: de man zegt dat hij baalt en de conclusie van de journaliste is 'je kan in Vlaanderen gaan winkelen'... en dus maak je wel gebruik van dialoog, maar ze blijven wat vlak en dat is jammer.

Je had wat actie en wat meer sfeer kunnen inbrengen, de man, de vrouw beschrijven, je handen hadden kunnen verkleumen,... Er zit een zekere sfeer in, maar ik denk dat je het nog wat straffer had kunnen maken.

Dank in elk geval voor je verhaal.

Johanna

 

 

   

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Virtuoso, Musonius, dank voor jullie reactie.
Johanna, bedankt voor de feedback. 
Er gebeurde niet zoveel, dat klopt. Ook was het geheel wat vlak, dat realiseer ik me nu.
Verder denk ik dat ik toch wel aardig aandacht heb besteed aan de zintuigen, wat ook een onderdeel van de opdracht was.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je moet een kant kiezen denk ik. De interviews veel nietszeggender maken, of er een doorlopend lijntje in verstoppen. Nog mooier is als de interviewer verandert door wat ze hoort van de geïnterviewden. De croissants zijn troostvoedsel, maar onduidelijk blijft waarom die troost nodig is.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, dankjewel voor je reactie en je tips. Ik heb een deel van mijn verhaal veranderd. Maar dat was juist het deel waar ik zelf emotioneel over was, vandaar dat de rest te tam was. Ik kan beter niet gaan schrijven als ik te veel in mijn emoties zit. Weer wat geleerd! Je hebt gelijk, dat het nu niet (meer) duidelijk is waar dat troostvoedsel voor nodig is.