Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#384 Dierenliefde

Elke dag draai ik

Een vicieuze cirkel

Ik kom er niet uit

 

Had ik maar vleugels

Kon ik wegvliegen van hier

Zou ik gekooid zijn

 

Ik ben gevangen

Liefde is wederkerig

Ik hou niet van jou

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Suz@nne, kort maar krachtig. Ik haal er nog niet uit welk dier je hier in gedachten hebt, maar het gevoel van gevangenschap is mooi beschreven.  

Zou ik gekooid zijn  ---> volgens mij hoort er nog een "niet" voor gekooid te staan.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

suz@nne, mooi kern- en raadselachtig, en de conversatie hierboven helpt me. Ik denk dat wat typografie ook zou helpen, en wat subtiele wijzigingen. Als de eerste twee regels waren Elke dag draai ik / mijn vicieuze cirkels. / Ik kom er niet uit komt het dichter bij mijn begrip (achteraf?).
Hetzelfde geldt voor de tweede strofe. Had ik maar vleugels./ Kon ik wegvliegen van hier, / zou ik gekooid zijn is voor mijn van poezie gespeende brein wellicht wat snapbaarder dan jouw typografie zonder leestekens en hoofdletters. Wellicht vooral dankzij jouw toelichting: for hindsight you don't need glasses.
In de laaste strofe zou ik zelfs een dubbele punt achter wederkerig wel mooi vinden: Ik ben gevangen. / Liefde is wederkerig: / Ik hou niet van jou. Maar ook dat komt waarschijnlijk voort uit een prozaische geest.

 

 

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Suz@nne, ik vind jouw gedicht strak en alleszeggend. Voor mij hoeft er niks aan veranderd te worden. De dubbele bodem spat er van af.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Blub, blub, ...

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Bobcom

@bobcom Dank je wel voor je advies. Je hebt gelijk en voor de leesbaarheid en dus begrip zou ik de leestekens moeten gebruiken. Ik was dat ook bijna van plan, maar ik vind het er niet mooi uitzien. Ik dacht door met een hoofdletter te beginnen dat elke zin automatisch eindigt met een punt, zonder een punt te gebruiken. Elke zin staat op zichzelf. Hoewel ik twijfel over 'Zou ik gekooid zijn'. Maar als dit echt fout is, dan wil ik het natuurlijk verbeteren. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Suzanne, 

Ik vind het een mooi gedicht. Ik vind het ook wel fijn om te weten waar het over gaat en dat had ik zo meteen niet geraden. Het past wel heel mooi als je het weet. Ik vraag me af of je dat ook zou kunnen meegeven zonder de uitleg erbij te geven. Misschien in het gedicht zelf of anders eventueel via de titel. Niet dat dat moet hoor. Het is gewoon een eigen bedenking, die ik misschien in eigen gedichten ook zou kunnen gebruiken. 

Ik vind specifiek 'ik kom er niet uit' goed gevonden omdat er een verwijzing naar zijn verblijfplaats in zit.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Suzanne, 

Mooi dat je het perspectief van de/een vis gebruikt om aan te geven dat wat wij als mens dierenliefde noemen niet per se ideaal is. Je kan per slot van rekening geen terugkoppeling vragen van het dier. Uitgerekend bij een vis kun je ook geen echte emoties aflezen, waar je dat bij bijvoorbeeld een hond of een kat nog wel wat makkelijker kan. Vooral de vicieuze cirkel is daarin zowel letterlijk als figuurlijk en dat is mooi gevonden. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine