Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#384 Fikkie

 

Nadine, dit is de Fikkie die ik graag beoordeelt zie. Ik heb er in de loop van de schrijfweek aan geschaafd en er drie strofen aan toegevoegd.

De andere, incomplete versie die je al beoordeeld hebt, is acht dagen later door Dries Arnolds hier geplaatst. Waarom is mij een raadsel.

Fikkie (herschrijf, geslepen en aangebouwd)

Hij kan lezen en schrijven, bij wijze van spreken
een verstandig dier, een honden-IQ van zestig-plus
naar menselijke maatstaven wel te verstaan
hij kan rekenen als de beste van groep vier

Echter, de uitkomst mag niet hoger zijn dan tien
hoeveel is één plus één? dan blaft hij twee maal
zo ook, zesentwintig min zes? tien keffen op rij
na een drukke rekenles bast hij schor als een kraai

Fikkie is mij trouw als een sleutel in het slot
(daar kan mijn vriendin een punt aan zuigen)
slechts ééns per jaar wordt hij seksueel actief
dan zorgt hij voor een omvangrijk nageslacht

Hij is grijs om de snuit en oud van jaren
op expedities toch loyaal mijn kompaan
ik vertel dan honderduit, ook mijn verhalen
soms kijkt hij naar me op, waf-waf, hij luistert

Ik hoor nooit een scheve blaf of valse grom
altijd aanhankelijk, vrolijk en sociaal actief
’s avonds voor de TV, hij een aai, ik een lik
voor de haard geniet hij van gloed en vlam

Slechts zelden schiet ik spontaan uit mijn slof
Fikkie is hevig ontsteld, heeft wel zijn best gedaan
kon het heus niet houden, had zulke hoge nood
een vlaai op de mat en een straal langs de tafelpoot

Ik heb spijt van zo even, maak het gauw weer goed
lieve woordjes, een knuffel en kriebel op zijn buik
een rondedans in mijn armen en een kus op zijn snuit
tot slot zijn liefste worteltrek, die van vier: waf-waf

Nu zijn we weer als vanouds on speaking terms
ik plaag hem, zeg dat ik hem van de hand ga doen
er volgt een valse grijns en vervaarlijke gegrom
en voor straf pist hij weer langs de tafelpoot

Och trouwe Fikkie, mijn aller-allerliefste metgezel
mijn whisky en tabak, daar kan ik makkelijk zonder
maar aan jou ben ik helaas dodelijk verslaafd
wees gerust, ik zal je nooit om niet verhandelen

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi! Behalve het rekenen, zou Fikkie ook Bram kunnen zijn. Graag gelezen.

Als ik een ieniemienie minpuntje mag noemen:
geniet F.  ---> de F. vind ik jammer. Dan liever iets als: geniet hond/hij/het beestje/het mormel van gloed en vlam

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aan de toot zuigen? Dat kende ik nog niet. Het heeft wel iets als uitdrukking. 'Honderduit' mag trouwens aan elkaar. Sommige mensen benoemen dat soort dingen graag.

'Vrolijk en sociaal actief' vind ik prachtig. Het lijkt wel een Tindertekstje.

Het gerommel met stiekem rijm, ik houd ervan. Net als de alliteratie met 'h''s in de voorlaatste regel. Je hoort de hond erin hijgen. 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Vief, ik besef dat Fikkie de meest ordinaire hondennaam is die er bestaat. Toch heb ik hem gekozen omdat ik als kind een hondje had waar ik erg op gesteld was, met de naam Fikkie. Dit verhaal is een ode aan mijn intelligente viervoeter van vroeger. Je snapt wel dat ik hem niet kan verloochenen door hem Bram te noemen; overigens, Bram is  ook een mooie naam voor een hond. Mormel vind ik een mooi woord, maar daar zit een negatief geurtje aan, daar wil ik mijn Fikkie niet mee belasten

F. heb ik gekozenen om niet te vaak Fikkie te gebruiken en jou te ontrieven. Het oogt niet passend, maar als je het uitspreekt als ef klinkt het niet slecht. Het lijkt staccato, maar beantwoordt geheel maan mijn dichterlijke vrijheid.  

Met dank voor je commentaar.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dos, je begrijpt me verkeerd. Ik heb niets tegen de naam Fikkie. Vind die juist leuk gekozen. Vooral ook niet veranderen. Wat ik bedoelde, is dat het verhaal ook op Bram kan slaan. Niet dat je de naam moet veranderen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sakura, aan de toot zuigen heb ik verzonnen om niet nog een keer aan de punt te zuigen.

Honderd uit, ik heb er geen seconde bij stil gestaan. Ik heb het veranderd.

Dank voor je opmerkingen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vief, nu begrijp ik je helemaal niet. Hoezo slaat het verhaal op ene Bram? Welke Bram?

Misschien leest het gedicht beter als ik met komma's en punten werk. Wat Jij?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dos, als je mijn verhaal gelezen hebt, snap je wasr de naam Bram vandaan  komt.

Nieuwe zinnen zou ik sowieso met een hoofdletter laten beginnen en afsluiten met een punt. Maar dat gezegd hebbende, ik heb geen verstand van gedichten. Daar kan Musonius je ongetwijfeld beter over informeren.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Vief, ik las juist jouw verhaal en toen ging mij een helder licht op. 

Ik heb jouw eerste commentaar door de haast ook verkeerd gelezen.

'Mooi! Behalve het rekenen, zou Fikkie ook Bram kunnen zijn.' Ik las: Mooi! Behalve het rekenen!

Zou Fikkie ook Bram kunnen zijn? Zo ontstaan misverstanden.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik dacht dat het over brand zou gaan, maar niet dus. Hondje, ook leuk. Ik lees op een telefoon dus het gedichterlijke raak ik kwijt in de layout. Ik heb het gevoel dat het stopt voordat het af is. 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tilma, dat moet een heel vervelend gevoel zijn, zoiets als een coïtus interruptus. Sorry dat ik je zoiets heb aangedaan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt, je hebt gelijk, het is een opmerking ter zijde, die eigenlijk niet in het gedicht past. Ik kijk of ik er iets anders van kan maken. Dit kan even duren.

Even later. Ik heb bij dat puntje iets veranderd.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Sorry voor de slechte nachtrust 😱

Tip: als je eerst aanpast en daarna een opmerking plaatst, blijft je verhaal bovenaan staan.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Handige tip Vief, maar daar ben ik niet op uit. Bij ultra korte verhalen sta ik altijd bovenaan en dat geeft weinig plezier. Jammer dat er geen animo bestaat voor de UKV. Dat was vroeger met Angus en Mili wel anders.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een mooi prozagedicht, Dos, vol aardige invallen die er dan ook weer uit gaan (waar is die toot gebleven? Die F. eruit vind ik wel een verbetering). Juist door de gekozen vorm had je je nog wel wat meer mogen herinneren. Met die vlaai en die straal gaat het een beetje nachtkaarsig uit, zo van "dat was het dan."

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, dat was het dan ook. Al mijn rookwaren waren op, zo ook de cognac en in de whiskyfles geen drup. Zonder al die stimulerende middelen kom je als dichter-in-spé toch geen stap verder... Ik had nog wel een noodrantsoen pruimtabak, maar dan zit ik hier te kauwen, te spugen en te spetteren boven mijn toetsenbord, dat is ook niet bevorderlijk...
Ik heb inmiddels al die zaken weer aangevuld, met dank aan Rutte dat de slijterijen mogen leveren. In een helder moment zal ik proberen enkele strofen aan het gedicht toe te voegen. Moet lukken, want spraakzaam ben ik kort als mos, maar schrijfzaam ouwehoer ik er graag op los.

Dank voor je stimulerende invloed.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bob, vóór ik de whisky induik had ik nog een helder moment. Ik heb er gebruik van gemaakt en het gedicht met drie coupletten uitgebreid. Zo goed?

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Uitkijken dat ik nu geen bravo ga roepen, dat  is teveel in de trant van je gedicht. Niettemin is de nachtkaars mooi aangegaan en blijven branden, tot hij in de laatste twee regels weer begon te flakkeren. Whiskytekort? Zeg dan maar een leven zonder jou daar wil niet aan / moeten geloven, en zo ja, dan zie ik het wel of iets van die strekking. 
Want ook al rijmt zelfs dat een beetje teveel, je bent tenminste dat geaffecteerde ondergaan en die affectie kwijt. Die passen niet. Nuchterheid is alles, zelfs als de whisky lonkt. 

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

beste bovb ik zal probneren mooi tussen de lijntjes tee schrivcen ik waszo blij met mijnn nieuwe drankvcooraad dat ik aannsinterkllaas moes denken en spontaan begon te dicten ik met rijjm maar mnu bedenkm ik ook aan zak v an piet n en daar wil ik niet in  dus gouw verebetreren. Drankjewel.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

.3

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, nu duurt het weer een hele poos voordat ik helemaal onderaan sta, waar ik me gelukkig voelde en me minder hoefde te schamen voor mijn laatste reactie richting Bob, gemaakt terwijl ik me vol whisky had laten lopen. 

De laatste 3 kreeg ik heel lang geleden voor een proefwerk geschiedenis. Was ik evenals nu niet blij mee.

Trouwens, een reactie op Fikkie had hetzelfde resultaat opgeleverd.

Door jouw 3 sta ik nu weer bovenaan; ergerlijk!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dos, je staat sowieso steeds bovenaan in het UKV gedeelte maar daar wil ik niets meer over kwijt anders krijg ik het weer aan de stok met Fief. De 3 was een uitschuiver (staat op mijn toetsenbord naast het punt). Ik hoop voor jou dat de whisky heeft gesmaakt en dat het geen bocht was. Weetje (om mijn reputatie hoog te houden): weet je waarom je voor een Irish coffee Schotse whisky gebruikt? Irish Whiskey is far to good to pour into coffee.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, wat hoor ik nu: heeft Vief jou onder de duim?! Ik vermoedde niet dat haar vieviteit zo ver reikte. Bied weerstand anders gaat ze met je aan de haal.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gebaar je niet van krommenaas (Vlaamse uitdrukking), Dos. Je weet al te goed dat Fief (Vief voor de intimi) een boontje voor je heeft.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, dit is teveel Vlaams voor mij. Hoewel ik altijd in België ga tanken, ben ik deze uitdrukkingen nog nooit tegengekomen. Dus verklaar je nader in ABN, s.v.p.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Dos, 

Ik heb de (slechte?) gewoonte om eerst commentaren te lezen en dan pas de tekst. De conversatie onder je gedichten was op zich al vermakelijk. Niet dat ik alles begrijp. Ah, en nu ineens valt mijn frank (kwartje) dat ukv ultrakorte verhalen betekent. Dat boontje in Gi's uitdrukking kan je ook vervangen door 'een zwak'. 

Ik vind je gedicht grappig en ik vind de twee versies samen ook heel goed samengaan, alsof je je in de tweede versie verontschuldigt omdat je gestopt bent bij die straal en die vlaai. 

Dat je 'eens' ook met accenten kon schrijven, wist ik niet. Weer wat geleerd. 

Oh ja, nu sta je weer bovenaan. Ik zal nog wat verhalen moeten lezen om dat op te lossen.