Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#383 Overgave

Overgave

Als ik wat kan betekenen, doe ik het graag, staat op het kaartje.
Het lijkt zo aardig, maar ik weet wie het geschreven heeft. Bij mij moet je het echt bont maken, wil ik je wegsturen en dan nog het lef hebben om een kaartje te sturen. Streng, maar rechtvaardig, zo ben ik. Als het moet meedogenloos. 
Toen ik vader werd, ben ik milder geworden. Soms lees ik het nog eens na, hoe mijn vaderschap de eerste drie decennia verliep. De band tussen ons is uitgebreid beschreven. Je moet niet alles geloven wat er over je geschreven wordt. Zeker niet over wat er over mij geschreven wordt. Eerlijk gezegd vind ik mijn avonturen voordat ik vader werd veel spannender om terug te lezen.
Toch zijn mijn principes altijd hetzelfde gebleven. Ik heb het er vaak met mijn zoon over waarbij het wel lijkt of ik met mezelf in gesprek ben. In de stiltes die dan vallen laat ik mijn blik langs de sterren naar de randen van het heelal dwalen op zoek naar nieuwe mogelijkheden.
Ik merk dat ik de laatste tijd weer wat vaker op al die mensen neerkijk. Die eigengereide opvattingen, die haat en dat geweld. Waar is de liefde? Waar is de hoop? Waar is het geloof?
Ieder jaar opnieuw heb ik het beste met ze voor. Maar is dit het beeld dat ik voor ogen had?
Ik kijk nogmaals naar het kaartje. Dan neem ik een besluit en laat al mijn goede voornemens varen. 
'Michaël,' zeg ik, 'kan je met hem die ik hier niet wil hebben, een afspraak maken om de overname van de wereld te bespreken?'

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi Hadeke, het wachten waard. Weliswaar niet schaterlachend, maar met een bewonderende glimlach gelezen en herlezen. Het deed me denken aan een tip die ik laatst weer eens las aan mensen die geïnterviewd gaan worden, om een antwoord te beginnen met: 'Dat is een interessante vraag ... ' en dan vervolgens gewoon te vertellen waar je zin in hebt. Wat mij betreft leest dit verhaal ook zo, als een compliment aan de opdracht, maar vooral als duidelijk een verhaal van jouw hand. Daar kan ik van leren. Als ik echt wat moet neuzelen dan past er hier en daar nog een komma tussen. Mooi verhaal met een mooie titel, met plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, prachtig. Een clou die ik niet aan zag komen. Als je het verhaal daarna nog eens leest, valt alles op zijn plek. Heel mooi gevonden.

'kan je met hem die ik hier niet wil hebben,

Ik denk dat het in dit geval 'kan je met hij die ik hier niet wil hebben' moet zijn. Maar ik denk dat er ook best wel iets beters van te maken is. Die van beneden, hij die niet genoemd mag worden, de onderbuurman, etc.

Graag gelezen!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed geschreven en mooi verhaal, Hadeke. Beantwoordt helemaal aan de schrijfopdracht.

er er, vind wat teveel ge-er

Met de laatste zin heb ik wat moeite. Waarom een afspraak willen maken als je hem daar niet hebben wil. Hij is steng en rechtvaardig en als het moet meedogenloos. Hij kan hem niet meer zien of luchten, hij faalt faliekant in Zijn ogen. Dus deleten zou ik zeggen. Hij heeft het vóór de geboorte van zijn zoon vaak gepraktiseerd, Hij weet dus hoe dat gaat.

Lid sinds

2 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk, dat hij op de mensen keerkijkt. God die de wereld officieel overdraagt aan he-who-must-not-be-named in plaats dat die hem ontfutseld wordt. Softe apocalyps.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Dank voor jullie reacties. 

@musonius je hebt een punt. Ik ga er even over peinzen.

@dos Ja, er staat best veel keer 'er' in. Ik moet er nog een keertje met de stofkap door. Wat betreft het eind zou natuurlijk ook nog gekozen worden voor: 'Michaël, zet de kraan maar open.' Maar tja, die regenboog, die toch ook een belofte was.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Hadeke, een verhaal wat vraagt om een paar keer te lezen. Mooi gevonden, graag gelezen.

Het lijkt zo aardig, maar ik weet wie het geschreven heeft.  ---> zonder hulpwerkwoorden leest een zin vlotter. 
Het lijkt zo aardig, maar ik weet wie het schreef.

Streng, maar rechtvaardig  ---> voor deze maar hoeft geen komma. De uitdrukking is: streng maar rechtvaardig.

Soms lees ik het nog eens na, hoe mijn vaderschap de eerste drie decennia verliep. ---> Dit vind ik een omslachtige zin die je ook compacter kunt schrijven:
Soms lees ik nog eens na hoe mij vaderschap de eerste drie decennia verliep.

De band tussen ons is uitgebreid beschreven. Je moet niet alles geloven wat er over je geschreven wordt. Zeker niet over wat er over mij geschreven wordt.  ---> Met minder herhalingen leest het vlotter:
De band tussen ons is uitgebreid beschreven. Je moet niet alles geloven, zeker niet over wat er over mij geschreven wordt.

'Michaël,' zeg ik,  --> het label "zeg ik" hoeft niet. Dat de ik-persoon het zegt is duidelijk.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, jij gelooft vast niet meer in Sinterklaas, waarom dan wel in die belofte, die tot nog toe een loze blijkt te zijn.Telkens als ik speur naar de goudpotten aan de uiteinden van die regenboog, zijn ze verdwenen, geschoept door de eeuwigheid.

Trouwens Hij is niet beter dan zijn zoon, die er niets van bakte. In Zijn almacht en alwetendheid bakte hij óns het eerst. Toen Hij ons DNA-patroon breide heeft Hij steken laten vallen, en niet zo zuinig. Daar schuilt alle ellende. Zijn zoon heeft nog geprobeerd dat misbreisel te corrigeren door zich aan een kruis te laten nagelen, maar dat was toch niet de juiste methode, zo blijkt. En wij maar smeken en aanbidden.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

@dos Wel goed zoeken natuurlijk. Als je er niet werkelijk in gelooft valt er niets te vinden natuurlijk. En wat betreft Sinterklaas, ik kreeg gewoon nog een multitool hoor afgelopen 5 december. Zolang geloven iets oplevert hoor je mij niet klagen. 😉 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke,

Interessant verhaal. Ik moest het even herlezen na de twist aan het einde. 

Ik denk dat het verhaal met wat kleine aanpassingen nog wat prettiger zou lezen. Soms helpt het om een verhaal een aantal keer hardop aan jezelf voor te lezen, om te ontdekken of het ergens hapert. Ik denk bijvoorbeeld dat deze zin wat krachtiger zou kunnen: 

'In de stiltes die dan vallen laat ik mijn blik langs de sterren naar de randen van het heelal dwalen op zoek naar nieuwe mogelijkheden.'

Verder mooi gedaan, bedankt voor het delen!

Groetjes,
Lotte 

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hadeke, ik heb ze overal gezocht, die potten, zelfs tot aan de rand van de eeuwigheid, maar ook daar waren ze spoorloos. Mogelijk dat ze over de rand, aan de andere kant, te vinden zijn. Maar wie garandeert mij dat ze ook daar geen illusie blijken te zijn.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal, ik moest het ook wel een paar keer herlezen om het idee erachter te krijgen. Leuk concept ook van God die naar zijn eigen handelen kijkt, en daarin ook verassend menselijke trekjes heeft. De laatste zin heb ik wel het idee dat die een beetje uit de lucht komt vallen. Die overname van de wereld is duidelijk, maar Michael wordt niet eerder genoemd in het verhaal. Het is mij niet helemaal duidelijk wie dit precies is.