Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#383 Het is maar een spelletje

 

Het is kerstvakantie en Hanna en Frits komen logeren.
Acht en vijf jaar.
‘Oma, gaan we dammen?’ Frits komt aangelopen, het dambord onder zijn arm. Hanna draagt het doosje met stenen.
We installeren ons aan de grote tafel. Leuk dat die kinderen tegenwoordig nog dammen leren. Mijn dochter appte: ‘Ze kunnen het goed, hoor!’
We zullen zien. In elk geval mooi dat ze geen schermpje voor hun neus hebben.
‘Ik neem wit.’ Frits legt de witte stenen aan zijn kant. Zijn zus zit naast hem.
‘Prima,’ zeg ik. Wat maakt het uit, al speel ik zelf ook graag met wit.
Ik leg de zwarte stenen op hun plek.
‘Jij mag beginnen, Frits.’
‘Weet ik,’ en vlot schuift hij de eerste steen naar voren.
Ik schuif een zwarte naar voren. Hij weer wit.
‘Straks komt het helemaal vast te staan, man, zullen we allebei wat slaan, daar in het midden?’
‘Goed hoor, oma,’ Frits bekijkt snel wat hij kan doen, zonder te veel stenen-verlies en doet een zet.
Ik sla hem. Hij slaat mij twee keer. Hm. Dat gebeurt nog een keer. Bah.
Als ik langer nadenk, begint Hanna een grappig liedje te zingen, waar ze allebei hard om moeten lachen.
‘Stil eens,’ zeg ik ongeduldig. Hoe kan ik zo nadenken? Pfff.
Ik krijg het steeds warmer.

Na een minuut of vijftien heb ik nog twee stenen en een dam.
Frits heeft negen stenen. Het is hopeloos.
Voor mijn dam heeft hij een gemene val opgezet en hij kan vervolgens al mijn stenen wegspelen.
‘Gewonnen,’ roept hij blij. ’Nog een potje?’
‘Goed gedaan, hoor,’ mompel ik en loop met een rood hoofd snel naar de keuken.
Ik veeg mijn ogen af. Snuit mijn neus. Adem diep in.

‘Wie wil er limo?’

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aardig geschreven verhaaltje. De 'oom' verwarde mij, maar ik denk dat het een afkorting van 'oma' is. Het voornemen kan ik er niet uithalen. Beter tegen je verlies kunnen?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hoi Maria, een lief verhaaltje. Ik haalde er ook niet direct het voornemen uit. Dat is nu opgehelderd. Verder graag gelezen. 
Een paar zeurtjes over de tekst:

Mijn dochter appte: ‘ze kunnen het goed, hoor!’  ---> Ze moet met een hoofdletter.

‘Ik neem wit,’ ---> komma moet een punt zijn.
'Goed, hoor, oma,’ ---> idem. De komma tussen goed en hoor mag je weg laten. 

‘Gewonnen,’ roept hij blij, ’nog een potje, oom?’  ---> de komma achter blij moet een punt zijn en dan Nog met een hoofdletter. Ik zou van oom oma maken of weglaten.

Voor mijn dam heeft hij een gemene val opgezet. En hij kan vervolgens al mijn stenen wegspelen.  ---> Deze zinnen horen bij elkaar. ... opgezet en hij kan ...

 

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, leuk verhaal. Het zou wat strakker kunnen, dat geeft meer vaart en past bij dit verhaaltje. Bijvoorbeeld: de woorden 'al', 'nog', 'even', 'wel eens' kunnen weg etc. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg leuk, goed bedacht. Je had het mentale ongemak van oma denk ik nog best iets meer kunnen overdrijven, maar ik heb het met een glimlach gelezen.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief, dank voor je tips! Ik heb de tekst op die punten (en komma's) aangepast. Dank voor je compliment.

@ MCH, Dank voor je compliment. Ja, je hebt gelijk, het kan inderdaad strakker. Ik heb wat woorden weggehaald.

@ Mespunt: leuk dat je het met een glimlach las. Overdrijven is niet zo mijn stijl, meer iets door laten schemeren. Maar wie weet lukt het me een volgende keer, dank voor de tip!

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Inderdaad een lief verhaal, met die veelzeggende opmerking dat oma graag ook met wit begonnen was. Mooi hoe je het ingehouden 'niet tegen je verlies kunnen' beschrijft. Door het liefelijke zit er voor mij wat weinig dynamiek in het verhaal, daardoor kabbelt het wat.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria,

Erg leuk verhaal! Het leest fijn en vlot, de tegenwoordige tijd die je hebt gekozen past hier goed. Leuk dat je een goed voornemen hebt gekozen dat iets minder gebruikelijk is dan bijvoorbeeld gezond eten of stoppen met roken/drinken. Wel had dit goede voornemen, wat mij betreft, iets meer naar voren mogen komen in de tekst. Misschien had je daar in de eerste alinea's al iets meer op kunnen hinten. Bijvoorbeeld zoals je subtiel doet met deze zin:

Wat maakt het uit, al speel ik zelf ook graag met wit.

Dit zou ook een manier kunnen zijn om wat meer spanningsboog in het verhaal te creëren. 
Verder erg leuke tekst, met plezier gelezen!

Groetjes,
Lotte