Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#383 Doe ik even

 

‘Zo, daar zit ik dan,’ denk ik terwijl ik de letters zie verschijnen, het moment dat ik ze bedenk en intyp. Ik vraag me nu af, of ik voor de gedachte die ik benoem wel de correcte leesteken regels hanteer. Want, gezien mijn beginnend schrijverschap, heb ik daar nog wel een stuk op in te halen. Nederlands, 28jaar geleden alweer. 'Heb ik wel zin in het commentaar,’ hup, de volgende gedachte. 

De twijfel maakt het schrijven lastig: ‘eerst schrijven, dan nakijken,’ houdt die gedachten stroom dan niet op vandaag? Gewoon een eerste schrijfopdracht, leek me wel leuk. Lekker vrijblijvend en dan hopelijk wat goede feedback. Krijg ik zomaar een gratis les; “hoe om te gaan met nutteloze stress”.

Ik vind schrijven leuk, toch? Misschien wil ik er wel meer mee doen, een blog, een boek? In ieder geval wil ik beter worden in mijn taalgebruik, en liefst met correct Nederlands, vandaar op deze site terecht gekomen. Beter word je alleen door te doen, en vaak, dus die opdracht, dat is goed voor me, feedback, wordt ik beter van, moet ik ook nog grappig lopen te wezen… lukte me bij: Lama gezocht, ook al niet, nu wel?

Goed, en door, nog 89 woorden, nog zo’n ding, een maximum aan woorden, leuk. Oke, terug van even wat regels googelen, weer vertraging, de opdracht ook weer even bekeken: Iemand die worstelt met diens goede voornemen, check!

Nu het komische deel, ‘voor de lezers en feedback gevers, is het mijn leesteken gebruik wel’, Daar ga ik weer, denken voor een ander, dat kunnen jullie zelf veel beter; denken sommigen van jullie nu. Persoonlijk worden, nu al, is dat wel gepast? Ben ik niet te cynisch?

Komt ook wel feedback op, ik laat hem zo.

 

A.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Anton, welkom op het forum. Een mooie introductie van jezelf: een tekst met zoveel mogelijk komma's, foutieve hoofdletters, fout geplaatste ah-tekens en onsamenhangende zinnen erin als invulling van de opdracht. Dat is je gelukt. Het is in ieder geval een mooi antwoord op mijn verhaal en ik moest smakelijk lachen om dit relaas. Ik ben benieuwd naar je volgende bijdrage. 
 

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Bedankt voor je reactie, ik moet toegeven dat ik weleens beinvloed zou kunnen zijn geweest door jouw verhaal.

Hoopte de worsteling duidelijk te maken zonder te cynisch te worden. De leesteken regels ga ik eens opsnorren alvorens ik weer wat zal posten.

En de volgende keer eerst wat beter teruglezen en redigeren :)

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt je eerste verhaal geplaatst, dat is alvast een belangrijke horde die je hebt genomen. En toch komt het op mij over alsof je de drempel nog niet helemaal over bent. Alsof je niet alles gegeven hebt, want stel je voor dat je echt je best doet en je krijgt alsnog een hoop kritiek ... Ik hoop dat het knopje omgaat en dat we nog meer van je gaan lezen.

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor de scherpe kritiek @mespunt.

Ik moest deze even laten bezinken, zorgde dat ik eens kritisch naar mezelf keek. Naar de inzet in dit verhaal, de energie die ik erin stak. Ik wordt er vrolijk van dat hier op deze manier gecommuniceerd mag worden, duidelijk de juiste plek voor mij om me te ontwikkelen.

@maria en Tony, dank voor de aanmoediging. Ik zal mij taaltechnisch revancheren, of in ieder geval verbeteren en zal vaker wat van me laten lezen.

A.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

En dan zwijgt Fief nog over fout spatiegebruik: leesteken regels, 28jaar, gedachten stroom, feedback gevers. Brrr! Grappig als repliek op Fiefs werk, maar ik hoop dit nooit meer terug te zien.

Lid sinds

6 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Anton Willem, ik heb van jouw overpeinzing genoten. Die schrijffouten maken het verhaal, zoals ik het lees, juist leuker.  

Je schrijft: Nederlands, 28 jaar geleden alweer.

Dat leest alsof je uit het buitenland komt of dat je Nederlands hebt gestudeerd? 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat leest alsof je uit het buitenland komt of dat je Nederlands hebt gestudeerd? 

Voor mij leest het alsof je het vak had op de havo. Of mavo. Of atheneum, misschien. Dat had je ook. 

De tekst is een beetje navelstaarderig, maar dat lijkt de opdracht dan ook wel uit te nodigen. 

De verwijzing naar 'Lama gezocht' is wel een beetje obscuur. Als je daaraan meedeed zonder grappig te zijn, zeg je natuurlijk wel iets over de spreker. Dat vind ik dan weer leuk. Dag!

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Carneli en Sakura,

Bedankt voor de reacties. Nederlands was doelend op mijn schooltijd. Ik probeerde vooral de innerlijke strijd het interne gesprek te duiden. Zonder te cynisch te worden dat het een sacherijn leek. Met de moeite met taal en angst over de feedback erop.

Ps. Ik heb meegedaan met Lama gezocht, leek me leuk om zoiets mee te maken, ik kreeg een zoutvaatje voor mijn flauwe grappen als beloning...

@Sakura, ter lering ende vermaak, kan je uitleggen wat je bedoeld met 'navelstaarderig'

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat je vooral met jezelf bezig bent en in het geval van deze opdracht zelfs met jezelf die bezig is met deze opdracht.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Bedankt voor de scherpe kritiek @mespunt.

Ik moest deze even laten bezinken,

 

Ik vind het fijn dat je aangeeft dat je het pittige kritiek vond, want daar leer ik ook weer van. Hoewel ik het altijd goed bedoel, vraag ik me regelmatig af of mijn opmerkingen op de juiste manier overkomen. Soms heb ik het gevoel dat het niet zo gewaardeerd wordt en verlang ik naar een wereld waarin mensen eenvoudigweg zeggen wat ze van elkaar willen. Ik vind het namelijk ook geen enkel probleem om alleen te reageren als ik iets geweldig vind, dat is voor mij veel gemakkelijker dan raden naar wat iemand horen wil.

Twee tips waarmee je je teksten snel kunt verbeteren:

  • Fris je kennis over het vervoegen van werkwoorden even op;
  • Gebruik wat vaker een woordenboek, daar vind je bijvoorbeeld woorden zoals navelstaren en chagrijn. Het is nooit te laat om je vocabulaire te vergroten, dus niet lullig bedoeld, zelf zoek ik ook dagelijks woorden op.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mespunt, neem je het nu niet te serieus? Volgens mij zijn de fouten en alle nonchalance opzettelijk om een humoristisch effect te creëren. Daarbij hoeven de auteur en verteller niet dezelfde persoon te zijn. Waarschijnlijk krijgen we de volgende keer een perfect verhaal voorgeschoteld.
Of heb ik het nu verkeerd begrepen?

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is goed mogelijk Musonius, sarcasme bijvoorbeeld pik ik ook niet altijd op. In elk geval doel ik niet alleen op het verhaal, maar ook op het taalgebruik in de reacties hier en elders op dit forum. Wie ernaar streeft om foutloze verhalen te schrijven, kan er naar mijn mening maar beter een gewoonte van maken om altijd verzorgde teksten af te leveren.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Anton, jouw onzekerheid, twijfel en angst voor kritiek is begrijpelijk tussen al die erudiete welschrijvers op dit forum, die ook nog eens gebruik maken van alle talen die ons omringen, tot en met het historische latijn; foei toch. 

De kritiek kan hier meedogenloos hard zijn, maar altijd met de beste bedoeling. Er wordt nooit gescholden op elkaar, wat ik wel jammer vind. (En de Nederlandse taal is zo rijk aan scheldwoorden.) Als je een keer tot huilens toe geraakt wordt door ons commentaar, bedenk dan dat je op den duur beter gebruik maakt van je moedertaal. Kritiek moet je leren waarderen en het vooral niet persoonlijk maken. Dat zegt mijn vrouw ook altijd als ze me weer eens de grond heeft ingeboord: maak het niet persoonlijk Dos.

Ik wens je veel succes met je activiteit op SOL. Voor je eerste bijdrage krijg je van mij een metworst cadeau, een hele nogwel.

 

 

 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooie eerste bijdrage en wat een slimme manier om je zo te presenteren. Gewoon laagdrempelig insteken en jezelf op de hak nemen, waardoor je het gras van de kritieken al voor de voeten wegmaaid. Ben benieuwd naar je volgende bijdrage, creativiteit genoeg.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Anton,

Wat een leuke, originele invulling van de opdracht. Kudos!

Er zitten (inderdaad) wat spelling- en grammaticafoutjes in de tekst. Het is bijvoorbeeld: 'gedachtestroom' in plaats van 'gedachten stroom', 'word ik' ipv 'wordt ik' en 'oké' ipv 'oke'. Dit soort dingetjes pik je er straks vast sneller uit, naarmate je vaker schrijft. Bij twijfel kun je natuurlijk altijd een (online) woordenboek raadplegen.

Ik vond de overpeinzingen interessant en komisch om te lezen. Wel is de tekst af en toe wat lastig leesbaar, vooral omdat je hele lange zinnen maakt met veel komma's. Probeer lange en korte zinnen met elkaar af te wisselen. 

Mooi gedaan, bedankt voor je bijdrage! 

Lid sinds

2 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt voor je reactie Lotte,

Ik heb na deze eerste inzending en andere reacties in de wereld van leestekens en grammatica gestort.

Elke reactie is een les die ik tot me neem.

En ik lees nu ook anders merk ik.

De d t dt moet er nog ingestampt worden... net als al het andere trouwens 😊