Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#383 - Jos, Piet en het nieuwe jaar

‘Echt?’ vroeg Jos, verbaasd dat Piet dit uitkoos als voornemen. Piet kon aan veel andere narigheden werken. Een stabiele relatie, bijvoorbeeld. Of beter gezegd, een eerste vriendinnetje. De stationaire liefdesbetrekking met zijn Playstation opheffen en een Tinderprofiel fabriceren. Maar nee, Jos zag ze vliegen.

‘Niet goed?’ vroeg Piet. ‘Of durf je niet mee te springen?’ Piet duwde zijn chocomelk over het tafelblad, mikte op Jos’ Duvel en schrok bij het hard kletsen van zijn flesje tegen het glas van Jos. Jos smaalde. ‘Brokkenpiloot, je bent zo onhandig, een cursus kantklossen voor het trainen van de fijne motoriek lijkt een beter idee.’

Elke tweede dinsdag van de maand sleurde Jos zijn broer uit zijn ‘holletje’, Piets koosnaampje voor zijn studentenkamer. Vijfendertig jaar oud en zijn lijf gekneld tussen een twijfelaar en een watergekoelde Alienware. Achtenveertig megabyte RAM en twee terabyte opslagruimte voor Fortnite, Simcity en Grand Theft Auto. Jos rukte eens per maand Piet uit zijn minikosmos en katapulteerde hem in de zijne: het paradijs in Bar Des Amis op de Eiermarkt.

‘Kijk naar de bergen op die blondine, broertje,’ zei Jos, ‘dáár kan je op klimmen, beminnen, jezelf verliezen en afspringen. Zeg dat ik het je zeg. Haar waterval zal je bevallen.’ Piet keek naar de vinger van zijn broer, bespeurde geen getrainde klikspieren, die noob killt hij zo in één headshot. Jos' vinger tikte op het tafeltje. Een nieuwe Duvel verscheen.

‘Met een elastiek in je poep van een brug springen,’ zei Jos, ‘daar overwin je geen angsten mee, broer. Je paal planten, je nakomelingschap verspreiden in een fris blaadje, daar knap je van op!’

Piet zuchtte, dinsdag elf januari, de eerste tweede dinsdag van het jaar, en zijn broer faalde alweer. Hij beloofde het zo plechtig op oudejaar.

‘Jos,’ zei Piet, ‘hoe gaat het met jou?’

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, een heerlijk luchtig geschreven verhaal met mooie woordconstructies. Met genoegen gelezen. Bij de laatste zin vraag ik me wel af wat Jos nu zo plechtig beloofde op oudjaar.

Jos rukte eens per maand Piet uit zijn mini kosmos  ---> volgens mij leest het mooier als je schrijft: Eens per maand rukte Jos Piet uit zijn mini kosmos, Of: Jos rukte Piet eens per maand uit zijn mini kosmos. 
mini kosmos  ---> moet dit niet aan elkaar geschreven worden?

het paradijs dat in Bar Des Amis op de Eiermarkt leeft.  ---> leeft een paradijs? Misschien: het paradijs in Bar Des Amis op de Eiermarkt.

dààr ---> de accenten moeten de andere kant op wijzen: dáár

Zeg dat ik het je zeg  ---> betekent dit zoiets als: ik zweer het je?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Tony, je wordt zo stilaan het uithangbord van de betere biertempels. Dat ik het onverantwoord vind dat  iemand  Duvel drinkt terwijl er zoveel beters op de kaart staat in een ‘Bar des Amis’ heeft met mijn persoonlijke smaak te maken. Jouw suggestie is echter hemeltergend dat er chocolademelk in flesjes opgediend wordt, terwijl op diezelfde kaart onder ‘chocolade’ enkel Belgische toppralines worden aangeboden (heel wat anders dan de Mercipralinnekes van Fief) of smeuïge warme chocolade in grote tassen (voor de Nederlanders: koppen).

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, wat zette je me mooi op het verkeerde been! Ook ik ben benieuwd wat Jos zich had voorgenomen voor het nieuwe jaar. Waarschijnlijk stoppen met ongevraagde raadgevingen. Met plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@taco: dankje, echt.

@fief: dankje, echt! Ik nam al je suggesties over. Je hebt wederom overschot van gelijk. en inderdaad 'Zeg dat ik het je zeg' is een Vlaamse uitspraak voor 'ik zweer het je' of 'believe me bro,' met een knipoog erbij.

@Gi: zolang ik blijf zuipen, zuipen de karakters mee. Een Duvel is geen straf, maar inderdaad tekent de oppervlakkigheid van hp in de Bar des Amis. Foute keuze, net zoals hij fout denkt over zijn broertje. van die flesjes weet ik het niet, dat is een verzinsel :)

@Maria: dankje: je hebt het volledig juist. Of tenminste zo kan het toch!

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, wat een heerlijk stuk je ziet de twee stumpers direct zitten. Arrogante snelle types blijken van alle landen te zijn, gelukkig niet alleen botte Hollanders. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk, van die mensen die zo goed weten hoe een ander zou moeten leven, helemaal als ze van hun eigen leven maar weinig terechtbrengen. Als ze nou eens samen op kantklossen zouden gaan, dan kwamen ze er misschien achter hoe zo'n ondergewaardeerde hobby dat eigenlijk is. Ik heb je verhaal met veel plezier gelezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wederom een wervelwind van woorden, waarbij er weer een aantal niet in mijn vocabulaire terug te vinden zijn: watergekoelde Alienware? Achtenveertig megabyte RAM en twee terabyte opslagruimte voor Fortnite, Simcity en Grand Theft Auto?? Getrainde klikspieren??? 'Die noob killt hij zo in één headshot.'????
Afijn, ik heb desondanks toch kunnen genieten van het verhaal. Graag gelezen!

  • Tinder profiel > Tinderprofiel

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Piet en Jos. Dat zijn nog eens namen. Ik ben niet overtuigd van de games. Piet lijkt me een serieuzere gamer. Maar wat weet ik daar nou van?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@MCH dankjewel!

@mespunt, dankjewel! Dat kantklossen moet ik zelf nog eens proberen. Staat wel erg laag op de bucketlist.

@Musonius: Excuses voor de woordenkeuzes. het hinderprofiel aangepast ;)

@Sakura: dat is deels van Jos' frustratie, mocht hij nu nog es deftige games spelen, games waar je een toekomst mee opkan, maar neen.... :)

 

 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

TonnyCoppo,

Heerlijk verhaal vol komische woordkeuzes en beschrijvingen. Ik heb het met plezier gelezen!

Enige suggestie: pas op dat je de eigenschappen van je personages niet té veel uitvergroot. Af en toe gaat het die kant een beetje op, met name in het geval van de gamende broer. Een quote als deze 'die noob killt hij zo in één headshot' vond ik bijvoorbeeld wat te stereotypisch. Dat maakt het personage minder geloofwaardig. 

Verder heel erg genoten van je tekst, bedankt voor het delen!